• Stårchen

Hormonspiral och PMS

Kan hormonspiral vara ett sätt att dämpa sin PMS? Vad säger ni som har hormonspiral idag, vad ser ni för fördelar och nackdelar? Jag använder kopparspiral idag och tycker att den fungerar bra.

• Svar på tråden Hormonspiral och PMS
  • Anonym (vågavägrahormon)

Alltså det finns studier sedan tillbaka till 70-talet, där man kom fram till att de kvinnor som inte passar för p-piller är de som har problem med PMS eller PMDD.

Det är gestagenerna som gör att man går en liten ökning av pms, och det är själva nedbrytningen at gestagener som leder till PMS.

Hormonspiralen innehåller gestagen, och kommer ha en större sannolikhet att öka din PMS än vad en kopparspiral gör.

Det har även gjorts studier där man motsägelsefullt nog har ställt sig frågan, kan hormoner bota PMS, alltså om gestagen som orsakar PMS skulle kunna bota PMS. Studien visade att nej, gestagen kan inte bota PMS. Däremot har man kommit fram till att om man tillför enbart östrogen så mår kvinnorna bra. Dock, är det inte östrogen i hormonspiralen utan gestagen.

Dock, trots att det finns bevis på att inga hormonella preventivmedel på något sätt skulle kunna bota PMS, så cirkulerar det rykten om att de skulle kunna göra det, vilket är något motsägelsefullt.

Tänk såhär: Skulle p-piller och hormoner bota pms, tror du inte barnmorskorna skulle ha sagt det till dig för LÄNGE sedan?

• Stårchen
    Anonym (vågavägrahormon) skrev 2011-07-07 19:57:22 följande:
    Tänk såhär: Skulle p-piller och hormoner bota pms, tror du inte barnmorskorna skulle ha sagt det till dig för LÄNGE sedan?
    Nja, på den tiden som jag käkade p-piller så hade jag ännu inte hunnit börja få problem med PMS. Och den enda människa jag vet om som använder hormonspiral är den gladaste och piggaste tjej jag känner. Så det var jag själv som lade ihop två och två.

P-piller=hormoner+jämnt humör
    Hormonspirals-Petronella=hormoner+glatt humör

Och jag har ännu inte hunnit tala med någon barnmorska sedan mina besvär började göra sig påminda, så ingen har kunnat råda mig än.

Men jag tar till mig dina kloka ord!
    Stårchen skrev 2011-07-07 20:35:01 följande:
    Nja, på den tiden som jag käkade p-piller så hade jag ännu inte hunnit börja få problem med PMS. Och den enda människa jag vet om som använder hormonspiral är den gladaste och piggaste tjej jag känner. Så det var jag själv som lade ihop två och två.

P-piller=hormoner+jämnt humör
    Hormonspirals-Petronella=hormoner+glatt humör

Och jag har ännu inte hunnit tala med någon barnmorska sedan mina besvär började göra sig påminda, så ingen har kunnat råda mig än.

Men jag tar till mig dina kloka ord!
    Du kan ju alltid prova. Skriva gärna här om du slapp pms, då skulle jag nog sätta in en på direkten
  • Stårchen

De kostar ju en slant, så jag skulle gärna vilja ha lite input från någon som redan testat. Så häng kvar!Drömmer

Jag hittade en tråd här på FL (som jag dock inte verkar hitta längre) att man kan få halva pengarna tillbaks om man får en biverkning man inte mår bra av. Typ tex om du pms skulle bli värre av den då

• lady3700

Absolut inte hormonspiral!!!! Har man rejäl pms kan det vara att man har mycke gulkroppshormoner o då blir det ännu mer med preventivmedel med hormoner i. Hurra för kopparspiralen!!! p-stav var ännu värre ...blev en hemsk häxa under den tiden. p-staven gjorde mig riktigt fet och blev inte gravid på fyra år. vet att dessa funkar på andra. men det bästa för oss med jobbig pms är nog kopparspiralen Glad 

lady3700 skrev 2011-07-08 13:07:31 följande:
    Absolut inte hormonspiral!!!! Har man rejäl pms kan det vara att man har mycke gulkroppshormoner o då blir det ännu mer med preventivmedel med hormoner i. Hurra för kopparspiralen!!! p-stav var ännu värre ...blev en hemsk häxa under den tiden. p-staven gjorde mig riktigt fet och blev inte gravid på fyra år. vet att dessa funkar på andra. men det bästa för oss med jobbig pms är nog kopparspiralen Glad 
    Jag tror oxå att det är så
Svar på tråden Hormonspiral och PMS