• 1978

När "berättade" ditt barn att hen behövde kissa/bajsa?

Vi testade EC mest på skoj, men blev förvånade över hur lätt det gick och hur trevligt det var. Vi slipper bajsblöjor och det är ganska mysigt att sitta på toa och prutta med lilla V, som är två månader!

Vi håller henne över toan när hon behöver bajsa. Det går för det mesta bra. Vi ser på henne att hon snart kommer att bajsa genom att hon får "ta-i-uttrycket" i ansiktet eller varningspruttar lite. När hon ska kissa upptäcker vi aldrig, men hon har alltid blöja på sig så det gör inget. Tänker att det kanske kommer senare?

Nu undrar jag: när började era barn medvetet berätta för er att de behövde gå på toa? Och hur gör de det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 18:32
    Har ni något tecken eller ljud som ni själva gör vid besöken på pottan?

• Svar på tråden När "berättade" ditt barn att hen behövde kissa/bajsa?
  • Alexe

Jag undrar också. Sonen är snart 16 månader och har rutinec:ats sen han var 2. Några få gånger har han gått fram till toadörren och gnällt, men för det mesta säger han inte flasklock och visar inte på nåt annat sätt än att han börjar krysta att han behöver gå. Kiss visar han inte alls, blir bara still och tar sig sen på blöjan och då är det ju försent.

Nu sista veckan har han lärt sig att skaka på huvudet så nu gör han det varje gång jag frågar om vi ska gå på pottan. Såklart för att det är roligt att han har ett svar - han skakar på huvudet om jag frågar om han vill äta jordgubbar också... Men ja, undrar när det här pottandet ska ge resultat så att han själv säger till.  

• lisadragon

Min dotter sa kiss vid 14 månader.
    Nu är hon 18 månader och säger alltid till för både kiss/bajs och hon är blöjfri dagtid!
    Har nattblöja som även den oftast är torr.
    Gudomligt att ha två små barn som båda är blöjfria, 3 år och 1½ år.

Har främst haft tygblöja på dottern och ec:at sen hon var 4.5 månad, både rutin och efter signaler.
     Jag är stolt som tuppen att hon inte har blöja, enda nackdelen är att byxor/trosor är ganska stort på en unge som inte är riktigt lika stor som hon borde vara, så kläder åker ner ;)

• Alexe

Lisa: förstår att du är stolt, det ska du vara. Önskar så att sonen ville intressera sig för att meddela oss, el att prata överhuvudtaget :) Men det kommer väl när det kommer.

• viseversa

Vi började med pottan när Indra var 7 mån gammal. Vid 8 mån bajsade hon i stort sett aldrig i blöjan utan höll sig tills hon kom på pottan eller en toa. Hemma brukade hon krypa mot pottan när hon behövde bajsa. Kissa gjorde hon i blöjan tills hon var 2 år. Då vi tog bort den och hon blev helt torr!

• sirisdotter
    Alexe skrev 2011-07-10 08:56:25 följande:
    Lisa: förstår att du är stolt, det ska du vara. Önskar så att sonen ville intressera sig för att meddela oss, el att prata överhuvudtaget :) Men det kommer väl när det kommer.
    Det gör det förhoppningsvis.    Hörde om en kille  som börjat säga "tiss",    "bajs"   ungefär när han blev tre.   Blöjfri hade han varit ganska länge dessförinnan; tack vare  EC  och tygblöjor   ?  -   talet kom däremot relativt sent.
  • viseversa
    lisadragon skrev 2011-07-10 03:09:22 följande:
    Min dotter sa kiss vid 14 månader.
    Nu är hon 18 månader och säger alltid till för både kiss/bajs och hon är blöjfri dagtid!
    Har nattblöja som även den oftast är torr.
    Gudomligt att ha två små barn som båda är blöjfria, 3 år och 1½ år.

Har främst haft tygblöja på dottern och ec:at sen hon var 4.5 månad, både rutin och efter signaler.
     Jag är stolt som tuppen att hon inte har blöja, enda nackdelen är att byxor/trosor är ganska stort på en unge som inte är riktigt lika stor som hon borde vara, så kläder åker ner ;)
    j barn med tygblöjor har en tendens att bli torra tidigare. Tygblöjorna är inte lika bekväma som engångsblöjorna. vilket är toppen. jag ahde nog använt tygblöjor jag med OM vi haft egen tvättmaskin. men tyvärr har vi itne det. och att låta blöjor ligga och jäsa en vecka tills man har tvättstugan kändes inte så lockande tyvärr=)
  • Alexe

Nä, vi har inte heller kört tyg, men har lagt en torr tvättlapp i så att han känner när det blir blött iaf. O såklart bytt direkt när han kissat. O nu kommer han o drar sig i blöjan efteråt, vilket jag tolkar som att han inte vill gå m kissblöja. Så får hoppas att han snart kommer på att han kan säga till innan o slippa bli kissig alls. Bajsar gör han nästan bara direkt efter mat o då går vi av rutin på toan. Så där blir inte så många olyckor tack o lov.

• 1978

Tack för era svar! Tar gärna emot fler!

• Loreena
    sanara88 skrev 2011-07-17 18:45:39 följande:
    Vad betyder EC? :)
    Elimination communication. www.ecsweden.se/
    Det handlar om att genom kravlöshet, lyhördhet och kommunikation lära sig att tolka barnets signaler och potta barnet när det behöver kissa och bajsa redan från spädbarnsålder. Det är så människan har gjort i alla tider (och fortfarande gör i stora delar av världen).. innan blöjornas intåg. :)
Svar på tråden När "berättade" ditt barn att hen behövde kissa/bajsa?