• Gojtan

Vad ska man lära en två-åring?

Hej? Jag undrar om det finns ngt man kan börja lära sin två-åring som blir lättare pga att man var ute i god tid, senare. Jag säger Aja ifall min 1,5-åring slåss, sparkas, bits, knuffas, slänger saker på människor. Jag försöker lära honom att inte leka med maten (inte såå hård för iofs), inte slänga iväg fatet när han ätit klart, inte pilla på farliga saker (vi har iofs barnsäkrat det mesta), och vara försiktig med vår hund. Ngt tips på saker som kan vara bra att lära honom/visa honom redan nu?

• Svar på tråden Vad ska man lära en två-åring?
  • Gojtan

Jätte bra id'e men det är väl lite si och så med tålamodet. :) Har jag tur så sitter han ett par minuter i knät och sen är han inte intresserad längre. Men det kanske bara handlar om vana?

• Hannajo

I övrigt är det väl bra att benämna saker överhuvudtaget, ex Titta en blå bil (träna färger), en stor..., en liten..., en hög..., en låg....  och även använda begrepp som på, över, under, bakom etc (matematiska begrepp). Jag menar inte att du ska träna, leka skola, men använd orden när ni pratar så fastnar de! Ex istället för "Nallen är där" kan du säga "Nallen är bakom soffan".

Lycka till!

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
Svar på tråden Vad ska man lära en två-åring?