Långkål önskas recept på!!!!!!!!!!
undrar som sagt om någon har recept på hur man gör (tror de heter)gräddstuvad långkål...väldigt tacksam för svar;)
undrar som sagt om någon har recept på hur man gör (tror de heter)gräddstuvad långkål...väldigt tacksam för svar;)
Kolla in denna länken.
Själv bor jag i halland och köper färdigförvälld fryst grönkål som man bara värmer upp och kryddar med lite kryddor, sirap och grädde. Enkelt och MUMS vad gott!
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=327776&receptname=Hall%C3%A4ndsk%20l%C3%A5ngk%C3%A5l
Hej!
Här kommer ett recept som liknar det jag brukar göra:
Långkål
6 port.
2 medelstora grönkålsstånd
eller
2 paket djupfryst hackad grönkål, á 400 g
skinkspad eller tärningsbuljong
2 msk smör eller margarin
ca 1 dl grädde
0,5 -1 tsk salt
vitpeppar
(socker eller sirap)
Repa bladen från stjälkarna på den färska grönkålen. Skölj dem väl. Koka dem mjuka i lite skinkspad eller buljong. Tag upp kålen, låt den rinna av och hacka den grovt.
Eller tina den frysta kålen i fettet i en gryta. Fräs den eller den färska hackade kålen i fettet under omrörning. Tillsätt grädden och sjud kålen 3-4 minuter, späd ev med lite av spadet eller vatten. Smaka av med salt och peppar.
Jag brukar köpa fryst hackad grönkål (finns brevid spenaten).
Min mamma gör en annan variant där hon kokar kålen riktigt länge med socker eller sirap och grädde. Denna variant blir nästan lite brunaktig och rätt så söt.
Jag föredrar varianten som inte är så söt och inte kokt för länge.
Tycker det blir allra godast om man späder med skinkspadet men vill man göra en vego-variant funkar det med grönsaksbuljong också.
Lycka till!
Kram från Fialoppa
tack båda två...nu e julen räddad;)
God jul på er!!
Ea