• chapelhill

kan han var pappaledig trots att mamman är arbetslös?

Hej jag har en liten fråga..

Det är såhär att min kompis är gravid och har inget jobb, men hennes man har jobb.
    Och när barnet kommer så skulle hennes man senare också vilja vara pappaledig, de skulle vilja ta halva tiden var..

Men nu eftersom inte hon har nå jobb kvar så börjar de fundera på om det verkligen går att pappan kan vara föräldraledig halva tiden ? För mamman blir ju automatiskt hemma eftersom hon är arbetslös nu..
    Kan pappan vara föräldraledig trots att mamman är hemma ? 

om JA, hur fungerar det med pengarna då och så. får man föräldrapenning och allt sån som vanligt trots att båda föräldrarna är hemma? ena som arbetslös och andra som pappaledig ..

Tacksom för svar Solig 

• Svar på tråden kan han var pappaledig trots att mamman är arbetslös?
  • iwannarock

Jag puffar lite här vill oxå veta. jag frågade en kompis precis som är här nu enligt henne får pappan vara pappaledig mednas mamman är arbetslös men jag vet inte riktigt.

• Trillian80

Så länge personen är inskriven på arbetsförmedlingen, så finns det något att vara föräldraledig ifrån. Är man inskriven förväntas man ju dyka upp/prata med arbetsförmedlingen med jämna mellanrum, träffa arbetscoacher, delta i utbildningar etc etc.

Så ja, man kan vara föräldraledig som arbetslös.

• Lena

Självklart går det. Bara de har råd. Första året kan båda tom vara föräldralediga tillsammans utan att ta ut föräldrapenning

• rewritten

En kompis till mig var mammaledig trots att pappan var hemma och arbetslös, och hon fick ut föräldrapenning och han a-kassa...

• Amoudara

Ja man kan vara föräldraledig trots att ens partener är arbetslös.

• chapelhill

okej tack då ska jag hälsa min kompis det :) de var lite oroliga att pappan inte skulle kunna vara pappaledig just för att mamman redan ver hemma.. men vad bra då ska jag som sagt hälsa det.

Tack alla för snabba svar :) 

• Carisma95
    chapelhill skrev 2011-07-08 13:55:41 följande:
    okej tack då ska jag hälsa min kompis det :) de var lite oroliga att pappan inte skulle kunna vara pappaledig just för att mamman redan ver hemma.. men vad bra då ska jag som sagt hälsa det.

Tack alla för snabba svar :) 
    Det är ju dock under förutsättning att:
    1. Mamman är anmäld som arbetssökande och får då ta ut a-kassa (om hon har rätt till det).
    2. Mamman är hemma, barnet är under 1 år (så det inte påverkar ev. SGI) och hon INTE är anmäld som arbetssökande (men får då inte heller a-kassa).
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • chapelhill
    Carisma95 skrev 2011-07-11 11:37:08 följande:
    Det är ju dock under förutsättning att:
    1. Mamman är anmäld som arbetssökande och får då ta ut a-kassa (om hon har rätt till det).
    2. Mamman är hemma, barnet är under 1 år (så det inte påverkar ev. SGI) och hon INTE är anmäld som arbetssökande (men får då inte heller a-kassa).
    hmm, den här mamman har inte fött sitt barn än men kommer göra det inom två månader. Hon har studerat tidigare och har därför aldrig jobbat så pass länge att hon har rätt till a-kassa, dock är hon anmäld på arbetsförmedlingen som arbetssökande.
    Det som de hade tänkt var ju under de första levnadsåret för det kommande barnet.. om pappan kan vara pappaledig trots att mamman är hemma som arbetssökande. funkar det? 
  • äppelmos

det enda e ju att de förlorar ekonomiskt då han tjänar mindre... hoppas hon hittar ett jobb snart.

• Momalicious

Jag är arbetslös, stämplar dock inte eller tar andra bidrag. Jag är hemma jämt, min sambo jobbar. När han inte har semester så är han hemma fredagar och tar då ut föräldraledigt. Nu har han pappaledigt, han tog ut fyra veckor föräldraledigt i samband med semestern. Jag tar aldrig ut nånting eftersom jag har lägsta ersättningen. Känns onödigt att slösa SGI-dagar när jag ändå bara får ut lägsta.

• Billabong
    chapelhill skrev 2011-07-11 16:29:10 följande:
    hmm, den här mamman har inte fött sitt barn än men kommer göra det inom två månader. Hon har studerat tidigare och har därför aldrig jobbat så pass länge att hon har rätt till a-kassa, dock är hon anmäld på arbetsförmedlingen som arbetssökande.
    Det som de hade tänkt var ju under de första levnadsåret för det kommande barnet.. om pappan kan vara pappaledig trots att mamman är hemma som arbetssökande. funkar det? 
    det går som flera skrivit utmärkt att vara hemma båda föräldrarna för ett barn, iaf fram tills dess att det är 18 månader gammalt. Därefter kan arbetsgivaren kräva att man tar ut föräldrapenning i samma omfattning som man går ner i tid. Innan 18 månaders ålder gör man precis som man vill med sin föräldraledighet, bara man anmäler i tid till arbetsgivaren.

Allt om reglerna kring ledighet står att läsa i Föräldraledighetslagen men pappan ska även läsa vad som ev. står i hans kollektivavtal, där kan finnas generösare regler utöver Föräldraledighetslagens minimiregler.

• chapelhill
    Billabong skrev 2011-07-11 21:34:13 följande:
    det går som flera skrivit utmärkt att vara hemma båda föräldrarna för ett barn, iaf fram tills dess att det är 18 månader gammalt. Därefter kan arbetsgivaren kräva att man tar ut föräldrapenning i samma omfattning som man går ner i tid. Innan 18 månaders ålder gör man precis som man vill med sin föräldraledighet, bara man anmäler i tid till arbetsgivaren.

Allt om reglerna kring ledighet står att läsa i Föräldraledighetslagen men pappan ska även läsa vad som ev. står i hans kollektivavtal, där kan finnas generösare regler utöver Föräldraledighetslagens minimiregler.
    okej tack ! :)
Svar på tråden kan han var pappaledig trots att mamman är arbetslös?