• Jenna88

3,5 månad bebis börja med smakportioner?

Min lilla flicka är 3,5 månader nu och tänkte börja med lite smakportioner i morgon tänkte då på risgröt från semper. Det jag undrar nu hur mycket ska man ge åt gången och när ska man öka? Nu vet jag att man ska ju ge ersättning efter gröten men när de äter bara gröt en måltid och ingen ersättning efter kan man då ge vatten efter grötten? Och när äter de en hel portion ungefär och kan man ha i katrinplommonpure i för att underlätta magen hur mycket isf? Sedan tänkte jag om man ger gröt en vecka kan man sedan testa lite pure också även att man ger gröt en måltid? Och kanske någon dryck för 4månader?

• Svar på tråden 3,5 månad bebis börja med smakportioner?
  • Jenna88

Ingen som vet? Undrade också när man har kommit upp till en hel portion gröt kan man ge då morgon och kväll?

• vittra

Varför ska du ge smakisar redan nu när det inte rekommenderas förrän kring 6 månader..? Ja du ska ge måltidsdryck till maten så att barnet får i sig tillräckligt med vätska.

• FrökenLöken

... fast BVC "rekomenderar" från fyra månader.

Ring och prata med dem, tycker jag. Alltid bättra att fråga någon kunnig, än random folk på familjeliv. Kan jag tycka.

Lycka till.

• oOMayaOo

Jag skulle lugna mig lite med smakisarna om jag var du. En 3½ månaders bebis är så liten, kan du inte vänta ett tag till?

• La Lola

Ja du kan börja med smakisar vid 3½ mån.
    Det gjorde Hedda.

Just gröt ökade jag till en full portion rätt fort.
    O så vatten att dricka.

Sen testade vi andra smakisar också.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mamma och Fru
    La Lola skrev 2011-07-07 07:40:52 följande:
    Ja du kan börja med smakisar vid 3½ mån.
    Det gjorde Hedda.

Just gröt ökade jag till en full portion rätt fort.
    O så vatten att dricka.

Sen testade vi andra smakisar också.
    Gjorde precis samma med mina,  t o m bvc att jag gjorde helt rätt!!
    Inom några dagar var vi uppe på en hel portion, vi tog det i takt med barnet!
  • oOMayaOo

Och vatten som måltidsdryck har jag förstått inte är rekomenderat förrän de är kankse 9-10 månader. 

• La Lola
    oOMayaOo skrev 2011-07-07 09:17:34 följande:
    Och vatten som måltidsdryck har jag förstått inte är rekomenderat förrän de är kankse 9-10 månader. 
    Eh...varför skulle det vara så?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden 3,5 månad bebis börja med smakportioner?