Finns det nån Krabbelgruppe i närheten där du bor? Anordnas ofta av kyrkan. Jag tänker gå med i en sån grupp efter jul/till våren. Anordnas av kyrkan och fungerar som öppna förskolan ungefär. Man träffas en gång i veckan eller nåt. Sen kanske du kan börja på babysim eller babymassage? Ring din Hebamme och fråga om hon har några förslag på vad man kan hitta på för gruppaktiviteter. Hos oss ordnar även den största Hebammepraktiken babyfrukost en gång i veckan för mammor och bäbisar så man kan träffa andra.
Jag har en tjej som jag umgås med som jag delade rum med på Wochenstation. Sen har jag grannar med småbarn men vi umgås inte hemma hos varann utan träffas mest på ute. Nu ska en fru till en av min mans jobbarkompisar ha barn så henne tänker jag "attackera" om nån månad
Annars är det rätt svårt, men det är det nog överallt. Kanske lite svårare när man är utlänning. Men det beror nog lite på var man bor. Jag bor i en liten östtysk stad där folk är kända för att vara rätt så "tillknäppta" och mest hålla sig till de kompisar man växt upp med och närmaste familjen. I större städer borde det väl gå lite lättare då det är större folkomflyttningar och därmed inflyttade som också vill ha nya polare. Kanske det tom finns nån FL:are där du bor? Kolla av nätet, sök på tex www.britboard.de om det finns några andra "utlänningar" som har fått barn som vill ha nån att umgås med. Ibland är det lättare att umgås med andra med internationell bakgrund än infödda, tex britter, amerikaner, aussies, danskar mfl men roligast är det förstås med både tyska, svenska och andra kompisar.