• Lancia

Brist på donerad bröstmjölk - Karlstad

Stor brist på bröstmjölk

Karlstad

Det råder en stor brist på bröstmjölk för de för tidigt födda barnen på avdelning 10 på Centralsjukhuset. Landstinget i Värmland annonserar nu i länstidningarna efter mammor som kan dela med sig av sin bröstmjölk.

För den som kan dela med sig av sin bröstmjölk utgår en ersättning på 150 kronor litern.

Pumpen får man låna gratis av landstinget. Har du mjölk över och vill dela med dig ring avdelning 10 på telefonnummer 054 61 76 79.

I gårdagens tidningar kunde man läsa annonsen om akut brist på bröstmjölk, ett upprop till mammor: Om det rinner över finns det barn som behöver.

– Det börjar sina i vårt lager och vi kommer inte ha någon bröstmjölk kvar om några veckor. Redan nu måste vi hushålla och bara ge det till de barn som absolut inte kan få tilläggsersättning, säger Ann-Britt Andersson, barnsköterska på avdelning 10 och en av de tre barnsköterskorna som ansvarar för mjölkbanken.

På avdelningen finns nu fyra barn som bara kan få bröstmjölk, men flera av de för tidigt födda barnen på avdelningen får enbart tilläggsersättning. På avdelning 10 går det åt cirka en och en halv liter bröstmjölk om dagen.

– De barnen som nu bara kan få bröstmjölk får det på grund av att de har väldigt känsliga magar. Det är ofta så på för tidigt födda barn. De blir förstoppade och får ont i magen av tillägg, säger Ann-Britt Andersson.

Men det är inte alla ammande mammor som kan dela med sig av sin bröstmjölk. Vissa krav måste uppfyllas. Mammorna får inte röka, snusa, och måste vara helt friska. Det egna barnet får inte vara äldre en sex månader. Vissa prover som hiv och hepatit måste tas, och innan man blir godkänd som donator till mjölkbanken kan det ta upp till 14 dagar. Läget är nu akut att hitta nya givare till mjölkbanken.

– Det var en mamma som ringde idag. Men tyvärr var hennes barn snart sex månader så hon skulle inte kunna bli en godkänd donator innan hennes barn blev för gammalt, säger Ann-Britt Andersson. Det är så att efter sex månader har din bröstmjölk inte tillräckligt med protein för att det ska vara en bra mjölk till de för tidigt födda barnen.

Ann-Britt Andersson och hennes kollegor hoppas nu på att annonsen ska ge resultat och att mjölkbanken fylls på, så att inte hyllorna gapar tomma inom några veckor.

– Vi har funderat över om de unga mammorna läser en annons i en dagstidning, kanske borde vi annonsera på internet också, säger Ann-Britt Andersson.

Läget är akut och personalen på avdelning 10 hoppas nu på att många nyblivna mammor kan dela med sig av sin bröstmjölk.

– Får vi cirka tio liter från en donator är vi väldigt nöjda, för ett antal år sedan hade vi en mamma som bidrog med 85 liter. Men får vi bara några stycken som kan bidra med några liter så är det också bra, säger Ann-Britt Andersson.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-09 10:11
    www.vf.se/nyheter/karlstad/stor-brist-pa-brostmjolk

www.liv.se
  • Svar på tråden Brist på donerad bröstmjölk - Karlstad
  • Liten men naggande

Nu bor jag inte i närheten men jag hoppas nån som gör det ser detta o donerar!

• Länisen

Bor inte heller i närheten men bjuder på en puff av tråden och hoppas nån annan ser den

Casper 2010-06-09
  • Indian29

puffar
    och hoppas på att det finns många goda mäninskor som ser detta
    och åker och donera

ha skön dag alla där ute 

• hannis

Synd att mitt barn är för gammalt. Hade gärna donerat annars.

• Lancia

Tack snälla, hoppas verkligen att det finns någon som kan hjälpa till! Solig 

• Medusan
    Mysanochmimer skrev 2011-07-09 18:41:12 följande:
    puffar upp tråden.

Konstigt att det är så olika med åldrarna, i Falun kunde jag börja som donator när sonen var 8 månader   
    Känns lite synd att de inte kan göra undantag, för så stor skillnad kan det väl inte vara? Bättre med mjölk från någon som har en 6-månaders än ingen mjölk alls eller?

Vet många inkl. jag själv som hade kunnat donera annars, dock så bor jag inte nära men hade kunnat åkt med mjölken om behovet är akut.
  • Mysanochmimer
    Medusan skrev 2011-07-09 20:21:49 följande:
    Känns lite synd att de inte kan göra undantag, för så stor skillnad kan det väl inte vara? Bättre med mjölk från någon som har en 6-månaders än ingen mjölk alls eller?

Vet många inkl. jag själv som hade kunnat donera annars, dock så bor jag inte nära men hade kunnat åkt med mjölken om behovet är akut.
    Ja precis.

Har diskuterat detta i en annan tråd och som jag skrev där så tvivlar jag på att prematurer födda i Dalarna klarar "sämre" mjök än andra...
Svar på tråden Brist på donerad bröstmjölk - Karlstad