• Lilleskutt2

Sova själv på övervåning

Hej! Jag har en fråga ang sömn i eget rum.

Vår dotter fyller 1 år i nästa vecka och har nyligen slutat äta välling på nätterna, vilket har fungerat bra bortsett under den nuvarande förkylningsperiod hon nu är inne i. Hon har redan tidigt sovit själv i spjälsäng i vårt rum, och vi tar endast upp henne i vår säng de få ggr hon vaknar alldeles för tidigt och inte kan somna om.
    På kvällen när jag och min sambo går till sängs måste vi verkligen smyga på tå, inte viska för högt och vara försiktig när vi lägger på oss täcket för att inte lilla sessan ska vakna till. Vaknar hon till efter ca 02:00 kan ta det ta jättelång tid att få henne att somna om.

Vi har pratat om att låta henne få sova i eget rum, men för oss skulle det innebära att hon sover på övervåningen och vi nedervåningen. Vi har babyvakt så visst skulle det fungera, i annat fall har vi även en gästsäng för tillfället i rummet.

Kan vi ha henne sova själv på övervåningen? Men tänk när hon är kapabel att klättra ur spjälsängen/trappgrinden? Det är inte alltid hon säger till när hon vaknar (hon kan ligga/stå och prata/leka ganska länge ibland, tills hon märker att vi vaknat då grinar hon till). Jag är ganska hönsig av mig, ibland kan det vara befogat men ibland ej.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sova själv på övervåning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker att ni skall prova.

Se till att ni har en säker trappgrind och var observant på när hon börjar klättra i spjälsängen, då är det förmodligen dags att ta bort den, alternativt ena långsidan.
    Under tiden kan du lägga en madrass nedanför och eventuellt fästa sängen mot väggen, om det lugnar.

Glad

Mvh Christine

Svar på tråden Sova själv på övervåning