• Anonym (Cream)

LCHF - Hur f-n gör man?

Jag ska börja med LCHF. Överallt jag söker hittar jag bara "Ät det, ät inte det".

Jag har en lista på vad man får äta och inte men hur gör man? Kan jag äta vispad grädde till frukost om jag känner för det?

Jag vill helst inte ha länkar till sidor, utan jag vill höra hur ni riktiga människor gör. Vad ni äter, när och hur mycket av allt. Gärna nybörjartips osv. Syftet är viktnedgång, ca 30 kg.

Jättetacksam för svar Solig

• Svar på tråden LCHF - Hur f-n gör man?
  • Monikaki

Börja med att köp en kok bok med lchf... jag har en som heter husmanskost med lchf, Mycket bra bok...
    om du vill äta vispad grädde så gör det.....
    Vi åt fet youghurt till frukost, jag blanda 2%ig och turkisk 10%ig, ca 3dl..... lunchen var ofta broccoligratäng med grädde,ägg och fet ost.... mycke kyckling och kött och fet korv... man blir så mätt....
    Lycka till!!

• sofiaolivia

Välkommen! Flört

Till frukost äter jag nästan alltid ägg och bacon, till det en kopp kaffe med grädde i! Mums! Till lunch äter jag som vanligt men jag tar bara bort kolhydraterna (ex korvstroganoff utan ris). Inte helt enligt LCHF, men det har fungerat för mig! Samma vid middagen. Till mellanmål/fika brukar jag lyxa till det med vispad grädde och bär. Jag fuskar även och äter frukt.

Som sagt, jag äter inte 100% efter LCHF, men nästan. För mig har det fungerat att äta både frukt och bär, men du får känna efter själv. Lycka till!

KRAM!

• helene306

Som ovanstående skriver: köp en bok och läs. Googla och läs. Vet du hur det funkar i kroppen är allt mycket lättare. Det är inte bara att hytta på smör och dricka grädde som en del verkar tro lchf går ut på.

Vispad grädde till frukost är inte det ultimata Kokta ägg med majonnäs eller smör, stekta ägg eller äggröra/omelett är en bra frukost. Komplettera med stekt bacon. Eller ät gårdagens middag.

En dag för mig ser ut så här:

frukost: 2 stekta ägg m 4 skivor stekt bacon, 1 glas vatten
    fm kaffe med 1 msk kokosfett (runt 9)
    lunch: hemmagjord hamburgare med hemmagjord dressing, melon till efterrätt
    em kaffe med 1 msk kokosfett
    middag: stekt ryggbiff med hyvlat smör och vitlökspulver, oliver.

Du äter i stort vanlig mat. Uteslut bröd, ris, pasta, potatis, rotsaker. Håll dig till ovanjordgrönsaker och helfeta produkter. Undvik stora mängder mejeri då det kan göra att viktnedgång stannar av. Vissa kan reagera på mjölkprotein i ost och står still (jag är en av dom). Gör äggmjölk om du har mjölk i kaffet t.ex.

Vill du ha yoghurt är en bra yoghurt att göra själv: rysk yoghurt (17% fett) med lite vispgrädde och vaniljpulver en riktigt god sak

Leta produkter med 5 g kolhydrat/100 g.

Ät när du är hungrig och tills du är mätt. Det funkar för de mesta. I början äter man ofta innan mättnaden infinner sig. Glöm inte att mäta dig! Och var beredd på omställningsbesvär som trötthet, huvudvärk, illamående, diarré, kissnödig osv.

Men, för att lyckas: LÄS! I början kan man till och med gå upp och det kan ta llång tid innan man går ner om man bantat mycket innan.

Lycka till!

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Ramborg

Frukost: fet turkyoghurt med lite vispgrädde. Brukade ta femsex frysta hallon och värma i micron för att få lite smak. Man kan göra egen musli med olika nötter och frön om man vill ha något att tugga på.

Lunch: den "renaste" rätten på lunchrestaurangen, tex om det finns en köttbit eller fisk valde jag det, åt inte potatisen eller riset, tog sallad istället. Olja eller fet salladsdressing på. Fanns det val tog jag den fetaste såsen till maten.

Fika: babyBel ost är enkelt att ta med sig. Har man kyl kan man ta salami och brie. Man kan lägga osten på en bit gurka istället för kex.

Middag: bacon och ägg och broccoli. Eller något ut lchfkokboken. Finns tex en jättegod lasagne med aubergine i skivor istället för pasta, och fetaost istället för bechamel.

Jag äter vanligt just nu pga graviditet, men lchf är den enda diet där jag faktiskt gått ner utan att vara hungrig.

Lycka till!

• sofiaolivia
    Ramborg skrev 2011-07-07 20:24:07 följande:
    Jag äter vanligt just nu pga graviditet, men lchf är den enda diet där jag faktiskt gått ner utan att vara hungrig.
    Samma här, var nog aldrig hungrig! Har nått mitt viktmål nu, men fortsätter för jag mår bra av det. Men som sagt, fuskar med bär och frukt. Rätt mycket också, men hellre det än godis Tungan ute
  • Anonym (Cream)

Tack för alla svar!

Som jag ser måste jag plugga lite, det var mycket här som jag inte förstod, men det verkar spännande!

Ok en kokbok blir nog det jag får börja med Glad

• helene306
    Anonym (Cream) skrev 2011-07-07 20:34:34 följande:
    Tack för alla svar!

Som jag ser måste jag plugga lite, det var mycket här som jag inte förstod, men det verkar spännande!

Ok en kokbok blir nog det jag får börja med Glad
    När jag började med lchf trodde jag att det typ bara var att tillsätta mer smör och grädde och äta mindre kolhydrater. Resultat: jag gick inte ner ett gram och hade ont i magen i 1 månad. Lchf funkar ju inte! Jag gav upp.

Sen hörde jag av en vän som blev bättre i sin PMS. Jag har inget att förlora på att testa. Jag beställde pocketböcker och läste. Med en gång blev det mycket enklare att förstå! Innan hade jag en utskrift från Annika Dahlqvist och vad man ska äta respektive inte äta. Nu när jag förstår hur det funkar i kroppen är det så mycket lättare att äta. Och så mycket bättre jag mår
    Jag åt lchf i den mån jag kunde när jag var gravid. Något jag rekommenderar.

En bra sida: www.kostdoktorn .se Han har nybörjarinfo.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Mee)

Har man inte problem med gallan lär man ju få det efter.... herregud, kan ju knappast vara bra att äta så mycket fet mat!

Jag säger såhär, uteslut kolhyldrater och ät PROTEIN eftersom det är proteinet som mättar och fett i normala mängder!

• Anonym (Cream)
    helene306 skrev 2011-07-07 22:09:02 följande:
    När jag började med lchf trodde jag att det typ bara var att tillsätta mer smör och grädde och äta mindre kolhydrater. Resultat: jag gick inte ner ett gram och hade ont i magen i 1 månad. Lchf funkar ju inte! Jag gav upp.

Sen hörde jag av en vän som blev bättre i sin PMS. Jag har inget att förlora på att testa. Jag beställde pocketböcker och läste. Med en gång blev det mycket enklare att förstå! Innan hade jag en utskrift från Annika Dahlqvist och vad man ska äta respektive inte äta. Nu när jag förstår hur det funkar i kroppen är det så mycket lättare att äta. Och så mycket bättre jag mår
    Jag åt lchf i den mån jag kunde när jag var gravid. Något jag rekommenderar.

En bra sida: www.kostdoktorn .se Han har nybörjarinfo.
    Vilka böcker köpte du? Det finns så många... Obestämd

Ja den sidan har jag läst igenom Glad
  • Anonym
    Anonym (Mee) skrev 2011-07-07 22:13:00 följande:
    Har man inte problem med gallan lär man ju få det efter.... herregud, kan ju knappast vara bra att äta så mycket fet mat!

Jag säger såhär, uteslut kolhyldrater och ät PROTEIN eftersom det är proteinet som mättar och fett i normala mängder!
    Att man får problem med gallan i början är att gallan börjar "fungera" igen. På fettsnål mat bildas gallstenar. När man äter fet mat ska dessa stenar ut och det kan kännas självklart. Detta är övergående problem. De flesta med gallproblem mår hur bra som helst! Jag har inga problem med gallan.

Små barn behöver mycket protein, knappast vi vuxna. protein mättar inte alls lika bra som fett.
Svar på tråden LCHF - Hur f-n gör man?