• Sandander

Fickpengar på Cypern?

Hejsan,

Vi åker till Cypern på semester en vecka i mitten på augusti. Vi åker två vuxna och två barn i åldrarna 7 och 2 till Fig Tree Bay.

Nu vill vi ha lite tips på hur mycket fickpengar vi behöver ta med oss. Vi kommer äta lunch och middag ute varje dag, vi vill gärna kunna köpa glass och gott till ungarna och även unna oss själva en drink och ett par öl på kvällen. I övrigt har vi inte tänkt shoppa så mycket.

Vi har tidigare rest till länder som är "billiga" men har hört att Cypern är dyrare än exempelvis Turkiet, Bulgarien, Egypten och Tunisien. Är 2 000/dag en lagom budget för hela familjen eller måste vi snåla då?

Hör gärna av er om ni varit i Fig Tree Bay och tipsa om restauranger, sevärdheter och nöje för hela familjen. 

• Svar på tråden Fickpengar på Cypern?
  • gullican

Ja, jag har precis varit på Cypern och visst är det betydligt dyrare än Bulgarien, Turkiet osv. Restaurangmat är dyrt, svårt att få några rätter under hundralappen på någorlunda bra restauranger. Om man inte äter snabbmat förstås.
    Samtidigt så står det typ "inkastare" utanför en del restauranger och erbjuder 10-20% rabatt och ibland gratis mat för barn eller någon gratis dricka till maten så man kan ha glädje av att gå längs gatan förbi restaurangerna och se vad man erbjuds. De brukar dela ut typ visitkort med rabatten på så man måste ju inte gå in på första bästa som ger en något utan kan spara det till annat tillfälle. I övrigt kostar också det mesta, solstol på stranden 2,5 Euro, parasoll detsamma så två solstolar+parasoll blir typ 70 kr/dag. Glass är inte billigt dyrare än hemma. Överlag skulle jag säga att priserna ligger som svenska eller t o m lite över. 

• Sandander

Ok, tack så mycket för de tipsen. Var du i Agia Napa då eller rent av i Fig Tree Bay? Hade du barn med dig? Vi har räknat med att ta med cirka 14 000 kronor för en vecka, det borde räcka så vi inte behöver snåla. Som sagt är det ju maten som kommer kosta, men vi vill ju även kunna ta en drink på kvällen och kanske någon öl på stranden. I övrigt har vi sagt att vi inte kommer shoppa så mycket, för det känns som att Cypern är ett lite varmare Gotland, alltså att de inte erbjuder saker som inte finns i Sverige. Vi satsar på sol, bad och roliga aktiviteter för ungarna.

• JPT

Visst är det inte billigt som i Bulgarien eller Tunisien, men jag tycker att folk har en någon skev uppfattning av vad som är dyrt och vad som inte är det. Det mesta blir vad man gör det till och för 2000 kronor om dagen (för hela familjen) ska ni absolut kunna klara er. 

• gullican
    Sandander skrev 2011-07-09 16:00:41 följande:
    Ok, tack så mycket för de tipsen. Var du i Agia Napa då eller rent av i Fig Tree Bay? Hade du barn med dig? Vi har räknat med att ta med cirka 14 000 kronor för en vecka, det borde räcka så vi inte behöver snåla. Som sagt är det ju maten som kommer kosta, men vi vill ju även kunna ta en drink på kvällen och kanske någon öl på stranden. I övrigt har vi sagt att vi inte kommer shoppa så mycket, för det känns som att Cypern är ett lite varmare Gotland, alltså att de inte erbjuder saker som inte finns i Sverige. Vi satsar på sol, bad och roliga aktiviteter för ungarna.
    Jag var i Agia Napa men var även i Fig Tree Bay och det var ungefär detsamma. Jag åkte ensam med dottern på 8 år. Det fanns ju barnmeny på i princip alla restauranger som ju gör det billigare om man vill välja det. Det ville varken jag eller dottern då det bara var sånt som barn förväntas gilla som jag inte tycker är riktig mat. Chicken nuggets, korv, hamburgare och pommes frites till allt. Bara onyttigheter. Min dotter gillar "riktig" mat med fisk, grönsaker, kokt potatis, ris osv. Inte alla restauranger var villiga att göra barnpostioner av vanliga menyn så där blev det såklart lite dyrare för oss.

Men 2.000 per dag bör ju räcka gott och väl för er ändå. Man kan ju också äta lite lättare lunch. Man orkar knappt äta något "stadigt" ändå i värmen mitt på dagen. 
  • CarlHerman

Vi åker till Fig tree bay om en vecka och hade tänkt ha med oss ungefär 9000 kr. Vi är två vuxna och en 2,5åring.
    Vi har varit där flera ggr innan men utan barn och det var 4 år sen sist så vi har inte full koll på priserna.
    Vi har tänkt äta middag ute på kvällen inkl nån öl/drink. Lunch fixar vi nåt enkelt på hotellet, kanske äter ute ibland.
    Många restauranger erbjuder en "fast meny" på kvällen till ett billigt pris, ungefär som dagens.

Jag har många tips på restauranger och annat men eftersom det var några år sen vi var där sist så vet jag inte riktigt vad som finns kvar.

• Sandander

Håller med dig till fullo där "Aliciasmor". Våra barn ska heller inte äta skräpmat, inte ens på semestern. Våra barn är lite av gourmander och älskar "riktig" mat.

Jessie Th: Förstår vad du menar. Dessutom är vi svenskar lite bortskämda med att allt ska vara billigare under semestern iom att kronan alltid har varit så stark gentemot länderna i söder. Kostar saker ungefär lika mycket som i sverige är det ingen fara för vår del, bara vi och våra barn får sol och värme och att man kan njuta av en god öl på kvällen utan att ruineras helt.

Epic: Du får hemskt gärna tipsa om restauranger. Gärna redan nu men även om du kan skriva några raderoch ge tips när ni kommit hem. 

Svar på tråden Fickpengar på Cypern?