• Katjis

Ni mammor som bor i Tyskland...

...tycker ni att det är svårt att få kontakt med andra mammor? Jag tycker jag gjort ALLT sedan lillen föddes (för 8 månader sedan) för att "skaffa vänner" med barn men har ännu inte lyckats. Vet inte om det är mig det är fel på eller om tyskar bara är svåra att få kontakt med???

• Svar på tråden Ni mammor som bor i Tyskland...
  • Kornblume

Sadär kan du nog inte generalisera (att det beror pa "tyskar"). Dom har ju trots allt 80 miljoner invanare. Jag känner jättemanga andra mammor här har lärt känna dom pa alla möjliga och omöjliga ställen. Vänner sedan innan graviditeten, i parken (absolut flest), pa "rückbildungsgymnastik" pa introduktionsträff mm. Känner nu 8 mammor som jag umgas regelbundet med som har barn i min pojkes alder. Men min umgängeskrets är jättestor sedan innan. Dock tyckte jag att det var svart att lära känna folk precis när jag flyttade hit. Har du bott länge där du bor nu?
    Tror inte att de e nat fel pa dig heller, du har nog bara inte träffat nan pa rätt vaglängd ännu där du bor?
    Man maste försöka vidare! Även om det e jobbigt...Lycka till!

• Jogobella

Finns det nån Krabbelgruppe i närheten där du bor? Anordnas ofta av kyrkan. Jag tänker gå med i en sån grupp efter jul/till våren. Anordnas av kyrkan och fungerar som öppna förskolan ungefär. Man träffas en gång i veckan eller nåt. Sen kanske du kan börja på babysim eller babymassage? Ring din Hebamme och fråga om hon har några förslag på vad man kan hitta på för gruppaktiviteter. Hos oss ordnar även den största Hebammepraktiken babyfrukost en gång i veckan för mammor och bäbisar så man kan träffa andra.

Jag har en tjej som jag umgås med som jag delade rum med på Wochenstation. Sen har jag grannar med småbarn men vi umgås inte hemma hos varann utan träffas mest på ute. Nu ska en fru till en av min mans jobbarkompisar ha barn så henne tänker jag "attackera" om nån månad

Annars är det rätt svårt, men det är det nog överallt. Kanske lite svårare när man är utlänning. Men det beror nog lite på var man bor. Jag bor i en liten östtysk stad där folk är kända för att vara rätt så "tillknäppta" och mest hålla sig till de kompisar man växt upp med och närmaste familjen. I större städer borde det väl gå lite lättare då det är större folkomflyttningar och därmed inflyttade som också vill ha nya polare. Kanske det tom finns nån FL:are där du bor? Kolla av nätet, sök på tex www.britboard.de om det finns några andra "utlänningar" som har fått barn som vill ha nån att umgås med. Ibland är det lättare att umgås med andra med internationell bakgrund än infödda, tex britter, amerikaner, aussies, danskar mfl men roligast är det förstås med både tyska, svenska och andra kompisar.

• Vicky76

Jag bor i Stuttgart och jag har tyvärr (!) inte hittat någon på FL som bor här. Jag har många kompisar här, både svenskar och tyskar, men ingen av dem har barn. Jag har gått på Vorbereitungskurs, Rückbildungskurs och PEKIP (typ Krabbelgruppe) men ingen har varit intresserad av att göra något utanför kursen Orkar snart inte hålla på och "tjata" mer på folk att vi ska hitta på något. Jag brukar inte ha några problem att "skaffa vänner" så jag vet inte varför det är sååå svårt nu...

• Vicky76

Oj, nu blev det fel. Jag bodde ju i Stuttgart innan, nu bor jag i Köln. Var bor du Katjis?
    Kanske kunde vi träffas eftersom vi verkar ha samma problem?!

• TyskMamma

jag bor i hamburg sedan ett helt år och jag har bara min mans vänner fortfarande =(

• bebbe2005

TyskMamma: i Hamburg finns det ju ett flertal skandinaviska/svenska föreningar/klubbar, har du tagit kontakt med dem? Lär ju säkerligen finnas andra svenska mammor där! Eller kontakta svenska kyrkan eller konsulatet, de kanske har nagra tips! Lycka till, du ska se att du finner egna vänner ocksa!

• K24yrs

här är en till som inte har vänner men mitt problem beror mest pa att jag inte kan tyska , jag har flyttat hit föra aret . jag bor utanför munchen och här finns det inte en enda svenska kanske i munchen men inte i dasing eller Augsborg, ledsen blir man ju när man inte har nan att omgas med :(

• K24yrs

bebbe05 jag e med listan :(

• bebbe2005

Mellan München och Augsburg är det ju inte sa langt - 30 minuter med ICE. Kanske kan du ta en dagsutflykt till München, t.ex. när de har svensk krabbelgrupp där eller sa? Om din tyska inte är sa bra, sa kan du kanske lära dig det med ditt barn, köp hem nagra böcker/kassetter och sätt igang! Du ska se att det blir lättare om du kan lite och kan samtala med mammor pa lekplatsen, t.ex.! Du maste se positivt pa det hela, vaga göra saker som du inte skulle göra hemma i Sverige - som utlandssvensk maste man ibland kliva över sin egen skugga och ta för sig! Lycka till!

Svar på tråden Ni mammor som bor i Tyskland...