• sibba01

Gett upp...

Svårt när man inte kan prata om sånt här.
    När man inte vill prata med någon.
    Hur gör man då?

För 6 år sen tyckte vi att det var dags att skaffa barn (var då 30 år).
    I början var jag optimistisk och positiv. Trodde verkligen att jag skulle bli gravid. Testade mig vid minsta symptom osv.
    Men nej.
    Blev lika besviken varje gång. Ledsen. Tårar. Bitterhet. Ångest.
    Så jag gav väl mer eller mindre upp.
    Tänkte att vi kör väl på som vanligt så blir det någon gång min tur.
    Det blir aldrig min tur. Har insett det nu. Slutade liksom att bry mig.

Men - jag kan inte glädjas åt andras graviditeter. Jag gråter efteråt, när någon glatt berättat att den är gravid.

Det jobbiga är att jag som sagt inte berättat för någon. Ingen vet att vi försökt så länge. Ingen.
    Föräldrar som undrar om de aldrig ska få några barnbarn (är de dumma i huvudet? fattar de inte?)
    Arbetskamrater som tycker man är konstig för man inte vill ha barn.

Jag har läkarskräck. Grav gynikologskräck. Har varit hos gynikolog 2 gr i mitt liv, och sista gången kännde jag mig grovt förnedrad och grät hela tiden (trots mkt. snäll gynikolog). Därför vågar jag inte ta kontakt.

Mannen min låtsas som ingenting. Han förstår inte längre, han gav upp efter 2-3 år och tänkte att allt var okej.

Kan alltså inte prata med någon. Vågade knappt registrera mig här.

Men nu när jag ändå skriver, kan jag väl ta två tillfällen som sänkt mig totalt senaste månaderna:

Bästa kompisen vet att vi har försökt tidigare. Hon kommer med skumma komentarer som hon tror ska uppmuntra mig. Det går inte. För ngn. månad sen var hon jätteledsen och vi hade ett långt samtal. Saken var den att hon blivit gravid med sitt ex. och gjort abort. Hon:
    Vi hade kondom, men jag kännde på en gång att jag blev gravid. Och jovisst! Kan man ha större otur. Och nu har jag gjort abort och blödit i flera veckor...

Typ fel person att prata med kanske? Behöver jag säga att jag bröt ihop på en släktmiddag, där jag inte kunde ge någon förklaring eftersom dom inget vet.

En annan kompis som gifte sig i höstas (hon vet också lite halvt att vi försökte för ett tag sen). Pratade med mig i Januari.
    -Det är konstigt att man inte blir gravid när man vill... Förut blev jag med barn (abort) men nu har vi försökt sen vi gifte oss, och inga barn.
    (Jag typ, jo - men vi har kört utan kondom i 6 år och har inga barn). Det sa hon inget om.
    För 3 veckor sen berättade hon glatt att hon är gravid. Grattis, grattis.
    Hem och gråta och tycka att livet suger.

Så. Nu har jag skrivit av mig i alla fall. Alltid något.

• Svar på tråden Gett upp...
  • Frontline

Jag förstår precis hur du tänker och känner...
    Vi försökte och låg i det det gav inget resultat, men efter ett par år vart frugan gravid och det sluta i missfall i V12
    vi kämpade på men inget hände.
    Sen ringde syrran och sa att hon var gravid och det var som att dra ner en rullgardin fast vi fortsatte och det vart ett till missfall.
    Efter det tog vi hjälp och det vart IVF som tog sig på första försöket och det resultera i en underbar kille...
    Ville skaffa syskon och jobba vidare men det vart missfall efter missfall och man blir förtvivlad när man ser alla ens kompisar blir gravisa om vartannat men till sist efter 3 års försök med misslyckade försök av IVF vart frugan gravid igen och vi fick en dotter..

Men just det här med att ens nära och kära för barn på löpande band medans vi jobbar gjorde att man mådde inte bra...

Då vi lyckades med att få dottern sa vi att vi skiter i allt vad det heter med ägglossningstest och beräkningar utan vi för nöja oss med en son så tog det bara 5 månader innan det tog sig...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ramborg

TS jag förstår att det är tufft. Men försök ändå att gå till gynekolog för att ta reda på om det är något fel som du kan få hjälp med. Själv fick jag veta att det var en hormonstörning som gjorde att jag inte blev gravid, fick piller mot det och väntar nu vårt barn i augusti. Är också 36 år gammal.

Det finns hjälp att få för många. Våga be om den!

Svar på tråden Gett upp...