• Anonym (Ambivalent)

Fadder vill blanda in religion i en icke-religiös namngivning

Vi är inte troende, min man och jag. Vi gifte oss borgerligt och vi kommer nu att ha en profan namngivning till vår son. Vi anser båda två att om man inte är troende så ska man inte utnyttja kyrkan, det är respektlöst. I alla fall, så frågade en av vår sons blivande faddrar om hon får läsa en psalmtext på ceremoni eftersom hon "vill dela med sig av sin tro". Jag vet inte riktigt vad jag ska svara henne. Dels tycker jag att det är väldig roligt att hon engagerar sig i vår son och vill göra nåt extra och texten i sig är väldigt fin. Men dels känner jag lite olust eftersom vi har varit tydliga med att vi inte är religiösa och inte vill uppfostra vår son så.

Jag förstår ju att vår son inte kommer att förstå nåt men för mig handlar det om en markering. Han kommer att möta religion i en massa andra sammanhang i livet och vill han gå med i ett samfund när han blir äldre så får det vara HANS val. Kanske skulle vi ha funderat ett extra varv innan vi valde denna kvinna till fadder men hennes religiösa tro är väldigt nyfunnen och vi förstod nog inte just hur starkt troende hon har blivit. Hon är en supersnäll och omtänksam människa på alla sätt och vis och det var därför vi valde henne. Nu blir jag dock orolig att hon kommer att påverka vår son på ett sätt som vi inte vill.

Jag vill inte ta tillbaka fadderskapet eftersom hon har så många bra andra sidor, men hur ska jag förklara för henne att vi vill att hon respekterar vår icke-tro?     

• Svar på tråden Fadder vill blanda in religion i en icke-religiös namngivning
  • Tonårsmamman1

Prata med henne, förklara varför. Säg att anledningen till namngivningen är att ni inte är religiösa och därför ska det inte finnas några religiösa inslag. Sedan får hon ta ställning själv. Säg att du gärna vill ha henne som fadder även om hon inte läser något religiöst.

• Serahjay

Det är bara att säga till henne rakt ut: Det är snäll av dig att du engagerar dig så mycket i vårt barn men vi har redan sagt att vi INTE vill ha någon som helst religöst i denna namngivning. Därpå NAMNGIVNING och inte dop.
    Och förklara för henne att du inte vill påverka ditt barn med någon tro utan du vill att barnet själv ska finna den väg han/hon vill gå senare i livet.

Så enkelt är det. Det är ERAT barn och NI som bestämmer.
    Tro inte att bara för att faddern är troende så kommer hon bryta ihop totalt. Så himla känsligt är det inte.
    Tar hon det på fel sätt så kanske ni ändå ska se över en annan fadder?

• NadiaMi

En fadder är väl i sig en religiös ceremoni, precis som en namngivningsceremoni har varit ett traditionellt välkomnande av ett barn in i en gemenskap som grundas i någon form av tro.
    Att den fadder ni har vald vill läsa en religiös text låter alltså inte så konstigt i mina ögon.

Vad är det för roll hon kommer att spela som fadder? 
    Är det något ni har pratat med henne om eller har hon bara blivit tillfrågad om hon vill bli barnets fadder och fått dra sina egna slutsatser om ordets och 'uppdragets' betydelse?    

• Serahjay

En gudmor/gudfar/fadder har ju ingen större betydelse idag.
    En person som tillbringar lite extra tid och tanke och pengar vid födelsedagar etc?

Jag är ju gudmor åt min systerson. Är ingen speciellt med det. Han kanske får 100 kr dyrare i paketen på hans födelsedag. Men julafton får alla lika.

En namngivning nuförtiden är just för dom som inte är troende eller vill döpa sitt barn religiöst.
    Annars hyr man en präst och döper barnet i kyrkan.

• Anonym

Jag förstår inte varför ni ska ha faddrar alls? Faddern ska ju lära barnet om sin tro (när man döper i kyrkan) vad har er fadder för funktion?

Det låter lite som ni försöker kopiera ett kristet dop men utan religionen, och då förstår jag att er vän blir förvirrad. Om hon tror att hon är fadder för att lära barnet om kristen tro måste ni ju berätta för henne att hon bara är fadder på pappret, utan funktioner, eller berätta vad ni vill att hon ska göra egentligen.

• hannis

Säger som flera andra; en fadder hör hemma på ett kristet dop. På en namngivningsfest behövs inte den funktionen.

I övrigt tycker jag att ni skall vara tydliga med att ni inte vill ha några religösa ceremonier alls.

• Serahjay

Dom får väl lov att ha fadder om dom vill?

Eftersom vi bor i Sverige vilket är ett ganska ikketroendeland, så är det mycket mixade vibbar när det gäller religion.
    Folk som gifter sig i kyrkan osv men inte alls tror på gud. Många som väljer att ta bort den delen ur cermonin.

Fadder är ju isf bättre än gudmor? Vilket klingar lite mer åt det kristna hållet.

• Astarte

Klart att du kan säga ifrån om du vill, men samtidigt kanske det lika gärna kan passera. Om någon av mina vänner ville läsa en gammal hinduisk visdomstext på någon tillställning jag hade så hade jag inte reagerat. Läs på, för all del, typ.

• giftgrodan
    Astarte skrev 2011-07-09 15:46:15 följande:
    Klart att du kan säga ifrån om du vill, men samtidigt kanske det lika gärna kan passera. Om någon av mina vänner ville läsa en gammal hinduisk visdomstext på någon tillställning jag hade så hade jag inte reagerat. Läs på, för all del, typ.
    exakt så tänker jag också.
  • Rödaskor

Nu kanske jag blir dumförklarad men jag har alltid trott att fadder och gudföräldrar var dom som tog hand om barnet/barnen om både föräldrarna dog. Och det var en av anledningar varför man såg till att skapa en närmare kontakt mellan barnet och faddern/gudföräldraren?

• Argo
    Rödaskor skrev 2011-07-09 18:24:13 följande:
    Nu kanske jag blir dumförklarad men jag har alltid trott att fadder och gudföräldrar var dom som tog hand om barnet/barnen om både föräldrarna dog. Och det var en av anledningar varför man såg till att skapa en närmare kontakt mellan barnet och faddern/gudföräldraren?
    Fadder, i den normala bemärkelsen, hör samman med ett kristet dop. Det är en religös åtgärd. Det finns vissa regler kring det här med fadder. Bla ska en fadder vara döpt och delta i barnets kristna fostran.
    http://www.dopguiden.se/faddrar/hedersuppdrag.html

Vill du bara ha en namngivnigscermoni så finns det inga regler för detta. Du får göra som du vill. vill du att en guldfisk ska vara "fadder" så går det hur bra som helst.

Det är mycket möjligt att TS och den tilltänkta faddern har blandat ihop saker och ting.
Svar på tråden Fadder vill blanda in religion i en icke-religiös namngivning