• elvira78

Har jag något att vinna på att blanda in facket?

Mitt företag är medlem i unionen och hade ett tvåårigt löneavtal som innebar 0,9% löneökning (pott) förra året och 2,6% detta år. Minimisumman är 292 kr. Denna minimisumma blir 0,75% löneökning för mig och min chef ger mig endast denna för att "hon måste prioritera de som är på plats och jobbar". Jag hävdar att jag halkar efter lönemässigt pga att jag är hemma och är föräldraledig då, men hon håller inte med eftersom jag får minimibeloppet = en höjning. Att det blir så lite procentuellt tycker hon är ointressant. Det beror ju bara på att jag redan har en bra lön, anser hon. Ska jag straffas för att jag kämpat mig upp till den lön jag har?

Kontaktade facket som anser att vi ska ha en förhandling eftersom man inte får motivera så låg ökning pga att jag är föräldraledig. Men nu blir jag tveksam - tänk om jag har mer att förlora på att blanda in facket och "göra mig ovän" med arbetsplatsen. Är i reklambranschen som ju svänger upp och ner och där det kanske lätt uppstår tillfälle där de kan trolla fram ett tillfälle att göra sig av med mig "pga arbetsbrist". Samtidigt så är jag så irriterad på min knäppa chef. Vad skulle ni ha gjort?

Har ni varit med om några tråkigheter efter att ha blandat in facket? Har ni också fått dålig löneutveckling? Skriv gärna och berätta lite. 

• Svar på tråden Har jag något att vinna på att blanda in facket?
  • Stinky

Ja, jag tycker du ska blanda in facket. Som de säger, så har inte arbetsgivaren angett några giltiga skäl till att du fått minimibeloppet. Arbetsgivaren kan heller inte ge dig sparken på något vis för att du har kontakt med facket. Dessutom antar jag att du är LAS:ad, vilket innebär först in, först ut. Arbetsgivare ska ha starka skäl till att sparka anställda, och skulle de varsla dig om uppsägning så är det bara att kontakta facket då också.

Just den här rädslan för att bli av med jobbet p.g.a. kontakt med facket, är vad vår regering varit ute efter just för att försvaga för de fackliga organisationerna  och de anställda. Många arbetsgivare försöker skrämma sina anställda till tystnad nuförtiden. Det är fel, fel, fel. 

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Butterscotch

Att man inte får lika mycket när man är föräldraledig tycker jag inte är konstigt alls (man har ju inte varit på plats för att prestera) däremot ska man inte särbehandlas negativt. Procentsatserna är för företaget i stort, antar jag? Har ni individuell lönesättning blir det ju så att några får mer i procent och några får mindre, så länge ingen får under minimibeloppet borde allt vara frid och fröjd. Det som kanske låter illa är motiveringen, tycker jag.

• Stinky
    Butterscotch skrev 2011-07-08 10:00:42 följande:
    Att man inte får lika mycket när man är föräldraledig tycker jag inte är konstigt alls (man har ju inte varit på plats för att prestera) däremot ska man inte särbehandlas negativt. Procentsatserna är för företaget i stort, antar jag? Har ni individuell lönesättning blir det ju så att några får mer i procent och några får mindre, så länge ingen får under minimibeloppet borde allt vara frid och fröjd. Det som kanske låter illa är motiveringen, tycker jag.
    Man brukar åtminstone få potten när man är FL. Miniminbeloppet brukar tilldelas de som på något sätt presterat dåligt i arbetsgivarens ögon. Att vara FL är inte samma sak.
  • elvira78

procentsatserna är för företaget i stort och vi har individuell lönesättning. Men att få minimibeloppet när det bara motsvarar 0,75% måste väl ändå se som negativ behandling?

Frågan är om man kan vinna en sån här tvist eller om man bara retar upp i onödan? 

• Stinky
    elvira78 skrev 2011-07-10 22:06:13 följande:
    procentsatserna är för företaget i stort och vi har individuell lönesättning. Men att få minimibeloppet när det bara motsvarar 0,75% måste väl ändå se som negativ behandling?

Frågan är om man kan vinna en sån här tvist eller om man bara retar upp i onödan? 
    Återigen, föräldralediga får inte diskrimineras, och det har din arbetsgivare gjort. Du ska ha potten, inte ett öre mindre.
  • Draken22

Du bör nog fråga dig hur mycket mer du kan få i lönekuvertet och om det är värt det...

Anta att facket kan förhandla till en till femtioöring per timme. Det skulle motsvara ca 85 kr mer per månad före skatt.
    Är det beloppet värt att arbetsgivaren eventuellt får agg mot dig för att ha blandat in facket?

Personligen hade jag svalt det här argumentet, om än motvilligt, och vid nästa löneförhandling (då du förmodligen inte längre är FL) varit desto hårdare och sett till att få större del av kakan för att kompensera upp lite.

Svar på tråden Har jag något att vinna på att blanda in facket?