• Närvitvåblirtre

Kattsand över hela golvet

Vi har försökt allt.. kattlåda som ser ut som ett hus, en kattlåda med höga kanter.. Men ändå är det hur mycket sand som helst på golvet!

Någon som har nåt tips hur man kan undvika detta? Vi kan ej ha lucka på kattlådan då vår lilla tjej är livrädd för det.. :(  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:40
    Visa gärna bilder på era lösningar! :)

• Svar på tråden Kattsand över hela golvet
  • Majsan70

Lägg en matta utanför...det skall finnas särskilda gummimattor om man vill ha. Det samlar upp sanden. Eller så har man bara en skyffel o borste ståendes o tar ett svep när man går förbi.

• storasyster89

Sätt inte ert hopp till dom där mattorna dock Vi har såna och visst är det bättre men det är fortfarande sand överallt Vi kör sopborsten ett varv varje dag ändå

♥ Gustav 110629 ♥
  • Breakdown
    storasyster89 skrev 2011-07-07 19:47:12 följande:
    Sätt inte ert hopp till dom där mattorna dock Vi har såna och visst är det bättre men det är fortfarande sand överallt Vi kör sopborsten ett varv varje dag ändå

Allt fastnar ju inte såklart, men dom hjälpte mig avsevärt mycket när jag hade hela huset fullt av kattlådor och katter. Har man bara en sopborste stående vid lådan så är det ju bara att sopa upp den sanden som kommit utanför upp på mattan! :)

• Närvitvåblirtre
    Breakdown skrev 2011-07-07 19:49:25 följande:

Allt fastnar ju inte såklart, men dom hjälpte mig avsevärt mycket när jag hade hela huset fullt av kattlådor och katter. Har man bara en sopborste stående vid lådan så är det ju bara att sopa upp den sanden som kommit utanför upp på mattan! :)

har redan en sådan här matta och jag tycker inte direkt att den hjälper tyvärr.. :(
  • storasyster89
    Breakdown skrev 2011-07-07 19:49:25 följande:

Precis min poäng Bättre blir det men har man katt lär man nog vara beredd på att sopa kattsand tyvärr
    ♥ Gustav 110629 ♥
  • Thelma08

Jag köper villiga dörrmattor på Ikea så har jag dom tills dom blir fula... Funkar kanon

• Breakdown
    storasyster89 skrev 2011-07-07 19:51:25 följande:
    Precis min poäng Bättre blir det men har man katt lär man nog vara beredd på att sopa kattsand tyvärr
    Haha ;) Det får man nog tyvärr vara beredd på vilket sorts lösning man än kommer på! ;) Jag lyckades inte lösa det bättre än med mattor och utplacerade sopborstar iallafall! :)
  • jamila2000

Har kattlåda med tak som står på en bit gammal heltäckningsmatta som går en bit utanför lådan
    den samlar upp en hel del sand

• Bottis

Vi har en speciell matta man lägger utanför kattlådan. Funkar hyfsat bra faktiskt. Men att helt slippa sanden är nog svårt.

• nemo1

Köp en stor hög låda på ikea och deras lurviga badrumsmatta

• Midvinterblot

Har inte läst alla inlägg men pröva att köpa en ryamatta och lägg utanför. ska vara jättebra säger de ja känner som har de

• alexander2011

har du långhåriga katter?

• ApelsinKiwiBanan

Lär katten använda toaletten istället :)

Ingen kattlåda - Ingen kattsand.. Finns ett träningssystem "litter Kwitter"  som vi använde till vår katt, tog oss en månad att få henne att gå på vanliga toaletten och totalt två olyckor (i handfatet) i början då vi inte var tillräckligt observanta..

• HannaE

Vi har en dörrmatta med lång lugg. Köpt billigt på IKEA. Funkar hyfsat, i kombination med låda med tak. Men vi sopar ändå ett par ggr/v och dammsuger mattan varje vecka.

Man lever så länge man lär.
  • Envira

Jag har samma problem, verkligen hatar denna sand som fastnar under fötterna !Den är i hela badrummet, och en bit in i alla angränsande rum... Suck. 
    Kan väl rekommendera dig att pröva med kristaller istället för sand, jag tycker nog att det revs ut mycket mindre då..  

• And3RZsoN

Vi har satt vår kattlåda i badkaret :) på det sättet slipper vi sanden på golvet :D

• Envira
    And3RZsoN skrev 2011-07-20 08:56:30 följande:
    Vi har satt vår kattlåda i badkaret :) på det sättet slipper vi sanden på golvet :D
    men hur tusan duschar ni då?xD
  • Närvitvåblirtre
    And3RZsoN skrev 2011-07-20 08:56:30 följande:

Men blir det inte stopp i rören då? eftersom sanden oftast är klumpbildande..
  • And3RZsoN

Haha vi tar ju självklart ut lådan medans vi duschar :P Ne så mkt sand kommer inte ut ifrån lådan så att det blir klumpigt, har gjort såhär så länge ja kan minnas å än så länge inget stopp :)

Svar på tråden Kattsand över hela golvet