• voonkan

BF+10, inga tecken på ankomst. Planerad igångsättning. Några med erfarenheter?

26/6 var min BF, så idag är det BF+10. På måndag har jag fått en inplanerad tid för igångsättning och det känns verkligen inte som att något kommer att hända innan dess. Slemproppen sitter kvar (vad jag vet) och jag känner inga som helt tecken på att något skulle vara igång. Får som mensvärk emellanåt men har haft så i flera veckors tid nu.

Någon som känner igen sig? Eller någon som har något bra att säga om just igångsättning?

Har blivit erbjuden igångsättning tidigare i graviditeten pga komplikationer. Men tackat nej då det ej har varit någon fara för varken mig eller bebisen men just pga rädsla att det ska göra onödigt ont och ta onödig energi. Fått en bild om att det enbart blir långdraget och smärtsamt..

• Svar på tråden BF+10, inga tecken på ankomst. Planerad igångsättning. Några med erfarenheter?
  • barasara

Det kommer att gå jättebra, jag blev igångsatt med min första på BF+11. Fick ballong för att vidga tappen och dropp för att starta värkarna. De drog igång på en gång och det tog 14 timmar. Allt gick jättesmidigt. Har bara positiv upplevelse av det.

• voonkan

Skönt att höra! Man har ju hört många skräckhistorier om just igångsättning.

Var du helt omogen då?
    Hur lång tid tog det för dig?

• smufflan

Jag var öppen två cm när jag kom in för igånsättning. Bf+14 de tog hål på hinnorna kl 8:00, fick dropp 13.00, värkarna började 14:00, kl 20:45 är min son född, allt gick bra även om jag hade pinvärkar mellan de riktiga värkarna, så i stort sätt ingen pause mellan värkarna fr.o.m. Kl 19, det gick fort i slutet från öppen 3 cm kl 19:00 till bebis kl 20:45 så han ej få Eda, hoppas det går bra för dig, lycka till

• barasara

Jag var helt omogen och det tog ca 14 timmar från att de satt ballongen.

• Hannish

Vid första fick jag tid för igångsättning på BF+14, vilket var en fredag. På torsdagnatten satte värkarna igång av sig själva och sonen föddes på fredagkväll. Så det kan ännu ske självmant...

Andra barnet blev jag igångsatt BF+9 pga av lite fostervatten. Var öppen typ 1 cm, så de tog hål på hinnorna och satte dropp kl 13. Låg och slappnade av och "dök" i värkarna. kl 17 föddes dottern. En fantastisk förlossning.

Lycka till!!

• WhiteAngels

Skulle blivit i gång satt med andra barnet .Fick ett datum 22 dagar över tiden,men han bestämde sig för att komma ut själv =) 

Tredje krävde jag själv en induktion,tog hål oå hinnorna och 7 timmar senare var han ute. 

• telgebo
    barasara skrev 2011-07-07 17:57:25 följande:
    Jag var helt omogen och det tog ca 14 timmar från att de satt ballongen.
    Man kan inte sätta BARD om livmoderhalsen inte är öppen ca 2 cm

Min första induktion tog nästan 6 timmar, fick gel kl 12.45. Hände inget. 00.15 tog de hål på hinnorna och då var jag bara öppen lite grann. var helt omogen när gelet sattes.
    1 tim och 50 min senare var jag fullt öppen och sedan hade jag krystkänsla 3 timmar innan dropp sattes i 1 tim och då föddes min son.

Andra induktionen öppen 2 cm Bard sattes lossnade på en gång, hinnorna togs. Värkar från kl 16.45 till 19.15 krystade 31 min så en snabb förlossning på 3 tim och 45 min ca.

Tredje induktionen öppen 3 cm tog hål på hinnorna. Värkarna började ca 11.35, fullt öppen 2 timmar senare ocg 19 min senare var dottern född.

Jag tyckte att induktion 2 var mindre smärtsam än den första och den tredje.
    Gravid v.24+3 BF 23/10 Bara 108 dagar dit
Svar på tråden BF+10, inga tecken på ankomst. Planerad igångsättning. Några med erfarenheter?