• Anonym

Älskar honom men inte kär

Jag och min man har varit tillsammans i snart tio år. Har två små barn, den minsta på 1 år. Vi har alltid sagt att det är vi för alltid. Min man är den underbaraste människa som finns och han gör att jag vill bli en bättre människa. Men, för ett par månader så började jag må dåligt. Nu har det gått så långt att jag inte är kär i min man längre! Är helt förstörd, jag älskar honom (som vän) men har inga som helst romantiska känslor för honom. Det känns så konstigt eftersom det har varit så självklart att vi är kära under alla år.
    Vi är ett sånt där par som alla tycker är "så bra", och det är vi.

Min man vet att jag mår dåligt och jag har sagt att vårt förhållande känns som kompisförhållande, nu har han blivit mer pussig och kramig medans jag distansierar mer o mer. Jag tänker mer och mer på att flytta men det känns helt sjukt att bryta upp med tanke på barnen.

Som ni kanske förstår av mina förvirrande rader så känns det som jag står vid ett vägskäl och måste välja, vara kvar eller flytta. Men hur vet jag vad som är rätt? Kan inte flytta och sedan ångra mig, har som sagt barnen att tänka på.

Jag tror att min man inte står ut med situationen mycket längre så det känns som jag måste bestämma mig.

Tips, råd, stöd, utskällning, allt är välkommet!

• Svar på tråden Älskar honom men inte kär
  • Verum

Vakna upp och lukta på kaffet. Efter tio år är man inte kär längre. De som säger något annat snackar skit. Älskar du honom så stannar du. Du kan bryta upp, träffa någon annan och bli kär igen. Men efter några år kommer du vara i samma situation igen.

Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • Anonym

Verum skrev 2011-07-09 07:33:42 följande:
    Vakna upp och lukta på kaffet. Efter tio år är man inte kär längre. De som säger något annat snackar skit. Älskar du honom så stannar du. Du kan bryta upp, träffa någon annan och bli kär igen. Men efter några år kommer du vara i samma situation igen.

Jodå det har jag tänkt på. Men att inte vara kär utan vara i ett kompisförhållande utan romans och sex är inte ett alternativ för mig. Varför skulle man nöja sig med det? Vet många som är tillsammans och som är kära fastän de varit tillsammans i många år. Om jag skulle lämna honom så är det inte för att träffa en ny, vill vara singel och inte i ett nytt förhållande.

Och man ska akta sig för att "veta" hur alla andra har det, det har jag lärt mig.

• Verum

Varför startar du en tråd om du redan har bestämt dig? Stick ifrån honom då. Du kommer säkert få det "jättebra".

Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • Anonym

Varför inte prova familjerådgivining först innan du väljer att flytta med barnen??

• Anonym

Jag har varit gift i 12 år och är inte heller kär längre, men jag älskar honom och vårt liv som vi har tillsammans med barnen, jag skulle aldrig välja bort det mot en kort stunds nyförälskelse med någon annan... vi har det bekvämt

• Anonym (Sofia)

Men om det inte är speciellt länge sedan du faktiskt kände att du var kär och kanske tom lycklig, borde du nog fundera mer på vad som hänt innan du väljer stanna eller gå. Småbarnsår, dåligt med sömn, för lite tid för varandra, din kropp som förändrats efter graviditeter mm. Ett vardagsliv kräver ansträngning och ett fungerande förhållande med. Jag har precis lämnat, för jag kunde inte nöja mig. Jag saknade fantastiskt mycket, samarbete med barnen, gemensamt intresse om hemmets skick och vara, sex osv. Jag minns inte när jag var lycklig med honom senast. Tror aldrig att jag känt att han tycker jag var sexig. Du kanske inte vill ha pussar och kramar för sånt får man ofta från barnen. Du kanske behöver få känna dig sedd och åtrådd, som förr?

• Fru Kwasthilda

När du började må dåligt var det kanske av en annan anledning som sen gav dessa känslor - kan det vara så? Isf kanske ni kan hitta tillbaka? Min fråga är VILL du vara kär i honom?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-09 07:57:43 följande:
    Jag har varit gift i 12 år och är inte heller kär längre, men jag älskar honom och vårt liv som vi har tillsammans med barnen, jag skulle aldrig välja bort det mot en kort stunds nyförälskelse med någon annan... vi har det bekvämt
    Nyförälskelse är inte det jag söker. Flyttar jag är det för att få vara själv och vara en glad mamma.
  • kleo
    Anonym (Sofia) skrev 2011-07-09 08:42:09 följande:
    Men om det inte är speciellt länge sedan du faktiskt kände att du var kär och kanske tom lycklig, borde du nog fundera mer på vad som hänt innan du väljer stanna eller gå. Småbarnsår, dåligt med sömn, för lite tid för varandra, din kropp som förändrats efter graviditeter mm. Ett vardagsliv kräver ansträngning och ett fungerande förhållande med. Jag har precis lämnat, för jag kunde inte nöja mig. Jag saknade fantastiskt mycket, samarbete med barnen, gemensamt intresse om hemmets skick och vara, sex osv. Jag minns inte när jag var lycklig med honom senast. Tror aldrig att jag känt att han tycker jag var sexig. Du kanske inte vill ha pussar och kramar för sånt får man ofta från barnen. Du kanske behöver få känna dig sedd och åtrådd, som förr?
    Skönt å höra att det finns någon som förstår vad jag menar. Vi har alltid tyckt att vi haft det bra, men avsaknaden av uppmuntrade ord och handlingar har gjort att jag inte bryr mig längre. Ser på andra par i vår bekantskapskrets som bråkar och gosar om vartannat, vi gör inget av detta :/. M
  • Anonym
    Fru Kwasthilda skrev 2011-07-09 08:46:33 följande:
    När du började må dåligt var det kanske av en annan anledning som sen gav dessa känslor - kan det vara så? Isf kanske ni kan hitta tillbaka? Min fråga är VILL du vara kär i honom?
    Jag började må dåligt av andra orsaker, har en benägenhet att lägga på min folks bekymmer och många i min närhet har haft det tufft den senaste tiden. Jag vet att jag lagt alldeles för mycket energi på detta och "glömt" min familj. Ja, jag vill vara kär i min man och förstår inte varför känslorna plötsligt är borta :(.
  • Tonårsmamman1

Vill du ha tillbaka känslorna du hade innan? Då kanske ni ska jobba på er relation. Det är inte lätt att ha en passionerad realtion när man har småbarn, mycket går på slentrian då.

Sedan förändras känslorna också med tiden, tur är det. Det pirrar inte i min mage varje gång jag ser min man, men om vi inte setts på en vecka pga hans jobb, så ser jag fram emot fredagen då vi ska ses, och det tar jag som ett bra tecken. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-09 09:09:22 följande:
    Jag började må dåligt av andra orsaker, har en benägenhet att lägga på min folks bekymmer och många i min närhet har haft det tufft den senaste tiden. Jag vet att jag lagt alldeles för mycket energi på detta och "glömt" min familj. Ja, jag vill vara kär i min man och förstår inte varför känslorna plötsligt är borta :(.
    När man hamnar i en kris, oavsett anledning, ska man INTE fatta några livsavgörande beslut alls!
    När man mår dåligt har man inte tid att ta hand om vare sig sig själv eller sin relation och då är det självklart att man får en svacka. Ge det minst ett år innan du gör något drastiskt!
Svar på tråden Älskar honom men inte kär