• Sarilariz

Vad göra med Fransyska?

Hej alla duktiga kockar därute!

Jag har köpt mig en stor bit fransyska och har ingen aning om vad jag skall göra med den. Vi är en lite fattigare småbarnsfamilj som för det mesta äter gris, lyxar vi till det brukar det bli lövbiff, entrecote eller oxfilè. Jag har aldrig lagat fransyska förut.

Vill helst göra något hyfsat enkelt, vill inte stå vid spisen i flera timmar (dock kan t.ex en gryta stå och koka länge, eller den kan vara länge i ugn, bara jag slipper minutpassa den.)

Så släng fram era bästa recept så är jag evigt tacksam! 

• Svar på tråden Vad göra med Fransyska?
  • carnitas01

Göra fajitas på franskyska är mycket gott.

• Sarilariz
    carnitas01 skrev 2011-07-09 17:16:50 följande:
    Göra fajitas på franskyska är mycket gott.
    Häftigt, har bar4a ätit de "traditionella" kyckling fajitas. 

Jag bestämde mig i alla fall för att göra dte enkelt för mig idag, gned in fransyskan i salt peppar och lite chili och stoppade in den i ugnen :D Orkade inte mer i denna värme.  
  • MammaBella

Gör porterstek någon gång ni vill lyxa till det. Godare sås än så finns det inte!

• carnitas01
    Sarilariz skrev 2011-07-09 17:20:46 följande:
    Häftigt, har bar4a ätit de "traditionella" kyckling fajitas. 

Jag bestämde mig i alla fall för att göra dte enkelt för mig idag, gned in fransyskan i salt peppar och lite chili och stoppade in den i ugnen :D Orkade inte mer i denna värme.  
    Faijitas marinerar du 24h innan den ska användas.
    Rätt enkelt, hackad vitlök, lime, öl, salt, hel spiskummin(mortlas).
    Sen steker man den i mycket hög värme med rapsolja.
    Man strimmlar upp fransyskan.
    Sen äter man den med tortilla och vanliga taco tillbehör.
    Och med guacamole och ev. en salsa på apelsin, rödlök, habanero(utan frön), svatpeppar och salt.
  • Sarilariz

Tack för alla tips! :D

Steken blev kanon, så nu skall jag helt klart inhandla mer fransyska, billigt och gott. Skall testa alla recepten :) Min sambo var lycklig ikväll kan jag säga :) 

Svar på tråden Vad göra med Fransyska?