• M  och  M

Använda rabarber efter midsommar?

Har läst/hört att man måste använda sina rabarber innan midsommar, stämmer detta? och i såfall varför? Blir det någon fel på dem efter?

Jag har tidigare år använt dem hela sommaren så länge det kommit nya och inte tyckt det varit några problem. Fler som använder dem hela sommaren? Är det okej?

• Svar på tråden Använda rabarber efter midsommar?
  • La Lola

Aldrig nånsin hört!
    Här har de ju knappt blivit färdiga till dess....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SilverEmma

Konstigt...de sålde ju rabarber på Maxi senast igår. Nej det är bara struntprat.

• Lena

anledningen man inte ska använda dem efter midsommar är att man ska låta rabarberplantan vila så den får ny energi till nästa år

• M  och  M
    Lena skrev 2011-07-08 15:12:43 följande:
    anledningen man inte ska använda dem efter midsommar är att man ska låta rabarberplantan vila så den får ny energi till nästa år
    Den växer ju som ogärd iaf tycker jag
  • SilverEmma

Lena - Vi plockar rabarber hos min mamma hela somrarna, de blir alltid stora och fina året efter.

• M  och  M
    Lena skrev 2011-07-08 15:12:43 följande:
    Men det blir inget fel på smaken eller dylikt efter midsommar utan den är lika bra i kvaliten eller vad man ska säga hela sommaren?
  • Lena

Ni som plockar hela sommaren plockar nog inte så hårt av beständet då. För plockar man bara lite är det ju en annan sak.

Sen är det en god ide att gödsla mycket.

• Lena
    M och M skrev 2011-07-08 15:16:00 följande:
    Men det blir inget fel på smaken eller dylikt efter midsommar utan den är lika bra i kvaliten eller vad man ska säga hela sommaren?
    Ja det är bara för rabrberplantan man inte ska plocka efter midsommar.
  • La Lola
    Lena skrev 2011-07-08 15:16:53 följande:
    Ni som plockar hela sommaren plockar nog inte så hårt av beständet då. För plockar man bara lite är det ju en annan sak.

Sen är det en god ide att gödsla mycket.
    Näe, jag tar bara de tjockaste o låter de andra växa på sig.

Ha aldrig gödslat en planta, aldrig behövt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Använda rabarber efter midsommar?