• Redmilk

mygg allergi!

Min son har blivit myggbiten 2 gånger i sommar och utslagen har orsakat extrema svullnader!

Idag var vi hos doktorn och fick tavegyl och kortisontabletter att använda vid behov..men många jag pratar med säger att kortison är dåligt för barn.......

Så jag undrar; Någon som har barn som reagerat onormalt kraftigt av myggbett och inte använt någon medicin utan bara avvaktat tills svullnaden gått ned?

Hur gör ni? Kan allergin växa bort med åldern?

Hoppas på svar! 

• Svar på tråden mygg allergi!
  • MrsKnapa

Min son fick de när han blev jätte biten av knott (över hela kroppen) och fick allergireaktion, den enda reaktion han fick var att han blev bra :)

• Kimban

Ja äter allergi tabletter mor mygg, främst om jag åker utomlands eller till platser där det finns mycket mygg. Jag får somstora bölder som det kommer vätska ur och som tar veckor innan de försvinner.
    Vet inte om man kan ge de till barn, hur gammal är han. Har för mig jag hört man kan få så första gångerna man får bett men att det kan lägga sog och sedan får man som "vanliga" myggbett när kroppen vant sig.

• Redmilk
    Kimban skrev 2011-07-06 21:29:17 följande:
    Ja äter allergi tabletter mor mygg, främst om jag åker utomlands eller till platser där det finns mycket mygg. Jag får somstora bölder som det kommer vätska ur och som tar veckor innan de försvinner.
    Vet inte om man kan ge de till barn, hur gammal är han. Har för mig jag hört man kan få så första gångerna man får bett men att det kan lägga sog och sedan får man som "vanliga" myggbett när kroppen vant sig.
    Han är bara 2 år..
  • Liniz77

Vår dotter får också stora svullnader fick tavegyl o läkaren sa även att om man smörjer m vanlig kortisonsalva så minskar svullnaden fortare. Fick dock inga kortisontabletter. Men de kan vara bra att ha om reaktionen skulle bli mkt kraftig. Anv kortisonen restriktivt så gr det nog bra.

• Emmizen87

Min dotter har oxå fått några myggbett å vissa av dom har svullnat upp ordentligt... dom hon fått på tex benen har vi inte gjort något speciellt åt då hon inte har besvärats av dom.. hon fick ett ovenför ögat så hela ögat svullna igen så vi åkte till närakuten.. då fick hon kortison å tavegyl så gick de ner lite efter ett tag å va nästan helt borta på morgonen dagen efter.. fick då tavegyl utskrivet om hon skulle få fler bett som svullna upp som hon börja klia på.. de dom sa var att så länge de sitter på armar/ben lr likande så kunde vi avvakta å bara ge henne tavigyl om de behövdes.. men om de blir svullet i ansiktet/hals så ska vi absolut åka in då de kan påverka andningen..

Kan tillägga att hennes pappa oxå reagerar på myggbett..

• sofiaolivia

Min dotter får AERIUS mot myggbett och det har fungerat bra.

Läkaren sa till mig att myggbetten blir alltid värre ju yngre man är, förklaringen till det var att små barn har ännu inte hunnit vänja sig vid myggans saliv. Så med åren borde det ge med sig lite.

• mag86

Min dotter får tavegyl. hennes myggbett blir väldigt stora och vätskar sig, ibland sväller hon upp rejält, bla fot, örat, ögat svällde igen, armbåge. men då hjälper tavegyl väldigt bra.

men ni som har barn som är känsliga mot myggbett, vet ni hur era barn reagerar på getingstick? det är nämligen något jag oroar mig för

Svar på tråden mygg allergi!