• LillaLinan80

tappat kvitto (Va har man rätt till?)

Köpte en byrå på IKEA för 500 kr och när jag kom hem upptäckte jag att en av lådfronterna saknade borrhål dvs det var en fabriksfel som gjorde lådfronten värdelös. Brukar alltid ha superkoll på mina kvitton men just detta var som bortblåst. Men då det var ett uppenbart fabriksfel så tog jag ändå med mig fronten till IKEA men blev där nekad en ny pga att jag inte hade kvittot. Efter en lång diskussion och ett utbrott från min sida fick jag en ny lådfront. Ska verkligen ett borttappat kvitto göra en möbel värdelös? Jag vet att jag borde haft koll på kvittot men det är så lätt hänt att det blir borta när man har 10 kassar med kvitton att hålla reda på.

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden tappat kvitto (Va har man rätt till?)
  • Hannah76

Du hade ju lika gärna kunnat köpt byrån på fyndlager eller av privatperson..

• LillaLinan80
    Hannah76 skrev 2011-07-07 09:26:39 följande:
    Du hade ju lika gärna kunnat köpt byrån på fyndlager eller av privatperson..
    fast det är ju ändå en reklamation, jag krävde inte pengar för varan utan bara en ny front (med borrhål) okej jag hade kunnat köpt den på blocket men fyndlagret borde vara strunt samma. (Egentligen blocket också då det är IKEAS fabrik som gjort fel)
  • LillaLinan80

Enligt konsumentköpslagen har man rätt att reklamera utan kvitto så länge man kan bevisa att varan är köpt i den aktuella butiken. Att det var en IKEA låda är ju uppenbart och jag betalade med kort vid tillfället så det hade ju kunnat styrka att jag varit på plats.

• SVejsan
    LillaLinan80 skrev 2011-07-07 09:33:07 följande:
    Enligt konsumentköpslagen har man rätt att reklamera utan kvitto så länge man kan bevisa att varan är köpt i den aktuella butiken. Att det var en IKEA låda är ju uppenbart och jag betalade med kort vid tillfället så det hade ju kunnat styrka att jag varit på plats.

"Problemet" är att IKEA har en fyndhörna där de säljer defekta och felaktiga saker. Då kan man gå direkt från denna till reklamation och byta upp sig.

Du hade  via  kontoutdrag (om du köpt med kort) kunnat be IKEA tar fram kvitto kopia så var det inte varit några problem. 

Likadant med "alla" butiker som säljer andra sorteringar. Du måste kunna vissa kvitto där du har rätt summa.

Till saken är att Butiken inte har någon skyldighet att tillhandhålla dig en kvittokopia = det är din sak att hålla reda på sånt. Däremot gör en del butiker detta för de vet att nöjd kund = återkommand kund.

IKEA hanterar vanligen det mesta med "Inga frågo" när det gäller underliga reklamationer eller öppna köp så du har nog haf oflyt i din kontakt...(Om du har kvittot med) - till skillnad från många andra butiker...
  • Hannah76
    LillaLinan80 skrev 2011-07-07 09:31:37 följande:
    fast det är ju ändå en reklamation, jag krävde inte pengar för varan utan bara en ny front (med borrhål) okej jag hade kunnat köpt den på blocket men fyndlagret borde vara strunt samma. (Egentligen blocket också då det är IKEAS fabrik som gjort fel)
    Fast hade köpt den av en privatperson eller på fyndet så kan du ju inte reklamera den

Och du kan inte bevisa att du köpt den till fullt pris i ett ikeavaruhus.
  • LillaLinan80

Med defekta har jag alltid trott de menat typ lite trasigt...inte ett fel som gör möbeln oduglig...aldrig köpt ngt på fyndavdelningenoch ska nog inte göra det heller (om jag överhuvudtaget köper ngt på IKEA igen) trött på deras bemötande. Köper man en tröja på tex HM eller Vero Moda är det bara att gå in och reklamera utan tjafs...man behöver inte visa kvitto. Ibland tar de namn och telefonnummer, antar att det är för att ingen ska sätta det i system? Det kallar jag bra service och ett trevligt kundbemötande.

Svar på tråden tappat kvitto (Va har man rätt till?)