Har jag något att vinna på att blanda in facket?
Mitt företag är medlem i unionen och hade ett tvåårigt löneavtal som innebar 0,9% löneökning (pott) förra året och 2,6% detta år. Minimisumman är 292 kr. Denna minimisumma blir 0,75% löneökning för mig och min chef ger mig endast denna för att "hon måste prioritera de som är på plats och jobbar". Jag hävdar att jag halkar efter lönemässigt pga att jag är hemma och är föräldraledig då, men hon håller inte med eftersom jag får minimibeloppet = en höjning. Att det blir så lite procentuellt tycker hon är ointressant. Det beror ju bara på att jag redan har en bra lön, anser hon. Ska jag straffas för att jag kämpat mig upp till den lön jag har?
Kontaktade facket som anser att vi ska ha en förhandling eftersom man inte får motivera så låg ökning pga att jag är föräldraledig. Men nu blir jag tveksam - tänk om jag har mer att förlora på att blanda in facket och "göra mig ovän" med arbetsplatsen. Är i reklambranschen som ju svänger upp och ner och där det kanske lätt uppstår tillfälle där de kan trolla fram ett tillfälle att göra sig av med mig "pga arbetsbrist". Samtidigt så är jag så irriterad på min knäppa chef. Vad skulle ni ha gjort?
Har ni varit med om några tråkigheter efter att ha blandat in facket? Har ni också fått dålig löneutveckling? Skriv gärna och berätta lite.