• Melsie

Blir avstängd pga ... godkänner FK ?

Hej! Har sökt runt lite på nätet om det här med avstängning pga graviditet.
    Min arbetsgivare vill stänga av mig när jag är i v. 28, om en månad.
    Jobbar som lastbilsförare och arbetsgivaren vill stänga av mig  för helkroppsvibrationer, fysiskt tungt arbete, får snart inte plats bakom ratten (lite svårt att knö sig in å ut ur hytten 100 ggr per dag)å kan inte klättra upp på släp, kan ej stänga o öppna alla dörrar då man ibland måste klättra å hålla sig med en hand osv...     Arbetsgivaren anser ju att jag inte kna klarar av mitt arbete om en månad då magen e ännu större å ´man e ännu klumpigare :)

Men
    när jag söker på avstängning står det ju att det är Förbjudet enligt lag att arbeta som gravid vid strålning, bly arbete osv. Kan då FK godkänna avstängningen trots att det "bara" är risker att jobba med vibrationer o tungt arbete osv. Är det någon kontrollant som kommer och kontrollerar och gör mätningar?

Är ju rädd att inte få  ersättning bara för att de inte "godkänner" avstängningen....

• Svar på tråden Blir avstängd pga ... godkänner FK ?
  • JQs

Jag tror att du borde kunna få graviditetspeng (fd havandeskapspeng) med det arbete du har. Ansök nu snarast så det hinner gå igenom tills de inte vill att du ska jobba längre. Det borde absolut inte vara några problem för dig att få det eftersom att det låter som att det blir i stort sätt omöjligt för dig att jobba från dess.

• Melsie

Ska göra detta. Klart, godkänner de inte så är det ju bara att söka graviditetspeng den vanliga vägen....
    Men man oroar sig ju, å semestern vill vi ju inte ta av eftersom vi vill ha den så vi båda kna vara hemam samtidigt!  

• Louise 77

Jag skulle tro att om ditt företag stänger av dig så får de stå för betalningen av din lön. Graviditetspeng ska du ju givetvis söka men den börjar ju bara gälla från 60 dagar före BF alltså runt v 34.
    Din arbetsgiver måste nog fram tills dess erbjuda dig andra arbetsuppgifter eller stå för din lön. Jag är nästan säker på att det är på detta sett det måste gå till. Men vad säger din arbetsgivare, de måste väl ha haft andra gravida tidigare?

• niagara
    Louise 77 skrev 2011-07-07 19:56:50 följande:
    Jag skulle tro att om ditt företag stänger av dig så får de stå för betalningen av din lön. Graviditetspeng ska du ju givetvis söka men den börjar ju bara gälla från 60 dagar före BF alltså runt v 34.
    Din arbetsgiver måste nog fram tills dess erbjuda dig andra arbetsuppgifter eller stå för din lön. Jag är nästan säker på att det är på detta sett det måste gå till. Men vad säger din arbetsgivare, de måste väl ha haft andra gravida tidigare?
    Det är korrekt. Avstängning leder vanligtvis till grav.peng med först 60 dagar innan bf.
  • Melsie

hehe, nej...de har inte haft nån gravid lastbilsförare innan :) Jag är provkanin! Bara gubbar innan ju. 
    Jasså, visste inte att det var arbetsgivaren som betalade....hoppas de inte vet om det fför då kommer de säkert att ändra sig angående avstängningen. De kan ju inte omplacer mig. 

Enligt FKs regler står det väl att grav. peng betalas ut från första dagen man blir avstängd?    

• En Åsa

Vanligtvis får man grav.peng från 60 dagar innan bf men om du bli avstängd kan du säkert få det tidigare. Hur det går till har jag ingen aning om men ring fk och fråga.

• Louise 77
    En Åsa skrev 2011-07-07 20:07:05 följande:
    Vanligtvis får man grav.peng från 60 dagar innan bf men om du bli avstängd kan du säkert få det tidigare. Hur det går till har jag ingen aning om men ring fk och fråga.

Jag tror du har fel, fk betalar inte ut pengar till dem som blir avstängda bara så där. Om inte arbetsgivaren kan omplacera till passande arbetsuppgifter så får arbetsgivaren betala, det kommer inte fk att göra.    Alternativt måste hon bli sjukskriven och då betalar fk kanske.
  • En Åsa

Nä, jag är rött säker på att fk betalar om man måste sluta tidigare än i v.32 också men om ts anledning är tillräcklig för det har jag ingen aning om.

• mamma Linder

intressant fråga, visste jag inte att det fanns något som hette avstängning.

Om man arbetar under hot och våld och det inte finns något ställe att omplaceras till hur blir det då?

Är gravid nu i början men jag vill inte jobba kvar då det är stor risk för att bli överfallen (har redan blivit det)

vad händer då, kan ju inte gå till v 30 innan jag får havadeskap?

• En Åsa

Nu kollade jag upp det på fks hemsida. Man kan få graviditetspenning längre än 60 dagar om man har "blivit förbjuden att arbeta pga risker i arbetsmiljön". Kan tänka mig att risk för våld är en typisk sån grej man får det för men enklast är nog att ringa fk och fråga.

Svar på tråden Blir avstängd pga ... godkänner FK ?