Ponycorn skrev 2011-07-09 11:05:52 följande:
i bergsjön borde det inte vara några problem alls att få en lgh om du ringer till familjebostäder som jag tror har flest lgh där.
Det stämmer att det är Familjebostäder och att det är lite enklare än i många andra delar av stan men likväl är det i regel 12-18 månaders registreringstid på Boplats för en lägenhet vid Rymdtorget. Inga problem att hyra ut där! Större chans dock om du är student och kan ta en etta!
All uthyrning sker via Boplats, så det är ingen mening att ringa. Jag möter dagligen folk i samma situation som man inte kan hjälpa. : (
Isf är det större chans hos de privata bolagen i stan Kommunala bolag måste göra det rätt och via Boplats, de privata behöver inte det. Det kan räcka med att du har fast jobb och kan flytta in snabbt. Jag vet folk som fått lägenhet hos ex Stena ganska omgående. Privata värdar kan välja sina hyresgäster på ett annat sätt!
Men överlag är ju bostadsmarknaden som den är i Göteborg, så jag skulle hålla med om att hitta ett andrahandsboende så länge och söka på Boplats under tiden är bästa chansen! Eller om ni kan byta er gemensamma lägenhet mot två mindre.