• Melsie

Blir avstängd pga ... godkänner FK ?

Hej! Har sökt runt lite på nätet om det här med avstängning pga graviditet.
    Min arbetsgivare vill stänga av mig när jag är i v. 28, om en månad.
    Jobbar som lastbilsförare och arbetsgivaren vill stänga av mig  för helkroppsvibrationer, fysiskt tungt arbete, får snart inte plats bakom ratten (lite svårt att knö sig in å ut ur hytten 100 ggr per dag)å kan inte klättra upp på släp, kan ej stänga o öppna alla dörrar då man ibland måste klättra å hålla sig med en hand osv...     Arbetsgivaren anser ju att jag inte kna klarar av mitt arbete om en månad då magen e ännu större å ´man e ännu klumpigare :)

Men
    när jag söker på avstängning står det ju att det är Förbjudet enligt lag att arbeta som gravid vid strålning, bly arbete osv. Kan då FK godkänna avstängningen trots att det "bara" är risker att jobba med vibrationer o tungt arbete osv. Är det någon kontrollant som kommer och kontrollerar och gör mätningar?

Är ju rädd att inte få  ersättning bara för att de inte "godkänner" avstängningen....

• Svar på tråden Blir avstängd pga ... godkänner FK ?
  • JQs

Jag tror att du borde kunna få graviditetspeng (fd havandeskapspeng) med det arbete du har. Ansök nu snarast så det hinner gå igenom tills de inte vill att du ska jobba längre. Det borde absolut inte vara några problem för dig att få det eftersom att det låter som att det blir i stort sätt omöjligt för dig att jobba från dess.

• Melsie

Ska göra detta. Klart, godkänner de inte så är det ju bara att söka graviditetspeng den vanliga vägen....
    Men man oroar sig ju, å semestern vill vi ju inte ta av eftersom vi vill ha den så vi båda kna vara hemam samtidigt!  

• Louise 77

Jag skulle tro att om ditt företag stänger av dig så får de stå för betalningen av din lön. Graviditetspeng ska du ju givetvis söka men den börjar ju bara gälla från 60 dagar före BF alltså runt v 34.