Hemgjord marinad till kött?
Vilka kryddor och oljor använder ni mest?
Vilka kryddor och oljor använder ni mest?
Brukar ta det som finns hemma, men oftast med en Santa Maria färdig marinad som bas. Sen har jag ofta coca cola, spiskummin, sweet chilisås, svartpeppar, vitlök m.m. :) CajP olja funkar också som bas.
ska köttet grillas så har jag aldrig olja i marinaden, det gör att köttet bara blir svartbränt.
Oftast kör jag med det jag har hemma.
gör en rub av pressad vitlök, torkad chili, flingsalt, några varv med pepparkvarnen, paprikakrydda. Vänder runt köttet i det .
Vid grillningingen så strax före köttet är klart kan jag pensla på lite lätt med stark chilisås.
min marinad som jag brukar göra är uppskattad och ju längre köttet ligger i det dessto bättre blir det
Vanlig olja
Sweet chili sås
fin hackad gul lök
honung
salt
peppar
pressad vitlök
örtvitlök
rosmarin (färsk och finhackad)
grillkrydda
curry
Lycka till!
Rödvin alt balsamvinäger
Olja
Honung
grillkrydda
färsk rosmarin
färsk timjan
vitlök
Ska jag marinera kyckling som jag gör i ugnen så gör jag följande:
olja
sojasås
pressad vitlök
mango chutney
svartpeppar
flingsalt
kanel
ingefära
flytande honung
pressad lime
kör ingredienserna efter tycke och smak
låt ligga minst 1 timma - helst längre.
Hela sörjan ska med i ugnsformen. Av stekskyn gör man sen en god sås.
Det blir olika varje gång och beroende på vad som ska marineras såklart. Igår marinerade jag nötkött några timmar i olja, lime, vitlök, salt, grönpeppar, chili och lite kummin. Annars typ olja, honung, salt och peppar, vitlök och soja, väldigt basic men blir gott. Det är ju bara fantasin som sätter stopp.
Ska man marinera så skippar man allt vad olja heter, oljan försvårar även för smakerna att komma in i köttet.
kör mest på vad jag har hemma.. men typ soja, senap, tomatpure, honung, vitlök, chili, ingefära osv osv kanske låter konstigt men det blir alltid jättegott
och citron såklart!
1 Burk coca cola
1 dl ketchup(heinz)
1 msk Vitlökspulver
1 msk Lökpulver
2 msk soja
1 msk worcestershire sås
1 msk timjan eller önskad annan örtkrydda, går kombonera flea om man önskar.
Är en perfekt marinad för fläskkött.
Men ska slå ett slag för rub också, som visserligen inte marinerar, marinera betyder man ändrar köttets struktur så det blir mörare.
De flesta marinader är bara smakgivare.
Denna är super till revbensspjäll som man sen kör low and slow ala BBQ.
4 dl Socker
½ dl paprika pulver
0,75 dl Socker
2 msk hel svartpeppar(mortlas)
1 msk vitlökspulver
2 msk chilipulver
½ msk cayennepeppar
Nötkött skulle jag köra rub om det är kött av hyfsad kvalitet.
Enkelt, nymalen/mortlad svartpeppar, vitlök/lökpulver och salt.
har även en för oxfilé som innehåller olivolja, men då för ge smak av olivolja.
Och är bara olivolja och muskotnöt, sen torkar man av oxfilén och torrsteker eller grillar.
olja, grillkrydda och soja :p. Enkelt och gott.
Ibland lägger jag till lite honung och citron.
Använder inte olja.
Brukar ha det som finns hemma. Sist hade jag citron, tabasco, tomatpuré, soja, rosmarin, peppar, vitlok och kanske något jag inte kommer ihår