• LykkeLee

Decoupage - hur gör man??

Jag tycker det verkar kul, men begriper inte hur man gör.. Ska man lacka fast bilden eller ? Jag har köpt en liten burk decoupagelack på tradera, men jag fick inte med ngn bruksanvisning (attans).. Kan man bara sätta fast servettbilder eller går det att använda andra bilder också ? Hur hållbart blir det ? Berätta allt!! Jag är så glad för detta verkar vara en hobby som inte behöver vara så dyr eller hur ?

• Svar på tråden Decoupage - hur gör man??
  • Madame Pernelle

Hej!

Jag håller på en del med decoupage, främst på blomkrukor, så jag ska se om jag kan svara på iaf några av dina frågor.

"Ska man lacka fast bilden eller ?"
    Japp, du stryker ett lager med lim/lack på ytan du vill dekorera, sen sätter du fast servetten, bokmärket, eller vad det nu kan vara och så stryker man ett par lager lim/lack ovanpå.

"Kan man bara sätta fast servettbilder eller går det att använda andra bilder också ?"
    Man kan använda i stort sett vad som helst, så länge det inte är för tjockt. Använder man motiv från servetter så tar man bara det yttersta lagret av servetten, som är jättetunt.

"Hur hållbart blir det ?"
    Det blir ganska hållbart, men det beror ju lite på vad för föremål man dekorerar, jag brukar lacka mina krukor med ett lager vanlig hobbylack när dom är klara, eftersom dom kommer i kontakt med vatten och så.

Hoppas att du blev lite klokare av mina svar, är det nåt annat du undrar över är det bara att fråga så ska jag se om jag kan hjälpa dig!!

• Guinevere

Jag har precis börjat med decoupage och har hittills gjort askar i kartong som jag lackat på bokmärken och strött glitter på. Jag tänkte stoppa julgodis i dem och ge bort som julklappar. Det är jätteroligt, men lite pilligt att hålla på och inte så värst dyrt tycker jag. Nu är mina bokmärken slut (jättesvårt att hitta fina bokmärken enligt min smak) så nu har jag gått över till servetter, men hittills har jag bara klistrat fast en. Ska lacka på den idag, så vi får väl se hur det går.
    Använder man bokmärken så måste man lacka ganska många gånger ovanpå för att få en jämn yta utan skarv eftersom bokmärket är ganska tjockt. Med servetter så räcker det med några lager lack bara om jag förstått det rätt.
    Prova! Det är jätteroligt!

Kram, Sanna

• Brollie

Detta är nåt som jag verkligen älskar att göra!
    Så lätt och blir kanon fint! Halva bekantskapen kommer få ljuslyktor och brickor. Testat på det mesta, lampskärmar, kjolar, glas... Kul kul kul!

Svar på tråden Decoupage - hur gör man??