• Anonym (ryggskott?)

Besökte kiropraktor i måndags morse och har nu hundra ggr värre ont i ryggen än det jag sökte för, vad hände?

Är en tjej på 31 år som var ute och spelade golf och dagen efter hade jag ganska ont i ryggen, trodde dock det var som träningsvärk så gick och tränade ett zumbapass dagen efter det och ryggvärken tilltog och började stråla ut i benen. Kontaktade en kiropraktor som sade att jag hade ryggskott och knäckte min rygg. Det blev lite bättre men han sade att jag kanske behövde gå en gång till. Det blev senare lite sämre igen (en vecka senare) och jag gick iväg till en annan kiropraktor då den tidigare hade semester. Detta var i måndags morse och han knäckte ryggen rejält. När jag vaknade på tisdagen tog jag mig knappt ur sängen, ryggvärken var 100 ggr värre än innan och det är likadant idag. Varje steg jag tar går som stötar upp i ryggen (kan knappt gå) och jag kan varken hosta eller nysa utan att det känns som en karatespark i ryggen. Är även rejält svullen över ländryggen vilket jag aldrig varit tidigare. Vad jag undrar är om allt är som det ska? Igår låg jag på golvet och grät och jag går runt som en ostbåge i hållningen, kan inte räta ut ryggen nu. Vad ska jag göra? Är det retat pga knäckningen och måste läka eller gjorde han något fel? Har regelbundet gått hos en annan kiropraktor som knäckt och varit lite öm efteråt men det här är något helt annat i smärtväg, är orolig om något gick snett? 

• Svar på tråden Besökte kiropraktor i måndags morse och har nu hundra ggr värre ont i ryggen än det jag sökte för, vad hände?
  • Anonym (oups...)

Diskbråck? Sök vård!

• Anonym (ryggskott?)
    Anonym (oups...) skrev 2011-07-06 19:33:31 följande:
    Diskbråck? Sök vård!
    Du menar att jag kunde fått ett diskbråck när jag var hos kiropraktorn och han knäckte? Eller att jag hade det tidigare?
  • Nina 566

Jag har haft inflammationer osv efter besök hos kiropraktor och massör, haft haft riktigt ont.
    Ta smärtstillande som är mot inflammation tex Voltaren.

• Ramborg

Det är sådana här historier som gör att jag aldrig vågat gå till en kiropraktor. Gå till en riktig doktor.

• Anonym (oups...)
    Anonym (ryggskott?) skrev 2011-07-06 19:35:37 följande:
    Du menar att jag kunde fått ett diskbråck när jag var hos kiropraktorn och han knäckte? Eller att jag hade det tidigare?
    No clue. Men min man hade skitont i ryggen, gick till kiropraktorn, blev sju resor värre och sedan konstaterades ett diskbråck som han opererades för. Om diskbråcket redan var där före kiropraktorn kan man ju bara spekulera i, men vi vet iaf att han hade skitont före kiropraktorn, men varken kunde sitta eller ligga efter besöket där... 
  • Chrome

Först trodde jag att maken reggat sig och skrivit på familjeliv, men sedan såg jag att det var någon annan. =)

Maken har haft ont i ryggen sedan i torsdags, gick till kiropraktor i måndags som konstaterade att förutom låsningar i ryggen var han svullen över njurarna. Kiropraktorn tyckte att han skulle kolla upp det på akuten om det inte blev mycket bättre på några timmar. Det blev inte bättre. Nu har vi fått konstaterat att han har njursten. Troligtvis har han börjat få ont i njurarna och dragit med ryggmusklerna och därigenom fått ont i ryggen som varit värre än njurvärken.

Jag tycker att du ska kolla upp ryggen, vare sig det kan vara njursten eller inte. Ryggen ska man vara försiktig med!

• Studentpappa

En av anledningarna till att inte gå till en kiropraktor är ju att utbildningen inte ens duger till att få högskolestatus. Om man då sedan tänker på att det finns kurser som 7.5HP Harry potter kunskap att läsa på "riktiga högskolor" så känns inte det särskilt lovande.

Det är dock på förslag att en "riktigt" utb skall tas fram för benknäckaryrket.

• ElinJ83

Min sambos fd granne gick till en kiropraktor pga ont i ryggen..
    Kiropraktorn knäckte ryggen och det gick fel, hon sitter idag i rullstol och det är kiropraktorns fel...
    Så gå till en riktig läkare om det inte blir sämre!!

• Anonym

Det råder en hel del åsikter om kiropraktik och jag skulle aldrig gå till en sådan. Det finns de som kallar det mer en sekt än en vårdinstans. Utan tvekan kan det kännas hur bra som helst att bli "knäckt" och det finns många som fått stor hjälp av kiropraktorer, men det är alldeles för stora risker att det går fel. Det är ganska otroligt att det inte blir mer uppmärksammat vilka risker man tar när man går till en kiropraktor. Deras utbildning är under all kritik och ett antal personer varje år blir förlamade i olika grad efter behandling av kiropraktorer. En jag känner satt med i den utredning som ledde till att utbildningen inte fick högskolestatus och han höll på att gå i taket när jag nämnde att jag varit hos en kiropraktor och fått min nacke knäckt. Det är ingen som säger att det inte kan vara otroligt skönt och hjälpa, men riskerna att något går fel är alldeles för stora.

Svar på tråden Besökte kiropraktor i måndags morse och har nu hundra ggr värre ont i ryggen än det jag sökte för, vad hände?