• josefinell

RUL ingen magsäck och vidgat njurbäcken

Var på rutin UL i onsdags och fick lite konstigt besked... Eftersom folk här verkar veta lite om allt tänkte jag kolla lite andra erfarenheter. Blev bedömd att jag var gången 18+2 v. (Är mitt 4e barn, utan komplikationer med de andra 3 pojkarna)

Först konstaterade hon att det var 6mm förstorat njurbäcken på vänster sida, vilket var gränsvärde så det skulle följas upp med ett till UL om 2 veckor.
    Allt annat var helt normalt, urinblåsa ua, skelett, ansiktskelett osv. Normal mängd fostervatten osv.

På slutet när hon är klar säger hon att vi även måste komma tillbaka eftersom hon inte kan hitta någon magsäck. Nu kan man väl bara gissa men händer det att de inte har magsäck alls? Eller menar hon att den är tom så den inte syns? Blev ju givetvis galet orolig ju mer jag tänkte på det... Det enda hon sa var att ni behöver inte vara orolig, men skräckscenarion börjar ju rulla i huvudet.

Har ringt min vanliga barnmorska som inte kunde tyda mer än de anteckningar hon såg på sin skärm från UL, vilket var njurbäcken 6mm vänster sida, höger sida normal. Och urinbåsa normal men kan inte se magsäck.

Försökte fråga henne att om urinblåsan var normal så borde väl urinet ha kommit någonstans ifrån, ex magsäcken? Men hon sa bara att ibland när man kommer tillbaka för koll är allt normalt, och ibland så visar det sig att det är något fel.

Har försökt ringa till UL mottagningen men de hade inte telefontid försen måndag och ingen ville ens svara på om det var vanligt att man fick komma tillbaka för att det varit svårt att se något. Känns alldeles för länge att vänta 2 veckor utan att ens bli lite lugnad så tänkte om någon har erfarenhet av liknande?

• Svar på tråden RUL ingen magsäck och vidgat njurbäcken
  • Alvi

Alltså, jag tänker att eftersom hon skickade hem er för kontroll om såpass länge, och hon inte tillkallade någon kollega som fick kolla, så är det nog bara så att magsäcken inte var fylld. Eller nåt.

för jag tror inte att ni skulle få vänta så länge om det var något allvarligt. Hoppas jag iallafal.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • susannapanna

Vet ingenting om fosterdiagnostik, men jag kan i alla fall berätta att urin inte kommer från magsäcken. Urin bildas när man renar blodet i njurarna. Detta system är fristående och inte kopplat till magtarmkanalen på annat sätt än om man dricker mycket vatten får man i sig mer vätska, och detta vatten kommer följa med urinet ut via njurarna för att hålla en optimal vatten- och saltbalans i kroppen. 

Lycka till med bebisen - håller tummarna för att allt är fint!

//Susanna 

• josefinell

Susannapanna: ok, bra att veta.

Sisu: Hoppas väl lite på samma, hade varit skönt om 100 pers kunde skriva att det hände mig med, var inget problem alls...

Svårt när de inte ens vill säga om det är vanligt att man får komma tillbaka för att de inte kan se allt. Skulle kännas bättre om de sa att det händer ganska ofta=)

• Stolt mamma till två

Har ingen erfarenhet av att man inte kan se magsäck, däremot föddes min son med förstorat njurbäcken. Det kan inne bära att din barn har reflux, vilket innebär att urinen åker tillbaka, istället för att stanna kvar i urinblåsan, om det beror på detta så går det att operera.
    Vår sons var vidgade för att hans urinledare var för trånga, men man sa till oss först att det var reflux. Var på ett extra ul, sedan så fick vår grabb äta profylax med penecillin, eftersom han lättare kunde drabbas av uvi. Han hade inga infektioner och vi slutade med profylaxen vid 7 månader, har inte haft några problem alls. Finns en väldigt bra sida är på FL, med föräldrar vars barn har olika grader av reflux, rekomenderas stark!!

Kan tyvärr inte ge några lugnande ord ang. magsäcken men jag hoppas att allt är som det ska. Lycka till!! 

• Två tjejer 04 06

När vi var på rul så hittades inget mellangärde. Konstigt tyckte vi, då man såg bebisen andas. Men vi fick komma tillbaka efter 2 veckor, och då hittades mellangärdet lätt! Läk sa att det kan ha varit moderkakan son skymde lite och beroende på hur bebisen låg. Hon sa också att sedan i höstas har de blivit "super-noga" att kolla många "nya" organ, och hittas de inte, så får man komma tillbaka, inte mycket att oroa sig för om annat ser normalt ut! (Vi hade ändå 2 bm som letade på första ul!)

Lycka till!

• josefinell

Skönt att veta att fler fått komma tillbaka=) Det med njurbäcken är jag inte alls orolig över för det var något de nyss börjat kolla, så mina 3 andra barn kan lika haft det vid Rul som sen växt bort innan födsel utan att de tittat efter det. Var ju dessutom kiss i urinblåsan så det verkar ju ta sig ut någorlunda, när jag googlat om det ser de ut som att det växer bort innan födsel i de flesta fall och annars oftast bara antibiotika. Så länge det inte är dödligt tänker jag ungefär..

MiSchoOo: Jag har redan sett den länken och det verkar ha varit lite mer komplicerat fall, ivf där de tydligen stoppat in ett extra ägg eftersom det inte gick att frysa ner då det inte delat sig nog mkt osv.... Det barnet (hon väntar/väntade tvillingar) som de inte hittat magsäcken på visade sig ha downs syndrom efter fostervattensprov i v32... Verkar som att barn med DS ofta har för trång matstrupe så magsäcken är svår att hitta. Får väl se vid nästa UL om de hittar alla delar, känns lite som att en magsäck är bra att ha=)

Har även hört mig runt lite och när de inte hittar någon del/organ så verkar det som att de flesta får återkomma inom någon timme för då har magsäcken/urinblåsan hunnit fyllas i de flesta fall. Antar att det kanske beror på stressiga semestertider att jag får vänta 2 veckor, eller att hon kanske bara uttryckte sig dåligt om att de inte var ngn magsäck, så hon inte alls tycker att det är ngt anmärkningsvärt mer än att hon måste få en tydlig bild av den för att kunna stämpla OK i pannan på mig.

Försöker se det positivt=) Så blir inte väntan lika lång!

• MiScHoOo

hoppas allt är bra vid din undersöktning nästa gång. kunde inte låta bli att goggla eftersom jag blev berörd av ditt inlägg. håller tummarna för er.

• Stolt mamma till två

Du ska absolut inte oroa dig för det förstorade njubäckenet och det var inte min mening att oroa dig i onödan, men det kan vara bra att veta vad det kan innebära ifall förstorningen finns kvar. Att bebisen kissar och har kiss i urinblåsan är inte konstigt även om bebisen ev. skulle ha reflux. Det innebär bara att allt kiss inte kommer ut när bebisen kissar, utan en del åker tillbaka.

Nåväl, inget att oroa sig för innan man faktiskt vet om det är så eller inte. Lycka till!! 

• 120126 B

T. S
    Jag fick samma besked som du ang magsäck. Fick komma tbx efter 1 v. BM sa att hos väldigt få finns ingen passage, som gör att magsäcken inte kan fyllas. Då blir det OP när barnet föds. Verkade inte farligt
    På andra RUL såg hon att magaäcken var full på direkten
    Hon sa att man kan missa se det då och då.
    Don' t worry

• Lilla Hjärtat

En väninnas dotter föddes utan förbindelse mellan matstrupen och magsäcken. De upptäckte det inte förrän hon föddes (hade missat det på ul, alltså att magsäcken inte bör ha synts ) och det blev akutoperation. Operationen gick jättebra, och flickan är numera 7 år och äter normalt, dock hade hon problem med att det fastnade mat när hon var mindre.
    Tror att det är detta de kollar upp vid ul, det är väl inte så att magsäcken brukar saknas, utan just att  det kan indikera just detta.

• josefinell

Vad skönt med lite erfarenheter=) Blev ju tok-orolig när hon bara sa att hon hittar ingen matsäck. Givetvis blir man alltid så ställd att man missar att fråga där och då utan tankarna kom ju på kvällen efter och då blev det full panik i huvudet. Verkar ju som att det är vanligt att de inte ser den direkt om den är tom och annars kan man uppenbarligen åtgärda felet.
    Började ju fundera på hur jag skulle berätta för de större barnen att det inte alls blir någon bebis när paniken kom, vilket inte gjorde saken bättre=) Men nu känner jag mig gode lugn inför uppföljande UL på onsdag nästa vecka=)

• 120126 B

Jag resonerade såhär. Hade det varit ngt allvarligt, hade man inte väntat 1 hel vecka på uppföljning
    Lycka till

• josefinell

Ett stycke magsäck hittat, var en annan som gjorde UL och hon verkade mycket säkrare på det hon gjorde. + att hon flyttade fram mig 1 vecka till det datum som jag hade själv (den förra flyttade bak mig 1 vecka fast det inte är möjligt då jag vet när den blivit till). Njurbäckenet fanns kvar vidgat så det får vi åka och kolla igen i v 32, men eftersom kissblåsan var fylld osv sa hon att om det inte har vuxit bort då kollar de bara att bebisen kissar som vanligt när den kommer ut i stort sett=)

• MiScHoOo
    josefinell skrev 2011-07-20 18:38:13 följande:
    Ett stycke magsäck hittat, var en annan som gjorde UL och hon verkade mycket säkrare på det hon gjorde. + att hon flyttade fram mig 1 vecka till det datum som jag hade själv (den förra flyttade bak mig 1 vecka fast det inte är möjligt då jag vet när den blivit till). Njurbäckenet fanns kvar vidgat så det får vi åka och kolla igen i v 32, men eftersom kissblåsan var fylld osv sa hon att om det inte har vuxit bort då kollar de bara att bebisen kissar som vanligt när den kommer ut i stort sett=)
    grattis för glädjande besked, nu kan du annas ut lite, hoppas att det löser sig med njurbäckenet
Svar på tråden RUL ingen magsäck och vidgat njurbäcken