• Moonis

Vilken film av Astrid Lindgren anser ni kränker barn mest?

Och vilka av dessa blir ni tveksamma att låta era barn titta på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-09 21:11
    Jag menar naturligtvis barnen i hennes sagor, inte att det kränker barn som läser eller ser filmerna.

• Svar på tråden Vilken film av Astrid Lindgren anser ni kränker barn mest?
  • FuckedForLife

Jag skulle nog säga Karlsson på Taket! Tycker att Karlsson har en väldigt dålig attityd, han är självisk och nedlåtande mot Lillebror.  Men jag tror samtidigt att barnen vid tidig ålder kan se på Karlsson på Taket, vad jag däremot inte hade velat att barnen såg på är Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta.  Skrämmande scener som kan skrämma barnen!

• Mälaröbo

Emils pappa skulle i dagsläget åka i fänglese. Gud som han kränker den pojken!
    Däremot får mina barn se alla filmer/läsa alla böcker.

• VildVittra

Jag låter mina barn se ALLA ALs filmer men lämnar de mest skrämmande tills de är lite äldre.
    Jag finner inte nån AL film kränkande alls.

Det är väll som alla andra filmer, det ÄR en fiktivvärld men väldigt nära vår egen.
    Min sju åring ÄLSKAR det mesta av AL och det får han göra också.

Madicken och Emil har han aldrig fastnat för men PIPPI (alla vårn PIPPI) kan han se på dynet runt....både som mindre och nu vid sju år.

Bröderna Lejonhjärta, Mio Min Mio och kanske även Ronja tar vi om ett par år tror jag.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • Loriyana

Pippi Långstrump och Karlsson på Taket. Jag tycker att både Pippi och Karlsson är elaka.

• Snabeldrake

Karlsson på taket helt klart. Har alltid avskytt den ungen. Ville inte ens se på honom när jag var liten då jag tyckte han var så otäck.

• Majsan70

Men jeez..ingen av filmerna är varken kränkande eller olämplig. De skildrar andra tider bara och det skadar ta mig sjutton inte att få till sig det med.  Nu har inget av mina tre barn varit intresserade av AL filmer eller sagor men aldrig att jag skulle säga nej till att titta. ( eller skulle sagt rättare sagt)

• Snabeldrake
    Snabeldrake skrev 2011-07-09 09:46:44 följande:
    Karlsson på taket helt klart. Har alltid avskytt den ungen. Ville inte ens se på honom när jag var liten då jag tyckte han var så otäck.
    Jag tillägger att jag skulle inte säga nej om vår pojk ville se på Karlsson på taket. Det får han väl, men jag kommer inte sitta och titta med honom Drömmer
  • Pleco

Hur kan man bli kränkt av sagor? Jag blir så trött på alla överkänsliga och lättkränkta människor. Jag har i hela mitt liv aldrig känt mig kränkt och absolut inte av en påhittad saga.

• HäckHäxan
    Snabeldrake skrev 2011-07-09 09:50:52 följande:
    Jag tillägger att jag skulle inte säga nej om vår pojk ville se på Karlsson på taket. Det får han väl, men jag kommer inte sitta och titta med honom Drömmer
    Men precis, jag pallar inte heller Karlsson på taket....
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • Här och nu
    Loriyana skrev 2011-07-09 09:40:34 följande:
    Pippi Långstrump och Karlsson på Taket. Jag tycker att både Pippi och Karlsson är elaka.
    Hur är Pippi elak? Karlsson är dock nedlåtande.
Svar på tråden Vilken film av Astrid Lindgren anser ni kränker barn mest?