• Mathilda

Ont när ni går? (vecka 34)

Hej på er där ute i gravida Sverige!

Är i vecka 34 och undrar om någon med erfarenhet kan svara på följande:

Är det någon mer än jag som tycker att det gör ont när man går? Det känns som att hela magen, långt ner, blir alldeles stenhård... samtidigt som det trycker på urinblåsan. Jag kan knappt gå ett steg nu utan att det gör ont... ibland känns det som att bebisen åker allt längre ner... det gör ont inuti själva slidan också.

Vad kan man göra? Är detta en normal känsla?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ont när ni går? (vecka 34)
  • Milda

Det är sammandragningar/förvärkar du känner av. Det är helt normalt. Sen ligger din bebis säkert längre ner nu och trycker på både blåsan och blygdbenet.

• Annikaa

Det är förmodligen bebisen som håller på att fixera sig, känns nästan som om någon trycker upp en kniv i slidan, ilar rejält. Detta beror på att bebisen trycker på nerver, och är ingen fara. Stanna upp ett tag när du går, vila lite och gå sedan vidare i långsam takt.

// Annika

• Mathilda

Tack för era svar!

Kan det kännas så här resten av tiden nu då? i 6 veckor? Jobbigt att knappt kunna ta sig fram längre... men det är väl bara att börja gilla läget?

• annamy

Hej,
    har precis fått samma problem som du beskriver. Från att ha tränat och cyklat/promenerat utan problem hela graviditeten så kan jag nu, idag i vecka 34 helt plötsligt inte gå.
    Jag har hört att det kan vara bebben som fixerar sig, alltså lägger sig tillrätta inför födseln. Jag tror inte att man behöver dras med det tills det är dags, jag tror det blir bättre när magen väl sjunker.
    Hoppas någon annan vet mer... jag är också nyfiken på vad det kan vara. Man känner sig ju helt handikappad.

Det tog mig 15 minuter att gå 500 meter. Hjälp!

Annamy

• Norrlänningen

Här är en till med samma problem, är i v.36 nu, men har känt så ett tag. När jag går kan det ibland göra otroligt ont inuti liksom. Jag frågade min bm igår och hon sa att det är sammandragningar jag känner. Jag måste liksom stanna upp och det är omöjligt att gå upprätt just då.
    Bebisen håller också på att fixera sig nu sa hon och jag känner att det är mer tryck neråt nu än det varit förut...har svårt att gå långt....sen är jag ju kissnödig jämt känns det som...=)

• Mums

Pröva med ett foglossningsbälte, det finns att låna eller hyra hos bm eller sjukgymnast, eller att köpa på t.ex. Gula rehab.

Jag har samma ont och det blir bättre med bälte. Jag har ett gammaldags utan resår/kardborre, med korsade snören och hyskor och hakar och remmar som jag drar åt som bara den!

• Mathilda

Skönt att höra att jag inte är ensam om detta. Men frågan är om man ska hålla sig helt stilla eller om man ska försöka gå lite korta sträckor emellanåt. Man blir ju som sagt väldigt handikappad.

• annamy

Hej igen,
    jag frågade min bm som sade att det mest troligt är bebben som fixerar sig. Sammandragningar känner man ju igen, och det är det inte i mitt fall.

Man får låta bli så länge det håller i sig, ofta blir det bättre efter ett par veckor, när magen sjunker (sade bm - jag vet inte riktigt vad det betyder om jag ska vara ärlig).

För vissa så fixerar sig bebben rätt tidigt, ibland före v 36, som är det vanligaste.

Jag vet ju inte om detta stämmer i ditt fall Mathilda, men det lät ju inte direkt som sammandragningar, eller?
    hur som helst, stort lycka till, du får gärna höra av dig och berätta hur det går.
    annamy

• lilla rosen

Jag är i vecka 27 snart 28 och har väldiga problem med förvärkar och foglossning. Kan knappt gå alls. Det låser sig ibland och det gör fruktansvärt ont. Jag har ett speciellt bälte för detta men inte hjälper det när man har så ont.
    Jag brukar ta varma bad men det hjälper bara för stunden.

• webvoyage

Sa har jag haft sedan v.33 - det kanns som att bebisen ska trilla ut och det ar svart att ga och det gor ont i underlivet. Trycket pa blasan ska vi inte prata om. Bebisen ar inte fixerad men har legat med huvudet ner hela tiden sedan v.28. Jag ar nu i v.39 och det kanns precis likadant tyvarr. Jag har valt att ga kortare promenader och vila mer i stallet.

Provade aldrig balte men skulle nog ha testat det om jag var tvungen att ga mycket.

Svar på tråden Ont när ni går? (vecka 34)