• Cillster

Jag får ju ingen mage! Gravid i Vecka 20

Hej på er.

Jag är orolig. Jag är i vecka 20 och har fortfarande inte fått någon mage. Jag har normalviktig.

Jag känner inte heller några sparkar. Det är lätt att jämföra sig med andra och jag tycker det enda man läser just nu är hur stor magen är, hur mycket sparkar man ska känna osv.

För två veckor sedan var jag på ultraljud och bebisen är frisk och utvecklas normalt.

Jag vet inte vad som är normalt och inte. Jag är förstföderska och folk kommenterar gärna hur liten mage jag har för att vara i den vecka jag är i (i största välmening) men i mina tankar börjar då oron att någonting är fel.

Är det någon som är i samma sits eller har varit i samma sits som jag?

Kram  

• Svar på tråden Jag får ju ingen mage! Gravid i Vecka 20
  • butterflower

Oroa dig inte. 
    Jag kände första sparken i v 25, och inte varje dag sedan efter det.
    I vecka 27-28 nångång kände jag henne nästan dagligen.
    (i slutet av grav avtar det igen och därimellan har man sk spökveckor när det känns väldigt lugnt)
    Försök att inte jämföra dig så mycket med vad andra skriver. Det är så olika.

Om du har varit på ul och bebisen mår bra så behöver du inte oroa dig.
    Var glad att magen inte är så stor ännu...
    En lagom magen är bäst. Med lite tur slipper du kanske massa slapp hud sedan.
    Du skulle bara se hur min mage såg ut... ojojoj. Och huden nu efteråt, ojojoj.

Grattis i förskott och lycka till! 

• butterflower

Kan tillägga att jag en vännina, normalviktig på alla vis.
    Hon ökade 9 kilo och hade aldrig nån direkt gravidmage, såg mest lite mullig ut, i alla fall upp till v 30.
    Men hon har fött två perfekta barn, trotts liten mage=) 

• SmultronCupcake

Jag var i samma sits som dig. Många som inte visste jag var gravid alls för de syntes inte Rynkar på näsan
    Jag var ändå också "normal" men kulan fanns inte där. 
    Jag var både rädd och ledsen men visade sig på ett ul att min moderkaka låg fram och att jag bar bebisen långt bak istället vilket inte alls är så ovanligt.
    Magen kom igång och växa sen och nu är jag i vecka 36 (35+5) och tycker att magen är tung och ivägen hela tiden.

Nämnde de nått om att moderkakan låg fram på dig på ul? 

• jumpdog

Jag är också i v 20 och magen putar väl ut lite men ibland försvinner den helt och syns inte alls, så kanske när den putar är det bara jag som blåser upp den. Flört

Då var jag ändå gravid ganska nyligen och då säger dom ju att magen kommer snabbare andra gången, fast inte då. Men vi var också på ultraljud och allt såg bra ut, så då oroar jag mig inte.

Jag kan heller knappt känna nåt där i men fick förklaringen att jag har moderkakan i framvägg och den fungerar som stötdämpare. Glad

• trassan

hehe när jag va i vecka 19 på ultaljudet med mitt andra barn skratta dom lite när jag drog upp tröjen med kommentaren att nu får vi se om det e något här inne, den är ju så platt.. min mage va platt som en pannkaka ända fram till vecka 25 då det bara small till mer eller minder, magen började växa i rekord fart känndes det som. endel får ju inte heller så mycket mage överhuvudtaget.
    Men när dte gäller sperkarna kan du inte boka tid på bvc så kan dom ju lyssna efter hjärtljuden, hörs dom så lever nog ditt barn... det är många som inte känner så mycket sparkar förrän senare i graviditeten

• trassan
    trassan skrev 2011-07-08 10:48:53 följande:
    hehe när jag va i vecka 19 på ultaljudet med mitt andra barn skratta dom lite när jag drog upp tröjen med kommentaren att nu får vi se om det e något här inne, den är ju så platt.. min mage va platt som en pannkaka ända fram till vecka 25 då det bara small till mer eller minder, magen började växa i rekord fart känndes det som. endel får ju inte heller så mycket mage överhuvudtaget.
    Men när dte gäller sperkarna kan du inte boka tid på bvc så kan dom ju lyssna efter hjärtljuden, hörs dom så lever nog ditt barn... det är många som inte känner så mycket sparkar förrän senare i graviditeten
    oj ska stå mvc och inte bvc... va precis på bvc Tungan ute
  • Lowika

Är också i v 20, och det har väl börjat synas lite, alternativt är det mycket pizza...

• Cillster

Tack alla för era svar. Det gör mig verkligen mindre oroad, jag vill ju gärna spara på "otympligheten" så länge jag kan bara jag vet att allt är normalt. Gud så skönt att veta att jag inte är ensam!

På ultraljudet sa de inget om hur min livmorder eller moderkaka låg, bara att vi hade en busig välmående bebis i magen. Jag och sambon kunde knappt tro att det var sant, eftersom mina yttre "bevis" inte fanns. 

Trassan: Ja, jag ska nog försöka få höra hjärtljuden innan semestern så man slipper oroa sig. :)

Jag kommer ju att få hjärtinfarkt när jag känner första sparken, spännande! Jag brukar prata med bebisen och säga att den ska sparka lite på mamma men det verkar inte hjälpa.. hehe..

TACK igen för era svar jag är så otroligt mycket lugnare nu! Kraaaaaaaaaaaaam   

• pinkdoll

Gick in i vecka 20 igår , har precis samma som du..ingen mage och känner nästan inga rörelser..dock föreliggande moderkaka i bakvägg så har läst att det kan vara orsak till varför det är " sent " på mig hehe .. 

Men förstår helt din situation..man blir ju mera orolig , och jag kan även känna mig lite "ledsen" när folk kommenterar hur smal å liten magen är eller " är du verkligen så långt gånget ?! " " va? är du med barn , de syns ju inte "  ...

Men jag brukar tänka att en morgon(vilken dag som helst nu) när man vaknar så har man allt en liten kula  !! , o då ska dom få se att man minsann är gravid :)) 

• LovleyMamma
    Cillster skrev 2011-07-08 11:06:31 följande:
    Tack alla för era svar. Det gör mig verkligen mindre oroad, jag vill ju gärna spara på "otympligheten" så länge jag kan bara jag vet att allt är normalt. Gud så skönt att veta att jag inte är ensam!

På ultraljudet sa de inget om hur min livmorder eller moderkaka låg, bara att vi hade en busig välmående bebis i magen. Jag och sambon kunde knappt tro att det var sant, eftersom mina yttre "bevis" inte fanns. 

Trassan: Ja, jag ska nog försöka få höra hjärtljuden innan semestern så man slipper oroa sig. :)

Jag kommer ju att få hjärtinfarkt när jag känner första sparken, spännande! Jag brukar prata med bebisen och säga att den ska sparka lite på mamma men det verkar inte hjälpa.. hehe..

TACK igen för era svar jag är så otroligt mycket lugnare nu! Kraaaaaaaaaaaaam   
    Du ska verkligen inte oroa dig. Det är ju så olika när magen dyker upp. 
    Jag var på RUL igår och då sa bm att moderkakan ligger i framvägg och att det är därför jag inte känt av några sparkar. Du kan ju ringa din bm och fråga. Förmodligen finns uppgifterna i din journal och då kommer din bm åt dom. 
Svar på tråden Jag får ju ingen mage! Gravid i Vecka 20