• Anonym (?)

RS-virus med myokardit som komplikation.

Hej. 

Har du nångång varit med om att ett barn som har RS-virus har spritt sig till hjärtat så att de blivit en myokardit?
    Och sen haft dödlig utgång?
    Undrar ifall du vet hur vanligt de är och om man kan upptäcka sånt?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden RS-virus med myokardit som komplikation.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Tack och lov har jag inte erfarit det, även om infektioner är en vanlig orsak till myokardit. Generellt är dock hjärtmuskelinflammation ett ofarligt sjukdomstillstånd som läker ut av sig självt. I vissa fall kan det dock ge hjärtsvikt som kräver behandling.

Störst risk att drabbas av allvarliga komplikationer till RS-virus har förtidigt födda barn, barn med hjärt- lungsjukdom, nedsatt immunförsvar och barn under två månader.

Symtomen på både myorkardit, RS-virus och även andra infektioner, kan vara diffusa hos spädbarn. Min erfarenhet är dock att barn som av någon anledning har sämre allmäntilstånd, just därför, undersöks noggrant.

För mer grundlig information kring detta, tycker jag att du pratar med en läkare som är insatt i dessa tillstånd.

Mvh Christine

• Anonym (?)

Okej. Ja vår dotter va 5veckor när de konstaterades RS, 3veckor senare dog hon och obduktion påvisa att de hade blitt en myokardit och antagligen de hon dött av enligt slutsvaret så e de de iaf. 
    Vi vart inlagda i en natt endast med koksaltlösning som hon fick andas via albatross.
    Fick ingen tid för återbesök eller samtalstid med någon vårdkunnig.
    Enligt läkare skulle de bara bli bättre nu.

ändå dog hon då 3veckor senare, hon va ju snuvig, slemmig och hostig under dom här veckorna.

Kan man inte se på blodprov på om man har just myokardit?  

• BVC Sköterskan

Hej igen,

Jag är verkligen ledsen för vad ni fått genomgå och genomgår Gråter
    Det är det absolut värsta man kan tänka sig som förälder.

Jag kan förstå om ni inte har någon ork att ringa runt och få svar. Vilket ni naturligtvis borde fått tid för, utan att be om det. Min uppfattning är att Alla som mist ett barn, skall få chans till de stöd (av sjukvården) som krävs för att kunna gå vidare.

Fundera på (om ni inte orkar själva) vem i er närhet som kan hjälpa er, ordna så att ni får chans att prata igenom detta med sjukvården.

Även om många i omgivningen kan tycka att det är svårt att bemöta och ta kontakt, efter att något sådant här skett, är jag övertygad om att de mer än gärna hjälper till och gör allt i sin makt för att stötta er... om ni tar första steget..

Vad jag förstår är biopsi och plus andra prover/tester avgörande för att kunna fastställa diagnosen. Jag har dock inte kunskap om detta, så jag råder er verkligen att själva eller via ombud få svar på era frågor via ansvarig läkare.

Mvh Christine

Svar på tråden RS-virus med myokardit som komplikation.