• AlexandraH

Plankan varje dag 3*1 min, hjälper det?

Jag har börjat träna lite hemma för att få in gravidmagen igen som putar ut. Jag gör plankan 3*1 min varje dag, någon som vet om det är tillräckligt för att ge resultat och hur långt tid tog det innan ni såg skillnad isåfall? Nu menar jag inte så att rutorna ska synas  utan bara få bort putmagen..

• Svar på tråden Plankan varje dag 3*1 min, hjälper det?
  • Snabeldrake

Ursäkta om jag är dum i huvudet men vad är plankan? Blev nyfiken Tungan ute

• orf

Visst kommer det att hjälpa! Lägg också till "sned" planka, enklast att googla efter bilder men om jag ska försöka att förklara så stå på en armbågen och fotbladet och håll kroppen så rak som möjligt med sidan nedåt.Vånd efter någon minut och stå på motsatt armbåge och fotblad.

Tänk på att öka intensiteten genom att gradvis öka tiden eller antal repetitioner. Kroppen lär sig snabbt så du måste utmana den.

Jag gjorde plankan och armhävningar som enda träning efter förra förlossningen (bröt foten) och fick tillbaka min ganska platta mage relativt snabbt. Hur snabbt det går för dig? Beror på hur hur tränad du var innan och ditt genetiska arv. Även om det inte syns så snabbt så är det alltid bra för hållningen och orken att träna så fortsätt!

Börja bara inte träna för tidigt efter förlossningen. Läs råden och kontrollera om magmusklerna är "delade".

• AlexandraH

Tack så mycket för tipsen! :) Jag har svårt med sidoplankan men ska försöka den enklare varianten genom att stödja på höften istället för foten!

Snabeldrake: Plankan är en statisk övning som tränar dom djupa magmusklerna, du kan ju googla så får du se :) Med andra ord en övning som är bra för att få en platt mage, du ska undvika sit ups efter en graviditet.

• orf

Jag kom långt med höften/knäna (fotskadan). Bara att öka tiden och tänka på hållningen!

• AlexandraH
    orf skrev 2011-07-09 22:02:34 följande:
    Jag kom långt med höften/knäna (fotskadan). Bara att öka tiden och tänka på hållningen!
    Ok Ska köra den imorgon :)
  • Johan75

Det beror ju på om din mage putar på grund av försvagad/delad magmuskulatur eller om det är fett. Är det det första så tycker jag att du ska fortsätta med plankan och lyssna på orf. Är det fett som putar så får du se över kosten, men ändå göra plankan eftersom det är viktigt att vara stark i dessa muskler.

Behold, i come as a thief.
  • Snabeldrake

Aha nu vet jag, YouTube is my friend Flört Då ska jag också satsa på lite planka framöver!

• AlexandraH
    Snabeldrake skrev 2011-07-10 18:10:07 följande:
    Aha nu vet jag, YouTube is my friend Flört Då ska jag också satsa på lite planka framöver!
    gör det :)
  • AlexandraH
    Johan75 skrev 2011-07-10 11:35:32 följande:
    Det beror ju på om din mage putar på grund av försvagad/delad magmuskulatur eller om det är fett. Är det det första så tycker jag att du ska fortsätta med plankan och lyssna på orf. Är det fett som putar så får du se över kosten, men ändå göra plankan eftersom det är viktigt att vara stark i dessa muskler.
    Klart kan jag bli av med mer fett med det är musklerna också.. håller på att äta sunt, dragit ner massor på kolhydrater och försöker äta rätt mat vid rätt tid osv..
Svar på tråden Plankan varje dag 3*1 min, hjälper det?