• Lifesgood

Vad kostar det att värdera ett hus?

Som rubriken låter, föräldrarna ska förmodligen sälja huset och är i en knepig ekonomisk sits med begränsade tillgångar. 

• Svar på tråden Vad kostar det att värdera ett hus?
  • Mälaröbo

Man kan ringa runt till mäklare och fråga vad en skriftlig värdering kostar. För oss kostade det ca 2-3000kr.
    Däremot kan man ibland få gratis värderingar (muntliga) och vid ett tillfälle räckte det för vår bank då det var deras mäklarfirma.

• Leone i Västerås

Vissa mäklare gör det gratis, och även vissa banker har värderingsmän. Det enklaste är nog att ta kontakt med deras bank tror jag, eller att höra sig för hos mäklare.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Svennis

Vi värderade vårt hus nyss hos samma mäklare som vi köpte av. De hade kvar gamla papper och bilder på huset, sen så berättade vi vad vi hade renoverat och förnyat. Fick sedan en gratis värdering.

Däremot så tror jag att den blivit högre om de faktiskt kommit hit och sett HUR vi gjort en del saker. En sån värdering skulle kosta 2000 kr fick jag veta (Svensk Fastighetsförmedling).

• Konvaljen

Vi tog hit en mäklare som gjorde en gratis värdering, vår bankkontakt ringde sedan upp mäklaren och skrev om lånen utefter hans värdering. Kostade inte en krona.

• dezibel

Har alltid fått värderigar gratis både inför försäljning och för att lägga om lånen.

Svar på tråden Vad kostar det att värdera ett hus?