• Illusion

Purina Pro Plan. Hur mycket?

Idag går jag över från Royal Canin´s chihuahuafoder till Purina Pro Plan. När jag hörde mig för om portionsskillnad och hur mycket min chihuahuakille på ca 3 kg ska ha så fick jag till svars en måttkopp. Så jag drar hem påsen med nytt foder och läser väl själv då. Men på baksidan står det att hundar mellan 1-10 kg ska ha 35-105 gram. Så jag undrar hur jag ska bli bättre vetande av det? Ska min kille ha 35 gram, eller ska han ha 105 gram om dagen? Nu äter han 55 gram royal ca. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-08 15:17
    Haha alltså hon gick och hämtade en måttkopp åt mig som rymmer några hundra gram, hon sa inte att jag ska ge honom en kopp med foder.
  • Svar på tråden Purina Pro Plan. Hur mycket?
  • Lady without tattoo

Varför byter du foder? Mår han ej bra av Royal Canin? Hur mycket planerar du att byta ut i taget? Inte hela portionen väl?

Yrke: Leg pratkvarn
  • dezibel

Ge samma mängd som du gett innan och utvärdera om ett tag. Det är nästan helt omöjligt att ge råd om fodermängd när man inte vet hur mycket motion hunden får, om den är tunn eller har lätt att lägga på sig osv.

• Illusion
    Lady without tattoo skrev 2011-07-08 16:19:24 följande:
    Varför byter du foder? Mår han ej bra av Royal Canin? Hur mycket planerar du att byta ut i taget? Inte hela portionen väl?
    Nejrå såpass kunnig är jag att jag vet att jag ska blanda. Jag byter på grund av att jag misstänker att han skulle må bättre av ett annat foder. Har du svar på mina frågor eller var du bara nyfiken på om jag sköter foderbytet och gör det av rätt anledning?
    dezibel skrev 2011-07-08 16:20:47 följande:
    Ge samma mängd som du gett innan och utvärdera om ett tag. Det är nästan helt omöjligt att ge råd om fodermängd när man inte vet hur mycket motion hunden får, om den är tunn eller har lätt att lägga på sig osv.
    Då gör jag så, tack för ditt svar. Han är väldigt energisk och får mer utomhusbus och aktivering än långa promenader. Han har rätt lätt att lägga på sig. Jag kanske bör nämna att han får en gång om dagen, inte två som rekommenderas. Pga att hans mage hanterar det bättre.

• Lady without tattoo
    Illusion skrev 2011-07-08 16:34:57 följande:
    Nejrå såpass kunnig är jag att jag vet att jag ska blanda. Jag byter på grund av att jag misstänker att han skulle må bättre av ett annat foder. Har du svar på mina frågor eller var du bara nyfiken på om jag sköter foderbytet och gör det av rätt anledning?
    dezibel skrev 2011-07-08 16:20:47 följande:
    Då gör jag så, tack för ditt svar. Han är väldigt energisk och får mer utomhusbus och aktivering än långa promenader. Han har rätt lätt att lägga på sig. Jag kanske bör nämna att han får en gång om dagen, inte två som rekommenderas. Pga att hans mage hanterar det bättre.

Vaför så spydig? Fö se inlägg 3
    Yrke: Leg pratkvarn
  • dezibel
    Illusion skrev 2011-07-08 16:34:57 följande:
    Purina har ett lightfoder med lamm & ris som är skonsamt för magen och inte ger så mycket energi. Min dam äter det just för att hon är kastrerad och lägger på sig lätt trots ca 3 timmars promenad om dan. När hon fick "vanligt" foder skulle hon bara äta 1 dl/dag och hon höll praktiskt taget på att hungra ihjäl så nu får hon light och äter det dubbla, är mätt och håller vikten+ att hon bajsar 1 max 2 ggr/dag
Svar på tråden Purina Pro Plan. Hur mycket?