• Anonym (Äcklad!)

HJÄLP! Har pälsängrar i hela lägenheten! Obs! Ej för känsliga.

Anledningen till varför jag valt att vara anonym är att vi inte har det speciellt städat hemma och att jag skäms över det... Jag har förstått av vad jag läst på nätet att man kan få problem med pälsängrar även om man har kliniskt rent, men att dom lättare hittar föda och förökar sig snabbare om det är smutsigt.

Jag har t.o.m hittat skal ifrån larver i SÄNGEN! Larver under min sons säng, en fullvuxen skalbagge i köket och ett tiotal i fönstret i vårt sovrum. I går såg jag en randig larv med borst där bak som kröp över badrumsgolvet och när jag dödade den med toapapper så blev det bara mjöl kvar...

Fy fan, säger jag! Vad ska jag göra åt det här? Är lösningen att försöka ändra mig och bli pedant eller kommer problemet kvarstå ändå? Någon som har något husmorstips, typ bakpulver eller liknande? Någon som känner till hur effektivt rödcederträ + olja är på larver, ägg och skalbaggar? Funkar RADAR-spray mot pälsängrar?

MKT TACKSAM FÖR SVAR!

• Svar på tråden HJÄLP! Har pälsängrar i hela lägenheten! Obs! Ej för känsliga.
  • Elli47

Har tyvärr själv inga idéer att komma med men minns att Rent Hus en gång tog upp hur man blir av med pälsängrar, googla om du skulle hitta deras tips nånstans på TV4-sidorna kanske.

• Snow Crash

En polare fick in pälsängrar för några år sedan; hon brände allt som det fanns ägg eller larver i, och flyttade sedan ut en vecka medan Anticimex var där och sprutade nån kemikale i hela lägenheten som tog död på det som var kvar. Tror det behövs ordentliga grejer...

• Anonym (Äcklad!)

Åh... Jag får panik... Jag kan ju inte släppa in någon i den här skitna bostaden, då lär dom ju tro att vi är helt rubbade... Jag menar om vi skulle ta hit Anticimex. Den städningen som krävs för att göra det skinande rent hade nog tagit minst 2 veckor.

Fan, jag vågar knappt ligga i sängen eller ha fötterna på golvet. Jag har fobi för allt vad småkryp heter och nu finns dom i hela mitt hem.

• Anonym

Då är det kanske dags att ta på sig gummihandskarna och ta i..

• Anonym

jag hade problem förut men det är nästan helt borta nu (har sett 3-5 st totalt vid några tillfällen på ca 1 år).

det jag  gjort är: 
    röj av golvet och håll det rent
    rensat ur garderoberna och torkat rent i - tvättat allt textil innan den lades tillbaka (har inte garderoberna smockfulla utan luftiga)
    har inge textil/papper på golvet i garderoberna (har plastlådor med lock på garderobsgolvet)
    har inga sladdhögar under möblerna (drar till sig damm och ängrar)
    har köpt en robotdamsugare som "går" 3-7 gånger/vecka, den har en fin borste som går längst lister å så. 

mina främst problemområden har varit: under skoställ, under tvbänk mm och i garderober 

ta en bit i taget hemma å städa... sakta men säkert blir du klar :)
    lycka till! 

• sextiotalist

Det är nog bara att köra den hårda vägen, städa och ut med alla textilier, tvätta det som går att tvätta, stryka kläderna och dammsuga, våttorka.
    Ta rum för rum.
    Du kanske inte behöver ta dit anticimex, kolla om radar fungerar.

Men om du skall bli av med det, så är det den hårda vägen.

Jag har drabbats en gång när jag pluggade, då var de kallt ute och allting åkte ut, ja, jag blev av med allting (utan vare sig anticimex eller bränna något)

• ThePointOfItAll

Enligt Svea Miljö som min värd anlitar så kan man inte göra mycket mer än att städa bort pälsängrar, de kommer ändå bara tillbaka. De kommer in utifrån på våren/sommaren och det lönar sig inte att ta dit anticimex.
    Det du kan göra är bara att städa bort dem, torka ur skåp och tvätta varmt.

Jag bor i ett 50-talshus med mycket springor, hittar alltid pälsängrar längst in i skåpen där man inte städar ofta. Sen jag renoverade köket har jag inte sett någon där.

• sextiotalist
    ThePointOfItAll skrev 2011-07-08 17:13:07 följande:
    Enligt Svea Miljö som min värd anlitar så kan man inte göra mycket mer än att städa bort pälsängrar, de kommer ändå bara tillbaka. De kommer in utifrån på våren/sommaren och det lönar sig inte att ta dit anticimex.
    Det du kan göra är bara att städa bort dem, torka ur skåp och tvätta varmt.

Jag bor i ett 50-talshus med mycket springor, hittar alltid pälsängrar längst in i skåpen där man inte städar ofta. Sen jag renoverade köket har jag inte sett någon där.
    jag har hört att spirea drar till sig pälsängrar,
  • Anonym

Städa bort det värsta och ring sedan anticimex så får de komma och hjälpa er att bli av med dem. Att sitta och gnälla men inte orka göra något åt det hjälper varken mot att det är ostädat eller mot pälsängrar och ja de trivs bäst där det är dammigt. Inte bara det ni vet väl om att ni också kan bli sjuka och sonen med om ni har det väldigt skitigt och dammigt hemma tex. få astma m.m?

Svar på tråden HJÄLP! Har pälsängrar i hela lägenheten! Obs! Ej för känsliga.