Fadder vill blanda in religion i en icke-religiös namngivning
Vi är inte troende, min man och jag. Vi gifte oss borgerligt och vi kommer nu att ha en profan namngivning till vår son. Vi anser båda två att om man inte är troende så ska man inte utnyttja kyrkan, det är respektlöst. I alla fall, så frågade en av vår sons blivande faddrar om hon får läsa en psalmtext på ceremoni eftersom hon "vill dela med sig av sin tro". Jag vet inte riktigt vad jag ska svara henne. Dels tycker jag att det är väldig roligt att hon engagerar sig i vår son och vill göra nåt extra och texten i sig är väldigt fin. Men dels känner jag lite olust eftersom vi har varit tydliga med att vi inte är religiösa och inte vill uppfostra vår son så.
Jag förstår ju att vår son inte kommer att förstå nåt men för mig handlar det om en markering. Han kommer att möta religion i en massa andra sammanhang i livet och vill han gå med i ett samfund när han blir äldre så får det vara HANS val. Kanske skulle vi ha funderat ett extra varv innan vi valde denna kvinna till fadder men hennes religiösa tro är väldigt nyfunnen och vi förstod nog inte just hur starkt troende hon har blivit. Hon är en supersnäll och omtänksam människa på alla sätt och vis och det var därför vi valde henne. Nu blir jag dock orolig att hon kommer att påverka vår son på ett sätt som vi inte vill.
Jag vill inte ta tillbaka fadderskapet eftersom hon har så många bra andra sidor, men hur ska jag förklara för henne att vi vill att hon respekterar vår icke-tro?