• tahira

Baka något typiskt svensk?

Hej!

Vi bor i London och vår son går på en engelsk/ internationell skola. Skolåret slutar på torsdag och jag hade velat ge hans lärare något litet.

Vi har redan haft en insamling till en stor present till klassläraren, där vi gav motsvarande 200:- per person, och jag vill inte ge någon prydnadsak eller en flaska vin.

Så jag tänkte att jag och min son kunde baka något tillsammans, som är typiskt svenskt och ge dem vars en liten korg.

Är det någon som har förslag på vad man skulle kunna baka? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-15 20:53
    Hej, tack för alla svar!

Kanelbullar, chokladbollar och småkakor finns det fullt av här, överallt, men annars hade det varit bra.

Det blev lussekatter.

Jag skrev en liten histora om dem, förklarade att det var till Lucia egentligen, men att de smakar lika gott om somrarna. De blev otroligt uppskattade, en av lärarna hade aldrig smakat saffran i något sött förut, vilket gjorde det extra skoj, såklart.

Både jäst och finmalen safftran fick jag ta mig till en skandinavisk affär flr att inhandla
  • Svar på tråden Baka något typiskt svensk?
  • woopwoop

Hallongrottor! Kanelbullar förstås. Vaniljhjärtan. Saffranspannkaka. Semlor, kanske en jordgubbstårta som ni kan dela i skolan, kan bli aningens kladdigt annars kanske. Svårt att veta vad som är svenskt, men de jag tänker på som "svenskt" och som nästan alltid finns på caféer i sthlm är ju de här.

• mimmi14

semlor, kanelbullar, wienerbröd.

Ge kärlek och du får massor tillbaka.
  • mimmi14

klart man kan, får väl döpa om dom till sommarbullar Glad

Ge kärlek och du får massor tillbaka.
  • La Lola
    tahira skrev 2011-07-09 11:37:14 följande:
    Tack så mycket för alla förslag! 

Jag funderade faktiskt på lussekatter, tycker ni verkligen man kan ge det så här mitt i sommaren?
    Javisst!
    Då kan ni ju passa på att berätta om luciatåg o svenskt julfirande också om ni inte redan gjort det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • aldrigmer

Småkakor. 7 sorters kakor. De där som era far och mormödrar kanske bakade. Drömmar, syltkakor, skurna chokladbröd, Finska(!) pinnar, judebröd, negerbollar (berätta om diskussionen om namnet?), schackrutor. Mjuk pepparkaka.

Det är rätt typiskt svenskt.

Weinerbröd är inte särskilt typiskt för Sverige, resten av världen kallar dem Danish.

• BuoBä

Toscakaka verkar många amerikaner tycka är väldigt svenskt, och jordgubbstårta men det passade ju inte just i det här fallet. Annars röstar jag på drömmar. Finns ett jättebra recept på dn.se.

• Torelia

Chokladbollar är väl ganska svenskt. Fast det kan ju iofs vara svårt med värmen, kladdigt och så.

• tahira

Hej, tack för alla svar!

Kanelbullar, chokladbollar och småkakor finns det fullt av här, överallt, men annars hade det varit bra.

Det blev lussekatter.

Jag skrev en liten histora om dem, förklarade att det var till Lucia egentligen, men att de smakar lika gott om somrarna. De blev otroligt uppskattade, en av lärarna hade aldrig smakat saffran i något sött förut, vilket gjorde det extra skoj, såklart.

Både jäst och finmalen safftran fick jag ta mig till en skandinavisk affär flr att inhandla  

Svar på tråden Baka något typiskt svensk?