• Anonym (Lisa)

Delad vårdnad och ena förälderna har semester - hur fungerar det?

Delad vårdnad varannan vecka. Pappan har semester, inte mamman. Pappan tycker att mamman ska ha barnet på sina veckor trots att hon jobbar och trots att barnet inte får vara på dagis eftersom han har semester. Finns ingen som kan har barnet hela dagarna förutom pappan.

Vad är det som gäller egentligen? Hur är det tänkt att man ska lösa såna här situationer?

• Svar på tråden Delad vårdnad och ena förälderna har semester - hur fungerar det?
  • Anonym

Om det är mammans vecka har barnet rätt att vara på dagis när hon jobbar, även om pappan har semester.

• Anonym (Lisa)

Är det så?? Kan man hitta det skrivet nånstans?

• LillaNovaK

Det är som anonym skriver. Ni bör ju ha separata fakturor från barnomsorgen och lämna in separata scheman?! Då är det väl bara att skriva där, eller är det fsk som har åsikter?!

• Anonym (Lisa)

Det är inte mig det handlar om, utan en vän till mig vars ex tycker att hon ska ha deras dotter på sina veckor trots att hon jobbar då. Och enligt min vän så får inte dottern gå på dagis eftersom pappan har semester.

Jag vet inte hur dom har löst det där med delad vårdnad, måste man lämna in någon typ av papper på det? För det tror jag inte att dom gjort, utan mer att de löst det så själva och då kanske de på papper fortfarande har gemensam vårdnad...

Jag måste kolla med henne hur dom har gjort!

Om man har gemensam vårdnad då, då måste barnet vara hemma med föräldern som har semester eller?

• Iam

Min sambo har delad vårdnad med sina barns mamma. Han har inte semester, hon har. 
    Hans veckor har dom varit på dagis, hennes veckor har dom varit hemma.
    Inga problem alls.
    Dom har fått lämna enskilda scheman till dagis och frita där dom lämnar info om semester och tider.

Så informera din vän om att hon visst kan ha dagis när hon jobbar. 

• Iam
    Iam skrev 2011-07-08 16:37:56 följande:
    Min sambo har delad vårdnad med sina barns mamma. Han har inte semester, hon har. 
    Hans veckor har dom varit på dagis, hennes veckor har dom varit hemma.
    Inga problem alls.
    Dom har fått lämna enskilda scheman till dagis och frita där dom lämnar info om semester och tider.

Så informera din vän om att hon visst kan ha dagis när hon jobbar. 
    Jag blandar alltid ihop vad som är delad vårdnad och gemensam vårdnad. 

Hur som så går det att ha barnet på dagis.  
  • ajnas

Jag och mina barns pappa är i samma situation. I samband med att sommarschemat skulle göras på förskolan kollade vi upp vad som gällde. Chefen på förskolan hade ingen aning, men till slut fick vi svar från kommunen att jag har rätt till barnomsorg på mina veckor om jag jobbar, och barnen ska vara hemma på pappans veckor om han har semester. Eller vice versa. Antar dock att det kan skilja från kommun till kommun, men det känns ju som den enda rimliga lösningen.

• Anonym (Tragiskt)

Tycker det är tragiskt att inte 2 personer som skapat dessa barn kan samsas så att barnen får vara hemma så mycket som möjligt.
    Varför inte tänkapå barnen i första hand?

• vetvadjagvill
    Iam skrev 2011-07-08 16:39:01 följande:

ensam vårdnad och gemensam vårdnad  heter  det.

om barnen är hos pappan gäller hans schema och om de är hos mamman gäller hennes schema.

OM en är ledig och barnet är hos den andra gäller i alla fall den de är  hos om de arbetar /semster.

man har ju separerat och då går man efter 2 olika familjeförhållanden inte som om man fortfarande bodde ihop.

• Anonym
    Iam skrev 2011-07-08 16:39:01 följande:

Delad vårdnad och gemensam vårdnad är samma sak, Det har ingenting med delat boende  att göra, det kan man ha både om man har enskild eller delad vårdnad, det kallas umgänge
  • Anonym (förskollärare)

Hej jobbar som förskollärare och reglerna är att om föräldern barnet bor hos den veckan jobbar har barnet rätt till förskola detta gäller oavsett om man har genensam eller enskildvårdnad!

Mamman har alltså i det här fallet rätt att lämna barnet på fsk den veckan hon har barnet boende hos sig ,att pappan har semester spelar i det här fallet ingen roll.-"orättvist" mot samanboende föräldrar tja det kan man tycka men   i de "byråkratiska ögonen" så räkans barnet som till hörande två skilda "famlijer" och vad den ena "familjen" gör har då inget med vad den andra "famlijen" gör att göra.

(är ena eller båda föräldrarna sambos/omgifta så kan bonusföräldern ha semester vara f-ledig etc och barnet har ändå rätt att vara på fsk/fritids så länge bioföräldern i den "familj" barnet just då bor i jobbar) 

• Anonym (Mia)

Vi har gjort som så att den som har semester, har oxå barnen för att dem ska få ledigt!.. Nu har jag semester i 5 veckor och har barnen hos mig.. Så dem är lediga från både skola/dais. Sen är deras pappa ledig 2 veckor och har dem!.. Men alla gör olika..

Men det är klart hon kan ha dem på dagis om det är hennes veckor...

• Anonym (Lisa)

Tack för alla svar!

Jag pratade med min vän och berättade det här så hon skulle kolla med dagis vad dom säger. Hon hade tydligen pratat med dom tidigare, innan pappans semester men då hade dom sagt att när pappan har semester så är ju barnet hemma med honom. Som att det var helt självklart.

Och det kan man ju tycka att det är, man VILL väl vara med sitt barn? Men tydligen inte. Mamman försöker i det här fallet lösa allt på bästa sätt men pappan sätter käppar i hjulen så fort han får tillfälle. Hotar gärna med att om hon inte gör det och det så kommer han inte ha barnet nästa vecka (hennes vecka) och då kan hon inte gå till jobbet. Inte särskilt moget kan man tycka..

Men men, nu kanske det löser sig ändå! :)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-08 16:55:31 följande:
    Delad vårdnad och gemensam vårdnad är samma sak, Det har ingenting med delat boende  att göra, det kan man ha både om man har enskild eller delad vårdnad, det kallas umgänge
    och umgänge och vårdnad har inte med varann att göra egenterligen heller utan allt handlar om att barnet har rätt till båda föräldrar.  man kan ha varannan vecka fast mamman har ensam och har mamman ensam så har barnet lika stor umgängesrätt till pappa som barnet hade haft vid gemensam vårdnad... villa bara förtydliga så ts får lite mer begrepp kan ju vara bra om man ska hjälpa en vänn.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2011-07-10 12:04:05 följande:
    och umgänge och vårdnad har inte med varann att göra egenterligen heller utan allt handlar om att barnet har rätt till båda föräldrar.  man kan ha varannan vecka fast mamman har ensam och har mamman ensam så har barnet lika stor umgängesrätt till pappa som barnet hade haft vid gemensam vårdnad... villa bara förtydliga så ts får lite mer begrepp kan ju vara bra om man ska hjälpa en vänn.

fsat om man får ensam vårdnad i rätten så dömer man inte till vv boende.

Men det finns inget som hindrar att man har vv vid ensam vårdnad rent praktiskt

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2011-07-10 18:52:30 följande:
    fsat om man får ensam vårdnad i rätten så dömer man inte till vv boende.

Men det finns inget som hindrar att man har vv vid ensam vårdnad rent praktiskt

nej det skrev jag inte heller men jag ville verkligen få fram att vårdnad och umgänge inte hör ihop.. men sen finns det ju familjer där mamma pappa och barn bor ihop och föräldrarna fortfarande är ett par där tex mamma endå har ensam vårdnad... inte vanligt men jag vet en familj som har det just för att pappan reser så mycket och sällan är hemma.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2011-07-10 18:57:36 följande:
    nej det skrev jag inte heller men jag ville verkligen få fram att vårdnad och umgänge inte hör ihop.. men sen finns det ju familjer där mamma pappa och barn bor ihop och föräldrarna fortfarande är ett par där tex mamma endå har ensam vårdnad... inte vanligt men jag vet en familj som har det just för att pappan reser så mycket och sällan är hemma.

ja man ska inte blanda ihop vårdnaden och umgängesrätten.

Det ena varken utesluter eller inkluderar det andra.

Svar på tråden Delad vårdnad och ena förälderna har semester - hur fungerar det?