• Anonym (Aj)

Mensvärk i vecka 33??

Hej, jag har mensvärk sedan imorse men utan sammandragningar, känns inte som de sammandragningar/förvärk som jag haft tidigare utan det är molvärk/växtvärk mensvärk och den har hållit i sig rätt länge nu, Vad är detta? Ska det vara såhär? Vill inte ringa förlossningen och fråga därför jag har inga sammandragningar. Det känns i nedre delen av magen och i ryggslutet, precis som när man har mens.

Ska till barnmorskan den 20nde men vill inte vänta ända tills dess med att få veta så rågar här...

Till och från så känns det som att jag behöver bajsa/fisa, men det har jag nyss gjort så nu kommer det inget mer om jag försöker, haha. Och just ja, jag har mått illa ibland under dagen igår och dagen innan det, jag har haft väldigt lågt järnvärde och varit mkt trätt men nu sedan i förrgår så har jag fått upp det verkar det som och är inte lika trött längre och så, mår mkt bättre, och har även fått mer aptit och äter bättre nu.

Och just ja, jag har varit Väldigt extremt stressad på senaste tiden.

Kan tillägga att det är mitt andra barn jag har redan en flicka på precis 2 år, hade inte såhär med henne.
    Nu ska jag gå ut med hunden och se om det blir bättre av det möjligtvis, har inte tid att sitta och ha ont, har massor med saker att göra.
    Ngn som vet vad detta är?

Ursäkta att det blev så långt och "klottrigt", hoppas ni kan hjälpa mig med nå bra svar ändå...

Är alltså mens/mol värk med bajs nödighetskänsla, typ. haha

• Svar på tråden Mensvärk i vecka 33??
  • molly50

Jag har också haft som lättare mensliknande värk i nedre delen av magen de senaste dagarna.Har även haft lite lättare sammandragningar,dock inte smärtsamma. Magen har bara blivit hård. Jag har även varit mer eller mindre förstoppad under större delen av min graviditet. Jag är också gravid i v 33 och detta är också mitt andra barn.

Jag ska till BM nästa vecka så tänkte fråga då.  Men sist jag var där så frågade jag om man kan känna av den här "mensvärken" under hela graviditeten,och enligt henne så är det normalt. Som den sk växtvärken man brukar ha i början. Jag har även foglossning och det kan säkert hjälpa till en del,det också.

Ett tips om du tycker att du har problem med gaser. Prova Minifomtabletter. De är helt ok att äta när man är gravid och de brukar funka bra. Finns receptfritt på apoteket. 

• Anonym

Jag har haft som du beskriver när jag öppnat mig, men det är säkert ingen fara, du borde känna det isf :)

• Anonym (Aj)
    Anonym skrev 2011-07-07 12:16:29 följande:
    Jag har haft som du beskriver när jag öppnat mig, men det är säkert ingen fara, du borde känna det isf :)
    Jag menar ju det, har ju fött barn en gång innan så jag vet ju liksom hur det känns och det känns ju inte såhär, eller jo det gör det i början men ihop med sd och det har jag ju inga, men nu har det gått över iaf och sen kommer det ibland och kan sitta i ngn timme, funderar på om man kan ha växtvärk i livmodern så hr sent i grav?
  • Anonym

ja det kan man, barnet växer ju en massa just nu :)

• Anonym

Vet inte svaret på din fråga men vill bara inflika att man alltid kan ringa och höra med förlossningen, dom finns där bland annat för att ge svar på frågor.
    Man ska aldrig känna sig dum eller löjlig över att ringa in om man undrar något

Kan också tillägga att trots att jag redan fött ett barn så kände jag mig som en nybörjare på nytt när jag väntade nr 2, mycket var så annorlunda och inte alls som jag mindes det med ettan 

• Anonym (Aj)
    molly50 skrev 2011-07-07 11:48:29 följande:
    Jag har också haft som lättare mensliknande värk i nedre delen av magen de senaste dagarna.Har även haft lite lättare sammandragningar,dock inte smärtsamma. Magen har bara blivit hård. Jag har även varit mer eller mindre förstoppad under större delen av min graviditet. Jag är också gravid i v 33 och detta är också mitt andra barn.

Jag ska till BM nästa vecka så tänkte fråga då.  Men sist jag var där så frågade jag om man kan känna av den här "mensvärken" under hela graviditeten,och enligt henne så är det normalt. Som den sk växtvärken man brukar ha i början. Jag har även foglossning och det kan säkert hjälpa till en del,det också.

Ett tips om du tycker att du har problem med gaser. Prova Minifomtabletter. De är helt ok att äta när man är gravid och de brukar funka bra. Finns receptfritt på apoteket. 
    Jag såg att man kan bli trög i magen av järnpillren, men det ska väl inte kännas som mensvärk väl? Åt samma förra grav och blev aldrig nå magkrångel av det den gången...

Den barnmorska jag egentligen har ska ha semester nu hela sommaren och jag har haft olika barnmorskor de senaste 3 gångerna men jag hoppas att jag ska få ha samma nu nästa gång iaf, det är jobbigt att byta för alla säger ju olika och mäter magen på olika sätt och ser olika allvarligt på saker så det är jobbigt att byta hela tiden. Särskillt nu när det inte är så länge kvar...

Skönt att man inte är ensam med att ha ont, haha, man jämför ju med sin tidigare graviditet men denna är väldigt olik den förra... haha
  • Anonym (Aj)
    Anonym skrev 2011-07-07 13:44:29 följande:
    Vet inte svaret på din fråga men vill bara inflika att man alltid kan ringa och höra med förlossningen, dom finns där bland annat för att ge svar på frågor.
    Man ska aldrig känna sig dum eller löjlig över att ringa in om man undrar något

Kan också tillägga att trots att jag redan fött ett barn så kände jag mig som en nybörjare på nytt när jag väntade nr 2, mycket var så annorlunda och inte alls som jag mindes det med ettan 
    Jaa allt är helt anorlunda denna gång, undrar varför, trodde det skulle vara precis som med min första men tydligen inte...
  • Anonym

Snälla du ring in på förlossningen. Vaknade själv i v35 med rygg värk, inga värkar. Åkte in och var öppen 4cm. Lycka till.

• Anonym (Aj)
    Anonym skrev 2011-07-07 13:52:15 följande:
    Snälla du ring in på förlossningen. Vaknade själv i v35 med rygg värk, inga värkar. Åkte in och var öppen 4cm. Lycka till.
    Men nu har det ju gått över, kommer bara ibland och håller i sig i typ mellan några minuter och några timmar och sen försvinner det ju igen?
  • molly50
    Anonym (Aj) skrev 2011-07-07 13:47:38 följande:
    Jag såg att man kan bli trög i magen av järnpillren, men det ska väl inte kännas som mensvärk väl? Åt samma förra grav och blev aldrig nå magkrångel av det den gången...

Den barnmorska jag egentligen har ska ha semester nu hela sommaren och jag har haft olika barnmorskor de senaste 3 gångerna men jag hoppas att jag ska få ha samma nu nästa gång iaf, det är jobbigt att byta för alla säger ju olika och mäter magen på olika sätt och ser olika allvarligt på saker så det är jobbigt att byta hela tiden. Särskillt nu när det inte är så länge kvar...

Skönt att man inte är ensam med att ha ont, haha, man jämför ju med sin tidigare graviditet men denna är väldigt olik den förra... haha

Trög mage/förstoppning kan ju vara en biverkning av järntillskottet. Man kan ju få ont i magen av det,men jag har inte känt det där nere,snarare högre upp.

Ja,den BM jag brukar gå till har också semester nu,men den jag har fåttt träffa under tiden är också bra och jag har träffat henne tidigare så det känns ju ganska bra ändå. En gång till ska jag träffa henne,sen kommer min ordinarie BM tillbaka. 
    Ja,det är ju olika hur de mäter osv,det håller jag med om. Den BM jag träffade nu var ganska hårdhänt då hon skulle känna efter bebisens huvud t ex. Men inte värre än att man stod ut. *S*

Ja,absolut! Det gör man ju! Och enligt min BM så är det vanligare att man just därför ofta är oroligare under andra graviditeten för att man kanske upptäcker nya krämpor som man inte hade under den förra.     Jag hade nästan inga krämpor alls med min förra,bara lite trög mage och lättare foglossning. Nu har jag varit trög i magen nästan hela tiden och har haft foglossning sen mitten av graviditeten ungefär. Och även det kan jag känna långt ner i magen. Så det kanske är foglossning du har?
Svar på tråden Mensvärk i vecka 33??