• Anonym (Usch)

Sommaren gör mig deprimerad. Stressad o ledsen.

Första semesterveckan och den bekanta tunga känslan smyger sig på. Känner mig nere, stressad och deppig. Vädret är skit men hade det varit strålande sol hade jag känt samma. Allt ska vara perfekt, hem och trädgård. Barnen ska vara lyckliga och ha saker att hitta på hela tiden helst. De blir uttråkade och bråkar. Jag blir själv otroligt rastlös. Försöker hitta på ngt varje dag men idéerna sinar snabbt.

Har märkt hur otroligt irriterad jag blir när solen tittar fram och det blir varmt. Kladda med solkrämer, sand överallt på stranden. Svettigt och jobbigt. Bladlöss, blomsterflugor, myror i miljontals i gräsmattan. Äckligt äckligt äckligt.

Ett rörigt inlägg men jag kan återigen konstatera att sommar och semester inte är för mig. Jag njuter inte det minsta. Tacka vet jag våren och hösten och alla vanliga rutiner.

Är jag ensam om att känna så här?

Just nu öser regnet ner och jag har en 3-åring här som snart klättrar på väggarna.....

• Svar på tråden Sommaren gör mig deprimerad. Stressad o ledsen.
  • Anonym (jag med)

Jag håller med, skulle gärna haft en helt barnfri vecka på en solig men fläktande strand. I stället är jag fast hemma med en lat 12-åring som knappt vill lämna sitt rum samt en ett-åring som klättrar på allt och en tre-åring som skriker halva dagarna. Maken jobbar hela juli men är tack och lov f-ledig från augusti och hela hösten.

Jag vill vara pedagogisk och orka med en massa aktiviteter men energin finns inte. Hur orkar andra?

• Anonym

Jag känner detsamma. Blir mer stressad på sommaren än vad jag är på hösten, vinter och våren. Sommaren ska vara en härlig tid. Men jag märker att jag blir gladare när det regnar för när solen skiner känner jag bara masta måsten, att man ska göra saker, bli brun och vara i den.

• Anonym (Usch)
    Anonym skrev 2011-07-08 12:07:26 följande:
    Jag känner detsamma. Blir mer stressad på sommaren än vad jag är på hösten, vinter och våren. Sommaren ska vara en härlig tid. Men jag märker att jag blir gladare när det regnar för när solen skiner känner jag bara masta måsten, att man ska göra saker, bli brun och vara i den.
    Ja precis, dessutom ska man ju vara fit och brun.... Smörjer mig med brun utan sol och försöker dra in magen. Vantrivs.
  • Anonym
    Anonym (Usch) skrev 2011-07-08 12:22:37 följande:
    Ja precis, dessutom ska man ju vara fit och brun.... Smörjer mig med brun utan sol och försöker dra in magen. Vantrivs.

Ja, det är så mycket måsten om allt. Man ska vara snygg, brun, fit, en bra mamma, göra saker, bada, sola, ta vara på varje dag, grilla (men ändå inte äta för mkt) osv...

Tycker även det är jobbigt när solen skiner att bestämma kläder, känns obekvämt att ha en liten klänning som visar allt, eller ha ett linne där magen putar ut lite. Sen får man ångest om man inte gör dem här grejerna.

Nej, då är jag mkt mer tillfreds på hösten när jag kan sitta under min mysfilt med en kopp te, läsa en bra bok, äta gott och njuta. Är jag konstig då?

• Anonym (Usch)
    Anonym skrev 2011-07-08 12:27:45 följande:

Ja, det är så mycket måsten om allt. Man ska vara snygg, brun, fit, en bra mamma, göra saker, bada, sola, ta vara på varje dag, grilla (men ändå inte äta för mkt) osv...

Tycker även det är jobbigt när solen skiner att bestämma kläder, känns obekvämt att ha en liten klänning som visar allt, eller ha ett linne där magen putar ut lite. Sen får man ångest om man inte gör dem här grejerna.

Nej, då är jag mkt mer tillfreds på hösten när jag kan sitta under min mysfilt med en kopp te, läsa en bra bok, äta gott och njuta. Är jag konstig då?

Nej, i mina ögon är du fullt normal..... Härligt att få lov att bara vara utan en massa krav på sig.

Fy fasen vad det öser ner här.... Måste inte vara ute i solen men å andra sidan har jag uttråkade och stimmiga barn inomhus.... De bara springer runt runt. Vill bara sätta mig och läsa eller titta på tv i lugn o ro.
Svar på tråden Sommaren gör mig deprimerad. Stressad o ledsen.