• pluvdo

Vågar man ha vägghyllor när man har småbarn?

Jag funderar på att köpa två vägghyllor från IKEA www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00011013 och ha lite böcker och prydnader stående på dem. Men jag är så rädd för att de skall kunna lossna och ramla ner på min femtonårige son. Jag tänkte ha dem i vardagsrummet och det är främst där som han leker med sina leksaker, nämligen. Hade ni vågat ha vägghyllor på väggen ovanför där era barn leker? Kan man lita på att hyllorna sitter där de sitter ifall man borrar hål i betongväggen och skruvar fast hyllorna ordentligt? Jag skulle ju aldrig förlåta mig själv ifall något hände...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-08 01:53
    Sonen är förstås femton MÅNADER gammal, inte femton ÅR. En femtonåring hade jag inte oroat mig märkbart för i just detta avseendet.

• Svar på tråden Vågar man ha vägghyllor när man har småbarn?
  • Lindreas

Din femtonårige son kan väl ha sina leksaker i en bokhylla i stället?

• Frontline

Va fan skojar du med oss eller?
    Hur brutalt hårt leker en som är 15 år? Om han nu ens leker längre...

Vi har exakt samma hylla i grabbens rum sen han var 2 år och dom hänger kvar än..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lindreas

Och se bara till att använda rätt grejer när ni sätter upp dem så ska det nog hålla.

• pluvdo

Haha förlåt, femton månader gammal är han förstås. Inte första gången jag skriver/säger fel...

• pluvdo
    Frontline skrev 2011-07-08 01:49:52 följande:
    Va fan skojar du med oss eller?
    Hur brutalt hårt leker en som är 15 år? Om han nu ens leker längre...

Vi har exakt samma hylla i grabbens rum sen han var 2 år och dom hänger kvar än..
    Bra att de hänger kvar. Då kanske jag vågar mig på att ha sådana hyllor då. Det vore bra eftersom vardagsrummet inte är jättestort så jag vill inte att hela ena väggen skall tas upp av en hylla från golvet och nästan till taket, så som det brukar vara. I synnerhet inte då jag knappt har några böcker. :D
  • Primrose
    pluvdo skrev 2011-07-08 01:52:33 följande:
    Haha förlåt, femton månader gammal är han förstås. Inte första gången jag skriver/säger fel...
    Ja, i så fall kan jag bara säga att visst KAN hyllor ramla ner och det KAN var en fara för din son. Men oftast är det ju inte så. Dock hände just detta oss. Vi har haft skötbordet på hans spjälsäng och ovanför bad vi en hantverkare, som var hos oss för olika små arbeten (eftersom vi inte är särskilt händigDrömmer) att sätta upp en hylla (c:a 1 meter lång)ovanför skötbordet. Eftersom vi bor trångt var det ett bra ställe att ha blöjor, trasor, våtservetter etc. på. Och en dag, efter något år, föll den faktiskt ner! Sonen låg på skötbordet och byttes på av min man, men, som tur var, hann min man reagera och fånga upp hyllan.
  • pluvdo
    Primrose skrev 2011-07-08 02:03:32 följande:
    Ja, i så fall kan jag bara säga att visst KAN hyllor ramla ner och det KAN var en fara för din son. Men oftast är det ju inte så. Dock hände just detta oss. Vi har haft skötbordet på hans spjälsäng och ovanför bad vi en hantverkare, som var hos oss för olika små arbeten (eftersom vi inte är särskilt händigDrömmer) att sätta upp en hylla (c:a 1 meter lång)ovanför skötbordet. Eftersom vi bor trångt var det ett bra ställe att ha blöjor, trasor, våtservetter etc. på. Och en dag, efter något år, föll den faktiskt ner! Sonen låg på skötbordet och byttes på av min man, men, som tur var, hann min man reagera och fånga upp hyllan.
    :O Vad har ni för vägg då? Betong?
  • Primrose
    pluvdo skrev 2011-07-08 02:11:11 följande:
    :O Vad har ni för vägg då? Betong?
    Ja, du  - som jag skrev är vi inte händiga och jag är inte så kunnig i väggkvalitet, om man säger så. Men det var alltså en hantverkare som satte upp den, med pluggar och allt. Han sa dock att vi inte skulle belasta den hårt. Vilket vi inte heller gjorde.
  • Frontline
    Primrose skrev 2011-07-08 02:16:23 följande:
    Ja, du  - som jag skrev är vi inte händiga och jag är inte så kunnig i väggkvalitet, om man säger så. Men det var alltså en hantverkare som satte upp den, med pluggar och allt. Han sa dock att vi inte skulle belasta den hårt. Vilket vi inte heller gjorde.
    Knacka med handen i väggen så hör du..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Sapato

Dom där hyllorna är inte särskilt tåliga mot tumga vikter(böcker osv.)
    Har sånna i sonenes rum och vi har fått köpa till reglar att sätta fast under då de efter ett tag tappar formen och kan hänga lite neråt.
    Men håll koll så är det ingen fara.

• pluvdo

Hmmm. Tack för era svar, jag kanske gör bättre i att ha en vanlig bokhylla istället, trots allt...

• lsg79

Vi har precis de där hyllorna här hemma, en hänger på gipsvägg med mollyplugg  och en hänger i betong med plastplugg. Bägge sitter hur stabilt som helst, men jag skulle inte få för mig att lasta ner dem med böcker eller andra tunga saker - snarare har vi prydnadssaker, foton och liknande på dem.

De stora Lack hänger på en metallställning som man  fäster i väggen med fem punkter, de små hänger direkt på två skruvhuvuden och de är betydligt mer ranka.

• Primrose
    Frontline skrev 2011-07-08 03:05:55 följande:
    Knacka med handen i väggen så hör du..
    Jag är ju inte så intresserad av sådana saker, som sagt.... Men hyllor kan ramla ner - det var bara det jag ville påpeka, om nu TS är orolig för det. Jag bryr mig, personligen, inte om den där väggen hemma i stan (antagligen inte betong). En hantverkare satte upp hyllan efter konstens alla regler, jag betalade för det, och ett år senare ramlade den ner. Så enkelt var det.
  • k girl

Som en fotnot kan jag berätta att jag och min man en gång vaknade av ett ljud när vi bodde i lägenhet. Vi funderade på om det rann vatten men, skulle det visa sig, det var min stringhylla som var fullproppad av böcker och pärmar. Väldigt tungt lastad alltså. Den lossnade dock inte ur väggen utan slet sönder väggen neråt.

Varför inte ha vägghyllor med konsoller istället, om du är orolig?  
    Dessutom ska du givetvis sätta fast hyllan enligt konstens alla regler. I en betongvägg krävs det slagborr.  

• pluvdo

Sitter de bättre med konsoll då? Det är ju ändå fästena i väggen som skall hålla fast hyllan, vare sig man har konsoller eller ej.

Ja, jag vet att det behövs slagborr. Annars kommer man inte in i väggen här över huvud taget.

• k girl
    pluvdo skrev 2011-07-08 22:02:02 följande:
    Sitter de bättre med konsoll då? Det är ju ändå fästena i väggen som skall hålla fast hyllan, vare sig man har konsoller eller ej.

Ja, jag vet att det behövs slagborr. Annars kommer man inte in i väggen här över huvud taget.
    Med rätt plugg kan även en gipsskiva hålla MÅÅÅÅNGA kilos belastning.
Svar på tråden Vågar man ha vägghyllor när man har småbarn?