• DestinationX

Tips på att hitta lägenhet snabbt!

Hej,

Jag är mitt inne i en separation där två barn är involverade och jag behöver nytt boende i Göteborg omgående! Jag behöver tips på att hitta en 1:a eller 2:a handskontrakt på en hyresrätt med minst två rum och max hyra på 7000 (men helst billigare).

Står i kö på BoplatsGBG, kollar på bopunkten och blocket, men det är helt hopplöst! 

Jag tar tacksam emot alla tips!

• Svar på tråden Tips på att hitta lägenhet snabbt!
  • emelielj

Mitt bästa tips är nog blocket för andrahandsuthyrning!
    Där fick jag ganska snabbt medans jag väntade i kö på Boplats. Det gäller att ligga i och vara snabb.
    På boplats köade jag i 1,5 år för min lägenhet så väntetiden där är ju rätt lång.

Hör med alla i din bekantskap om någon ska hyra ut eller känner någon som ska hyra ut!
    Annars vet jag inte, det är så svårt att få lägenhet i gbg! Men kan du tänka dig att bo på hisingen/backa och där så är det lite lättare.

• vilms07

Kanske lägga ut en annons själv på blocket?

Första gången jag skulle hyra ut min lght satte jag ut en annons på blocket men fick 200 mail inom några timmar så orkade knappt läsa igenom alla, och tog bort annonsen innan den legat ute 4 timmar. Nu när jag skulle hyra ut den igen letade jag själv bland annonser som folk lagt ut på blocket som söker bostad. Mkt smidigare!

Det finns dock en del sådana annonser också så jag kan säga att jag hörde av mig till 5 olika och alla dessa hade foton på sig, skrev att dom var djur- och rökfria, skrev vilken hyra dom kunde betala och att dom även kunde betala deposition alt. några månadshyror i förskott. Och kortfattat ska det vara. Just det en grej till, kan vara bra att uppdatera annonsen efter ca en vecka så den hamnar först igen, annars försvinner den så långt bak. Av dom 5 jag hörde av mig till fick jag snabba svar av 3, och då är ju dom mest intressanta -så kolla mailen ofta och skriv ut mobilnr så du är lätt att få tag i. 

Lycka till!

• LilleLena

Håller med föregående, lägg in en egen annons på blocket att ni söker. Gärna med bild så dem får ett helhetsintryck.
    Har även jag gjort så en gång och fick napp

Söker du i hela Göteborg?

För jag minns att min mamma + sambo registrerade sig på Boplats,sökte lägenheter i Kortedala och fick inom en månad!      

• Ponycorn

i bergsjön borde det inte vara några problem alls att få en lgh om du ringer till familjebostäder som jag tror har flest lgh där. 

• woopwoop

Satt i liknande situation bor 1a hand hos familjebostäder och barn pågång, men inte kunde de hjälpa oss. Däremot kan jag rekommendera björnsbytare.se där kan du och ditt ex lägga upp er lägenhet och kanske byta den mot två mindre och sen därifrån byta upp er mot större? Det är ialf en plan B

• amalie79
    Ponycorn skrev 2011-07-09 11:05:52 följande:
    i bergsjön borde det inte vara några problem alls att få en lgh om du ringer till familjebostäder som jag tror har flest lgh där. 
    Det stämmer att det är Familjebostäder och att det är lite enklare än i många andra delar av stan men likväl är det i regel 12-18 månaders registreringstid på Boplats för en lägenhet vid Rymdtorget. Inga problem att hyra ut där! Större chans dock om du är student och kan ta en etta!

All uthyrning sker via Boplats, så det är ingen mening att ringa.  Jag möter dagligen folk i samma situation som man inte kan hjälpa. : (

Isf är det större chans hos de privata bolagen i stan Kommunala bolag måste göra det rätt och via Boplats, de privata behöver inte det. Det kan räcka med att du har fast jobb och kan flytta in snabbt. Jag vet folk som fått lägenhet hos ex Stena ganska omgående. Privata värdar kan välja sina hyresgäster på ett annat sätt!

Men överlag är ju bostadsmarknaden som den är i Göteborg, så jag skulle hålla med om att hitta ett andrahandsboende så länge och söka på Boplats under tiden är bästa chansen! Eller om ni kan byta er gemensamma lägenhet mot två mindre.
  • Smultron ett

Det är ingen bostadskö på boplats GBG ! (går att läsa på hemsidan)
    De tar istället först de som har mest pengar.

Har egen erfarenhet.
    När sambon tjänade bra fick vi visning på vilken lägenhet som helst vi pekade på.

Nu när han gått ner i lön (och arbetar med det han drömt om)
    får vi inte en endaste visning.

Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • DestinationX
    Smultron ett skrev 2011-07-14 07:26:15 följande:

Har egen erfarenhet.
    När sambon tjänade bra fick vi visning på vilken lägenhet som helst vi pekade på.

ush!

ja, mitt problem är ju att jag faktiskt inte har ett jobb just nu. om jag inte får det före slutet på sommaren tänker jag läsa vid universitet. däremot har jag ihopsparade pengar som räcker till boende i ett helt år (och då räknar jag inte ens med a-kassa, bostadsbidrag eller studielån)  
  • emelielj

Har egen erfarenhet.

Det är väl hyresvärdarna själva som väljer vem dom ska hyra ut till? Det sa boplata till mig iaf.

Jag jobbade deltid på McDonalds, alltså jag var fast anställd men jobbade långt ifrån så många timmar som en heltidare jobbar och jag fick en lägenhet där jag ville :) Men då hade jag sökt i ett år och bott i andra hand sålänge.

Det var inte det att ingen annan ville ha lägenheten för den var nybyggd och jättefin!
  • pluvdo

Har egen erfarenhet.

Det där vet jag inte om jag tror helt på. Det tog jättelång tid för mamma och pappa att få gå på visning av någon lägenhet när de sökte på boplats och pappa har hög inkomst.
  • emelielj
    pluvdo skrev 2011-07-14 09:35:32 följande:
    Det där vet jag inte om jag tror helt på. Det tog jättelång tid för mamma och pappa att få gå på visning av någon lägenhet när de sökte på boplats och pappa har hög inkomst.
    Min mamma gick med i boplats, efter 2 månaders sökande fick hon en stor trea i centrum där vi bor (strax utanför Göteborg).

Sen när hon ville flytta därifrån började hon söka en dag, några veckor senare fick hon en ny lägenhet, en billig tvåa, också i centrum. Och hon hade ingen bra lön. Så att dom väljer efter pengar låter lite skumt ja.
  • Ponycorn

Olika hyresvärdar har ju olika kriterier. Vissa lägenheter går på "kötid" andra på hur många/få man är i hushållet i relation till hyran, och andra går på gud vet vad för kriterier. Söker själv :D

Min lgh fick jag lite vid sidan av via en "lapp på stan" en skulle flytta tidigare från sin lgh än uppsägningstiden var så då fick jag ta över kontraktet utan att bo i andra hand. (familjebostäder)  

• Agdaa

Skulle VERKLIGEN INTE rekommendera bopunkten iaf, se min tråd: bopunkten seriösa?

Svar på tråden Tips på att hitta lägenhet snabbt!