• Bittermandel

Vad har ni för vardagsporslin?

Ska köpa nytt vardagsporslin. Har gjort försök att köpa en porslinsserie tidigare men det har slutat i besvikelse i och med att serien slutat tillverkas när man ska komplettera. Är ute efter en enkel stilren serie i fältspatsporslin, alltså inte färgat stengods, som inte får vara allt för dyr. Tallrikar åker ju ibland i golvet i en barnfamilj. Inget Rörstrand alltså..

Tips på en trogen serie som inte slutar tillverkas i bra pris?? IKEA, Cervera, ICA... Alla förslag mottages!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden Vad har ni för vardagsporslin?
  • Sömnstörd

Ärvd sekelskiftesservis till fest och Villeroy & Boch till vardags. De är dyrare än Rörstrand men å andra sidan har jag inte problemet med serier som försvinner hux flyx.

När barnen var mindre däremot hade jag de där bruna, fula okrossbara tallrikarna som alla hade på 80-talet? jag ärvt från en snäll släkting. När jag bara inte stod ut med eländet längre slängde jag de och köpte nytt från Ikea. Eftersom det är så billigt spelade det ingen roll att de går sönder och porslinet håller inte så länge att serier hinner bli inaktuella.
    Rekommenderar ikea varmt. Trist men funktionellt.

• Konvaljen

Har trista IKEA-tallrikar vilket är perfekt ihop med småbarn. Har även Corona från Rörstrand som vi använder rätt ofta.

• Baryk

Har Blå Blom numera, lämnade Gröna Anna när jag flyttade.

• Bittermandel

Hmm... Ska kolla vidare..

Hade en vardagsservis som hette Plain från Cervera som jag gillade. Försvann naturligtvis ur sortementet..

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Penapöna

Vi använder grön anna dagligen men även pillivuyt. Det förstnämda går ju inte att köpa nytt numera men pillivuyt är fantastiskt, vitt (fast det finns svart nu också) i en fantastisk kvalitet som går att ta direkt från frysen in i en het ugn eller micro. Har åkt i golvet flera gånger utan att gå sönder dessutom.

Avråder däremot från att köpa fältspatporslin, de går ju flisor och sprickor i allt för lätt. Leta efter nåt billigt och så köp 12 tallrikar, eller varför inte 20, då gör det ju inget att de går sönder för man har ändå fler. Vi gjorde så för 10 år sen, köpte nåt på rea på dåvarande obs, tallrikarna kostade 12.50 styck och vi köpte 12, just för att det är roligt att ha många likadana.  

• chapelhill

vi använder tallrikar från IKEA som heter DINERA .. tycker de är stilrena och enkla, finns i olika färger och i olika storlekar som små tillrikar, stora tallrikar, djuptallrikar, skålar..

se här :
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20152549#/20152549/

du får ursäkta om det inte alls nar nåfot sådant liknande du syftade på.. men gav iaf ett försök på tips till enklare tallrikar :) själv trivs jag bra med dom!

• chapelhill
    chapelhill skrev 2011-07-10 19:56:11 följande:
    vi använder tallrikar från IKEA som heter DINERA .. tycker de är stilrena och enkla, finns i olika färger och i olika storlekar som små tillrikar, stora tallrikar, djuptallrikar, skålar..

se här :
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20152549#/20152549/

du får ursäkta om det inte alls nar nåfot sådant liknande du syftade på.. men gav iaf ett försök på tips till enklare tallrikar :) själv trivs jag bra med dom!
    oj såg nu att du ville ha fältspatsporslin ! ursäkta!
  • Miss Juni

Vi har flera, eftersom jag blir uttråkad annars.

Har mellanblå från Höganäs.

Och så har vi vita från ILVA.

Har även en hel matservis i cremevitt, där jag köpte mattallrikarna på Rusta för 10:-/st!! Säkert 6-7 år se´n,
    och jag tycker lika mycket om den ännu!   

Har en servis från Villeroy & Boch. En blommig. Den använder jag aldrig längre.

Så har vi keramiktallrikar med diffusa fiskar på, i blått/vitt. Fina som sommartallrikar!

Senaste tillskottet är stooora tallrikar i vitt, från ZBH. Jätteläckra, just för de är så stora.
    Så köpte vi nougatfärgade assietter till, och skålar i lime och grått - för att kunna matcha ifall man vill duka för en tre-rättersmiddag. Gör man ju visserligen inte så ofta, men OM man skulle vilja så är det roligt med sköna färger som matchar.          

• Fidelis ad urnam

Höganäs har vi som vardagsporslin.

Svar på tråden Vad har ni för vardagsporslin?