• Pyssola

Varm bebis om natten, hur gör du?

Min son på 10½ månader blir supervarm om nätterna när han sover, vilket gör att han vaknar en gång i timmen, illröd och het i ansiktet, svettig, irriterad och törstig. Fönstret är öppet och han sover bara i blöja såklart, men finns det något bättre knep att ta till så han kan slippa bli så sjukt varm? Nattsömnen börjar ju bli gravt lidande även för mig, det har tom gått så långt att jag får ångest inför tanken av att gå och lägga mig och drar på det långt in på småtimmarna (som inatt, fast man ska upp i vanlig ordning vid åtta i morgonbitti). Det är bara så sjukt jobbigt och tungt att bli väckt hela tiden när man sover så man vill helst inte sova alls, sjukt nog.

Jag funderade lite på om man kanske skulle ta vetekudden och lägga i kylskåpet, bara så den blir sval helt igenom och låta honom ha den bredvid sig med en filt eller något mellan, men det kanske inte heller är bra. Den blir ju varm efter ett tag förstås, men den kanske hjälper ett par timmar åtminstone. Fast den kanske fungerar för bra och kyler för mycket istället så jag har inte vågat ännu.

Hur gör ni? Har ni några knep?

• Svar på tråden Varm bebis om natten, hur gör du?
  • butterflower

Jag funderar på lakanet och madrassen. I våran barnvagn har vi lufthål i botten och en madrass som släpper igenom bra, där blir hon aldrig varm. 
    Kan man fixa samma lösning med en säng kanske? 

• virrex2000

Det här låter kanske dumt men pröva med ett fårskinn. det värmer när det är kallt och "kyler" när det är varmt. min dotter har sovit på ett sedan hon föddes även nu under sommaren fungerar jätte bra. :)

• lillen01

Oj, jobbigt för honom. Min dotter sover bara i lakan nu när det är så varmt samt blöja också. =)

• Pyssola
    butterflower skrev 2011-07-10 01:38:41 följande:
    Jag funderar på lakanet och madrassen. I våran barnvagn har vi lufthål i botten och en madrass som släpper igenom bra, där blir hon aldrig varm. 
    Kan man fixa samma lösning med en säng kanske? 
    Möjligt, jag tror oavsett att jag måste titta närmare på sängen! Jag sover i samma rum, men med täcke (förvisso ett tunt) och allt så det är inte sjukligt varmt i sovrummet egentligen, men han är konstant varm och svettig ändå. :-/
    virrex2000 skrev 2011-07-10 01:40:06 följande:
    Det här låter kanske dumt men pröva med ett fårskinn. det värmer när det är kallt och "kyler" när det är varmt. min dotter har sovit på ett sedan hon föddes även nu under sommaren fungerar jätte bra. :)
    Fårskinn har jag faktiskt! Fungerar det lika bra med ett lakan över tror du? Mitt ligger på golvet som matta nämligen och är inte så fräscht att sova direkt på då, tycker jag.
  • Sömnstörd

Sätt ut vattenskålar typ överallt. Det höjer luftfuktigheten och för att vatten ska förångas krävs det energi. Den ergin tas från värmen. Var noga med att samtidigt hålla stängt så du inte kyler för kråkorna.

• little mommy

vi har våran 5 månaders varm istället.. som vaknade och vaknade.. tills jag skaffa golvfläkt som håller hela rummet svalt. nu sover vi alla gott^^

• MeandHim

Ett svalkande bad innan läggning brukar funka. Vi har oxå fläkt som står riktad mot sängen hela natten. Kör även acn en timme innan vi lägger oss.

• Pyssola

Måste bara säga att fårskinnet fungerade ju helt perfekt! Han är nästan för sval ikväll t.o.m! Tack så hjärtligt för tipset, och hoppas det kan hjälpa någon annan med en varm knodd. :)

• PruttPottan

Golvfläkt riktad så den inte drar på honom och sen bara blöja. Man får stå ut helt enkelt har jag konstaterat. Själv sover jag med dubbla täcken istället medans sonen är ett element. Han fick värmeutslag som nyfödd (prematur) mitt i vintern *s*

Tackar för tipset jag också ang. fårskinn, ska allt testa detta =)

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • lolcat

körde fläkt först men den vispade bara runt varmluften.
    Nu har vi en portabel AC som är guld värd. Sänker tempen i sovrummet med 3-5 grader på en timme.
    Vi kör den precis innan natten och sen stänger vi av den,

Så det håller sig relativt kallt halva natten iaf.

Svar på tråden Varm bebis om natten, hur gör du?