RUL ingen magsäck och vidgat njurbäcken
Var på rutin UL i onsdags och fick lite konstigt besked... Eftersom folk här verkar veta lite om allt tänkte jag kolla lite andra erfarenheter. Blev bedömd att jag var gången 18+2 v. (Är mitt 4e barn, utan komplikationer med de andra 3 pojkarna)
Först konstaterade hon att det var 6mm förstorat njurbäcken på vänster sida, vilket var gränsvärde så det skulle följas upp med ett till UL om 2 veckor.
Allt annat var helt normalt, urinblåsa ua, skelett, ansiktskelett osv. Normal mängd fostervatten osv.
På slutet när hon är klar säger hon att vi även måste komma tillbaka eftersom hon inte kan hitta någon magsäck. Nu kan man väl bara gissa men händer det att de inte har magsäck alls? Eller menar hon att den är tom så den inte syns? Blev ju givetvis galet orolig ju mer jag tänkte på det... Det enda hon sa var att ni behöver inte vara orolig, men skräckscenarion börjar ju rulla i huvudet.
Har ringt min vanliga barnmorska som inte kunde tyda mer än de anteckningar hon såg på sin skärm från UL, vilket var njurbäcken 6mm vänster sida, höger sida normal. Och urinbåsa normal men kan inte se magsäck.
Försökte fråga henne att om urinblåsan var normal så borde väl urinet ha kommit någonstans ifrån, ex magsäcken? Men hon sa bara att ibland när man kommer tillbaka för koll är allt normalt, och ibland så visar det sig att det är något fel.
Har försökt ringa till UL mottagningen men de hade inte telefontid försen måndag och ingen ville ens svara på om det var vanligt att man fick komma tillbaka för att det varit svårt att se något. Känns alldeles för länge att vänta 2 veckor utan att ens bli lite lugnad så tänkte om någon har erfarenhet av liknande?