• Anonym (Prillan)

Ni som slutat snusa, hjälp!

Jag är i full gång att sluta snusa. Har väl gått si och så med den saken.
    Saken är den att första dagen går jättebra, suget är kontrollerbart och jag mår väl inte prima men bra ändå. Andra dagen däremot, det går alltid åt helvete. Jag är konstant yr, svettas som en gnu och får ont i huvudet som tusan. Jag vill verkligen inte, men tillslut går jag och köper mig en "fix" och så är jag igång igen. Helt stört, jag kommer aldrig över den där andra dagen hur mycket jag än försöker. Jag mår så dåligt så jag skiter hellre i att sluta och börjar igen.
    Jag vet ju ändå att kommer jag bara över den där jäkla andra dagen och tredje så mår jag ju rätt så bra sen. Men det känns i dagsläget omöjligt.

Hur har ni andra gjort? Är substitut den enda vägen?

• Svar på tråden Ni som slutat snusa, hjälp!
  • Scorpio

Miniportion samt örtsnuset Kick Up körde jag. Detta gjorde så att nikotinbegäret försvann efter ett tag, och eftersom minisnusen är så liten så kändes den knappt under läppen, genom det försvann även behovet efter att ha något under läppen. Snusfri sedan november :) med undantag för några festsnusar. Lycka till!!

• Anonym (Prillan)
    Scorpio skrev 2011-07-09 16:19:26 följande:
    Miniportion samt örtsnuset Kick Up körde jag. Detta gjorde så att nikotinbegäret försvann efter ett tag, och eftersom minisnusen är så liten så kändes den knappt under läppen, genom det försvann även behovet efter att ha något under läppen. Snusfri sedan november :) med undantag för några festsnusar. Lycka till!!
    Mm jag funderar på det också, att köra mini ett tag och se om det blir lättare att inte ha något där i munnen. Men det är inte det som är jobbigast ändå, att inte ha något under läppen. Utan själva måendet när jag inte får någon snus på två dagar. Jag mår verkligen piss och se dubbelt. Det är det som gör att jag börjar igen Oskyldig Usch, jag är pinsam.
  • slutatsnusa

jag började tugga nikotintugg i ca 1 dygn, men ville inte skapa ett nytt beroende så jag gav upp det. o sen kastade jag mig rakt ut i helvetet. just det ungefär ett år tidigare hade jag gått över från vanlig portion till mini dvs från 25 g till 12 g vilket innebar att jag förberett mig genom att mer än halvera mitt intag. det var jobbigt, men bara förnamnet, och i början la jag in 2 st varannan gång.
    jag hade samma fysiska symptom som du + hjärtklappning, en brännande, krampaktig smärta i matsrupen typ och inuti huvudet en neddragen rullgardin. de värsta fysiska symptomen försvann som du säger efter ca 3 dagar rullgardinen gick inte upp förrän efter tre veckor... och efter det var livet lite grått i ca 1 år.
    min sporre var att jag en gång om dagen genomförde en liten för mig viktig ceremoni. jag la en tjuga i en fin burk, i den burken låg även en papperslapp och för varje avklarad dag som gick drog jag ett streck.
    efter 8 mån åkte barnen och jag till Riga och badade på stranden i Jurmala och upptäckte staden.
    så dyrt som snuset är nu kommer du kanske jorden runt?
    det är nu drygt 3 år sedan jag slutade och de senaste 2 veckorna har jag längtat ohyggligt efter min general, men han kommer icke innanför min läpp igenDemon
    önskar dig lycka till!

• Anonym (Prillan)

slutatsnusa: Jag känner igen mig i allt du skriver. Det där om rullgardin och allt annat. Man blir ju helt jävla väck i huvudet. Alltså, det känns som jag vandrar runt i en fruktansvärd dimma med slow-motion seende på det. Jag är helt klart inte med någonstans. Allt känns bara så trögt.

Jag vill inte heller tugga tuggummi, har testat men det faller mig inte i smaken, då kan jag lika gärna tugga V6 liksom. Jag har bestämt att jag ska ta allt cold turkey. Men det gäller bara att hitta en liten morot som drar mig hela vägen förbi första veckan, efter den veckan kan man i alla fall försöka blicka framåt på ett annat sätt.

Jag ska ta till mig ditt råd om burken. Jag snusar en halv dosa om dagen, Large. Då borde det bli en tjuga om dagen i den burken ju. För det är så mycket en jäkla dosa kostar, över 40 förbannade kronor.

Ursäkta mitt språk men jag blir så trött på mig själv. Att jag inte har självbehärskningen att klara detta utan att behöva böla här om hjälp.

• brun7

Hej!
    Jag vet verkligen hur svårt det kan vara att sluta snusa. Jag var rökare från början men slutade då jag gick över till snus (miniportion) Sen när jag skulle sluta med snuseriet gick det inte!! Myyycket svårare att sluta snusa än att sluta röka. Men, nu har jag varit snusfri längre än någon annan gång. Sedan januari -11 Glad
    Jag tror dock att man mentalt måste vara förberedd, sätta upp ett datum att just då ska jag sluta. Sen gick jag över till "kick up" för att sedan när det blir för jäkligt rulla ihop husållspapper och stoppa under läppen...jätte tokigt MEN det hjälper! Doch finns suget kvar och det är mycket lätt att ta till godiset..
    Lycka till!!  

• slutatsnusa

just det jag är fortfarande beroende av vanliga tuggummin. lägger under läppen en sort som heter V6 green tea jasmine bra smak som håller läänge tuggar o "snusar" på ett o samma i princip en hel dag. och seeg var jag också så in i baljan.
    burken är bra o just att dra det där strecket på papperslappen funkade för mig!
    jag håller tummarna och vill att du skriver från Seychellerna till jul Flört

• Anonym (Prillan)

Undrar också HUR tusan ni klarar av alla abstinensproblem. Jag känner att jag kan absolut inte jobba eller göra något annat än att gå runt som flumma när jag har mina rullgardiner, dubbelsyn och slowmotion värld... Hmm gaaah.. Hur gör ni när dessa symtpom är som värst?

• PetraK

Nikotintuggummin och nikotinfritt snus, trappa ner allteftersom. Har vart snusfri i ett år och en månad, saknar det ibland men då tar jag nikotinfritt snus och det är faktiskt ett bra alternativ tycker jag. Lycka till!

• Scorpio

Jag hade också de symptomen i några v, men sedan har dom succesivt försvunnit :) det kommer sug även idag ibland, men dom klarar man fin fint! :) vatten, läkerol och kaffe är också bra substitut :)

• Anonym (Prillan)

Jag har bestämt mig nu helt och hållet. Efter att denna dosan är slut (Måndag) så är det slut. Jag har bunkrat upp med tuggummi, vanliga sockerfria. Vill helt slippa substitut, för att snabbare bli av med nikotinet i kroppen. Och jag kommer klara den andra och tredje dagen denna gången. Nu är jag ju mentalt inställd på att andra dagen kommer vara överjävlig så det kanske går lättare då när man är förberedd?

Tack alla för ert stöd! Det kommer att hjälpa! Jag är grymt peppad nu, kanske är för att jag sitter här med en prilla under läppen... Får se sen när dosan är slut hur pepp jag är då... Men jag ska klara det!!

Jag kikar nog in i tråden senare under veckan och ropar efter mer hjälp Tungan ute

Svar på tråden Ni som slutat snusa, hjälp!