• Anonym (puh)

Får inte vara i fred!

Är väl kanske ett angenämt problem för de flesta, vad vet jag. Men själv tycker jag det är AS-jobbigt. Barnet har en hel del kompisar och de kommer och ringer på och vill leka, det springs in och ut och hit och dit osv osv, de ska låna grejor, in och låna toan, de vill fråga nåt osv. Ja det går väl an... men det finns en kompis som är sjukt jobbig. Kan inte rå för att jag tycker så men det gör jag . Försöker att inte visa något för mitt barn men ibland är det svårt. Har ju mina andra barn att ta hand om också. Kompisen ringer på och det ska frågas och pratas osv osv i all oändlighet, det rings på mitt i maten och de frågar när mitt barn är färdig osv. Jag som förälder får snart panik av allt det där.

Men får man känna så att det är just ett barn man bara inte vill ha in i sitt hem?? Är inte det lite varning då på mig som förälder? Ja det är inte bara det jag skrev ovan som är orsaken utan det är mer bakgrund. Så jag känner inte så enbart grundat på det jag skrev ovan om sagt. Grejen är att jag har depression så jag orkar nätt och jämt med mina egna barn och då "ta" alla kompisar och sen då den här kompisen som bara är too much helt enkelt. Ja, nu får man väl alla moralkakor kastade på sig, var bara tvungen att skriva det. Och imorgon är det lördag och då är det igång redan på förmiddagen... PUST!!

Så, några tips till en som snart emigrerar ut så långt på landet det bara går att komma??

• Svar på tråden Får inte vara i fred!
  • Anonym
    Anonym (puh) skrev 2011-07-09 00:21:10 följande:
    Är väl kanske ett angenämt problem för de flesta, vad vet jag. Men själv tycker jag det är AS-jobbigt. Barnet har en hel del kompisar och de kommer och ringer på och vill leka, det springs in och ut och hit och dit osv osv, de ska låna grejor, in och låna toan, de vill fråga nåt osv. Ja det går väl an... men det finns en kompis som är sjukt jobbig. Kan inte rå för att jag tycker så men det gör jag . Försöker att inte visa något för mitt barn men ibland är det svårt. Har ju mina andra barn att ta hand om också. Kompisen ringer på och det ska frågas och pratas osv osv i all oändlighet, det rings på mitt i maten och de frågar när mitt barn är färdig osv. Jag som förälder får snart panik av allt det där.

Men får man känna så att det är just ett barn man bara inte vill ha in i sitt hem?? Är inte det lite varning då på mig som förälder? Ja det är inte bara det jag skrev ovan som är orsaken utan det är mer bakgrund. Så jag känner inte så enbart grundat på det jag skrev ovan om sagt. Grejen är att jag har depression så jag orkar nätt och jämt med mina egna barn och då "ta" alla kompisar och sen då den här kompisen som bara är too much helt enkelt. Ja, nu får man väl alla moralkakor kastade på sig, var bara tvungen att skriva det. Och imorgon är det lördag och då är det igång redan på förmiddagen... PUST!!

Så, några tips till en som snart emigrerar ut så långt på landet det bara går att komma??

Koppla ur ringklockan. Svara inte i telefon, sätt den på ljudlös. Ta en lugn dag helt enkelt. Låt ungarna stå och knacka om de vill ngt då, de kan stå där.. Man får bli trött ibland, det är ok. Vissa ungar är störigare än andra i sättet, även om de menar väl.
  • Anonym

Man gillar inte alla barn.
    Jag hade många "jobbiga" kompisar enligt min mamma när jag var liten.
    Det är ingen varningsgrej, det är liksom normalt, man gillar inte alla vuxna heller!

• Anonym (puh)
    Anonym skrev 2011-07-09 00:25:17 följande:
    Koppla ur ringklockan. Svara inte i telefon, sätt den på ljudlös. Ta en lugn dag helt enkelt. Låt ungarna stå och knacka om de vill ngt då, de kan stå där.. Man får bli trött ibland, det är ok. Vissa ungar är störigare än andra i sättet, även om de menar väl.
    Hmm... välment tips men funkar inte här tyvärr... barnen undrar ju isåfall varför man inte öppnar... mina barn alltså som är på insidan då Och det går inte att låtsas som man inte är hemma här där vi bor... man syns så fort man lämnar hemmet om man säger så.

Tack för tanken iallafall
  • Anonym (puh)
    Anonym skrev 2011-07-09 00:25:32 följande:
    Man gillar inte alla barn.
    Jag hade många "jobbiga" kompisar enligt min mamma när jag var liten.
    Det är ingen varningsgrej, det är liksom normalt, man gillar inte alla vuxna heller!
    Ja fast oftast behöver man inte träffa dessa vuxna man inte gillar varje dag... min depression gör väl inte saken bättre heller... får ju ångest av alla stresskänslor jag får...
  • Anonym
    Anonym (puh) skrev 2011-07-09 00:27:45 följande:
    Hmm... välment tips men funkar inte här tyvärr... barnen undrar ju isåfall varför man inte öppnar... mina barn alltså som är på insidan då Och det går inte att låtsas som man inte är hemma här där vi bor... man syns så fort man lämnar hemmet om man säger så.

Tack för tanken iallafall

Ok, men öppna och skicka hem barnen då? Öppna och innan ungen öppnat munnen säger du högt och lagom allvarligt (utan leednde) att det inte blir ngt lekande idag alls och att de ses på dagis/i skolan igen. Tack, och så stänger vi dörren. Knackar de på igen öppnar du och säger exakt samma sak igen. Och ber barnet att gå oh leka med någon annan idag.

Bjud inte in till en konversation med barnet utan klipp bara av på ett halvartigt sätt och stäng dörren.   
  • Safirrosen

Ta ur batteriet ur ringklockan så det inte låter på helger, om det verkar som ni inte är hemma eller så kanske det blir tråkigare. (Utan att någon annan vet såklart för om det tas upp någon annan dag så finns det ingen risk att någon annan säger för mycket.) Sedan finns ju risken att h*n knackar men då kan man ju hoppas att det är så lågt att det är svårt att höra.

• NadiaMi

Om barnen är gamla nog att läsa så sätt upp en skylt på dörren när ni vill vara ifred.
    Ha några olika. En när ni vill äta ifred, en när ni har en familjekväll och inte vill bli störda, en när ni håller på med något hemligt osv.

Visserligen kan vissa skyltar göra det mer intressant, men något som lite mer visuellt visar att ni sitter och äter och inte vill bli störda just under maten skulle kunna underlätta iallafall litegrann.

Om du vet vem det specifika barnets föräldrar är (den som ringer på mitt i maten osv) så prata gärna med dem, berätta om era mattider och förklara att ni gärna vill få äta i lugn och ro istället för att bli avbrutna av att deras barn ringer på er dörr just vid den tiden. 

Vi hade något liknande när jag växte upp där vi knappt hann hem från skolan förrän grannbarnen var på plats.
    Att sitta ner och äta i lugn och ro eller börja med läxorna direkt var bara att glömma, och ibland följde föräldrarna med i släptåg också och då blev det en sådandär "påtvingad fikapaus" för det var ju så man skulle göra när man fick främmande.
    Mamma fick för sig ett tag att packa en picknick-korg och ta med oss ut till någon fin plats ute där vi kunde ligga och läsa, prata och bara ta det lugnt med smörgås och saft och fick vara för oss själva en stund - både vi och mamma.
    När vi kom hem lite senare hade dessutom grannfrun kommit på att hon nog själv måste börja med middagen och besöken skedde inte riktigt lika ofta.

Ibland trodde vi att de stod och spanade i fönstren för att se när vi kom hem eftersom det gick väldigt fort för dem att dyka upp.             

• Anonym (puh)
    Safirrosen skrev 2011-07-09 00:36:58 följande:
    Ta ur batteriet ur ringklockan så det inte låter på helger, om det verkar som ni inte är hemma eller så kanske det blir tråkigare. (Utan att någon annan vet såklart för om det tas upp någon annan dag så finns det ingen risk att någon annan säger för mycket.) Sedan finns ju risken att h*n knackar men då kan man ju hoppas att det är så lågt att det är svårt att höra.
    Hehe , funkar inte det heller, här rings det och knackas högt om vartannat... tänkte mig mer tips om hur jag kan tänka, eller hur man kan bemöta osv... vill ju inte känna så här... men fortsätter känslan får vi flytta ut långt ut i skogen
  • Essien
    Anonym (puh) skrev 2011-07-09 00:39:39 följande:
    Hehe , funkar inte det heller, här rings det och knackas högt om vartannat... tänkte mig mer tips om hur jag kan tänka, eller hur man kan bemöta osv... vill ju inte känna så här... men fortsätter känslan får vi flytta ut långt ut i skogen

Prata med föräldrarna, bestäm att barnen får ringa varann istället! Det är faktiskt ok att könna som du gör, jag hade blivit skogstokig om det knackades och ringdes på dörren jämt och ständigt när man håller på med annat. Säg åt föräldrarna att barnen gärna får ringa och kolla läget innan. Det är oftast lättare att neka någon över telefon och det är nog inget som föräldrarna bör bli upprörda över.
  • Anonym (puh)
    Tack för alla välmenande råd Dock vill jag gärna ha tips på hur bemöta och hur jag ska tänka själv. Funkar inte heller att ringa, barnen är ute på området och går eller cyklar och kan plötsligt få för sig att de ska gå hem till den och den och fråga om de ska leka osv... mina barn gör ju likadant... är nog mest min depression som spökar... kanske skulle lagt tråden i psykisk ohälsa
  • NadiaMi

Träna på att säga "Nej".

Ringer barnen på är det ju inte för att störa utan för att fråga om det är okej att leka.
    Man behöver inte komma med ursäkter eller långa förklaringar utan det räcker bra med "Nej, det går inte just nu, vi ska äta så barnen kan inte komma ut och leka på en stund. De kommer ut när vi har ätit klart."
    Då behöver ju de andra barnen inte ringa på igen en stund senare heller utan vet att när ni har ätit klart så kommer de ut av sig själva.

Och var konsekvent.
    När ni äter så vill ni äta i lugn och ro.
    Ni kan t.o.m säga "När vi har ätit klart så kommer barnen ut om de vill leka. Stannar de inne så får det bli en annan dag istället."

Då blir det lite mer upp till barnen själva om de orkar/vill gå ut och leka en stund.

Poängen är väl mest att göra en lite tydligare skillnad mellan 'hemma' och 'ute'.
    Att fråga går ju alltid förståss, men det är inte alltid man kan säga ja eftersom det finns annat som behöver göras.
    Mest lek blir det ju också sommartid när det är sommarlov och skönt att vara ute. Till hösten kommer det nog att lugna ner sig av sig självt när även de andra barnen har dagis/lekis/skola att gå till och det inte är lika lätt att bara gå ut och leka som det är nu när det är sommar, varmt och grönt överallt.             

Svar på tråden Får inte vara i fred!