• Anonym (kj)

Använde du xyloproct som gravid? Om inte, vad anväde du?

Vid förra graviditeten slapp jag hemorrojder tills efter förlossningen men nu är jag i v35 och jag har redan fått det. Då använde jag xyloproct och det fungerade jättebra, försvann på några dagar. Jag har läst i fass och det varken rekomenderas eller varnas för. Hur har ni gjort? Någon annan kräm som är bättre för gravida?

Jag är alltså inte förstoppad och behöver hjälp för det utan det är just en hemorrojdkräm jag behöver.

• Svar på tråden Använde du xyloproct som gravid? Om inte, vad anväde du?
  • Anonym
    Anonym (kj) skrev 2011-07-08 11:55:17 följande:
    Vid förra graviditeten slapp jag hemorrojder tills efter förlossningen men nu är jag i v35 och jag har redan fått det. Då använde jag xyloproct och det fungerade jättebra, försvann på några dagar. Jag har läst i fass och det varken rekomenderas eller varnas för. Hur har ni gjort? Någon annan kräm som är bättre för gravida?

Jag är alltså inte förstoppad och behöver hjälp för det utan det är just en hemorrojdkräm jag behöver.
    Hoppas med på ett svar=) Har samma problem
  • Anonym

Har ni frågat på MVC? Om det är ett ganska nytt läkemedel så kan det vara därför det inte finns några direkta rekomendationer, de vet helt enkelt inte med säkerhet att det inte är skadligt. Jag pratade med min läkare om mediciner i allmänhet då jag har ätit citodon och hon sa att tabletter som t.ex alvedon har funnits så länge och därför vet man att de inte är farliga. Andra mediciner som är nyare vet de inte säkert och därför brukar det stå att man ska prata med läkare eller liknande innan man använder det. Det hon också sa var att man ska ha som en extra tröskel om man ska ta någon medicin eller liknande men om man absolut behöver ta det så sa hon att man kunde göra det under några dagar (om det inte uttryckligen står att man absolut inte ska ta det)... Det verkar ju som att du dessutom blir bra efter bara några dagar så då kanske det inte är någon fara men om du inte bar frågat din BM så gör det för att vara på säkra sidan, FASS är inte alltid helt uppdaterat. När jag var gravid så sa min läkare att jag inte fick äta Lanzo (det stod i FASS) medan min BM sa att det inte vara några problem alls och min nuvarande läkare säger samma sak...

• Anonym

Jag har xyloproct hemma, både stolpiller och kräm, dock har jag inte bipacksedeln kvar från krämen men från stolpillerna har jag och där står att inga ogynsamma effekter på foster har påvisats. Dock bör lägsta möjliga dos och kortast möjliga behandlingstid eftersträvas.

Jag hade använt krämen om jag varit i behov av det när jag ändå har det hemma.

• Joddan

Jag har använt det i slutet på båda mina geaviditeter full dos utan problem. Och även direkt efter förlossningen några veckor! Mina barn är friska o krya!

• Anonym (kj)

Nej, jag har inte frågat på MVC. Men det står så här i fass:

"Emellertid är riskerna för människa inte utredda. Därför bör lägsta möjliga dos och kortast möjliga behandlingstid eftersträvas vid användning av Xyloproct under graviditet"

och eftersom det inte forskas på gravida så antar jag att det fortfraande inte är utrett. Att det gick snabbt förra gången betyder inte att det säkert gör det nu så därför täntke jag om någon använt något annat.

• Tokstolla
    Anonym (kj) skrev 2011-07-08 11:55:17 följande:

Jag fick två storpack stolpiller av överläkaren på kvinnokliniken och använde upp allt . Det var inga problem alls. =)

Svar på tråden Använde du xyloproct som gravid? Om inte, vad anväde du?