• Nifelheim

Hjälp med namn, gärna äldre nordiska namn.

Vi behöver lite hjälp eftersom vi ännu inte hittat det "perfekta" namnet till den lill* i magen.
    Vi tycker bäst om äldre nordiska namn, gärna fornnordiska namn och favoriterna just nu är:

Sigrid, Vilda, Tyra, Eira

Vilfred, Egil, Ivar

Vi vill inte ha gudanamn, men som sagt gärna fornnordiska "människonamn". Andra fina och inte för vanliga namn fungerar bra de med.
    Storebror heter Elric (inte ett dugg nordiskt, jag vet) och det ska såklart passa ihop med det.

Namnet MÅSTE gå att uttala hyffsat lätt för engelskspråkiga.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Svar på tråden Hjälp med namn, gärna äldre nordiska namn.
  • Elli47

Det perfekta namnet är det min äldste son har, Andor, det är fornnordiskt och inget gudanamn. Det är enkelt att stava och enkelt att uttala för alla.

• Frila2

Vi har samma smak när det gäller namn märker jag. Jag startade för inte så länge sedan en liknande tråd men jag letar endast efter pojknamn men här: www.familjeliv.se/Forum-2-56/m59442578.html kanske du kan få lite tips på nordiska killnamn iaf.

• Nyfiken gul

två söta tjejnamn

Jorunn

Alena

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fröken Småland

Vendel, Viking, Valdemar, Signe, Hilda, Svea Äsch, jag vet inte vilka namn som är fornnordiska Men jag gillar dem jag nämnt, även om jag vet att du har ett speciellt förhållande till Viking.

• Nifelheim

Tack för alla tips. Eskil var vi helt överens om att det är jättefint, MEN vi bor i Eskilstuna och det känns lite overkill att heta Eskil och komma från Eskilstuna

Frila2 skrev 2011-07-10 09:11:06 följande:
    Vi har samma smak när det gäller namn märker jag. Jag startade för inte så länge sedan en liknande tråd men jag letar endast efter pojknamn men här: www.familjeliv.se/Forum-2-56/m59442578.html kanske du kan få lite tips på nordiska killnamn iaf.
    Din tråd har jag följt ett tag Många fina förslag. Ett av mina favoritnamn är också Vidar, men det ratas av karln eftersom det är ett gudanamn.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Fröken Småland skrev 2011-07-10 09:17:49 följande:
    Vendel, Viking, Valdemar, Signe, Hilda, Svea Äsch, jag vet inte vilka namn som är fornnordiska Men jag gillar dem jag nämnt, även om jag vet att du har ett speciellt förhållande till Viking.
    Alla är jättefina, men tyvärr är alla också "upptagna" av folk i vår närhet. Förutom Viking, men det blir det inte i tilltalsnamn, men antagligen andranamn.
  • Fröken Småland

Fast om du tänker på den Vendel som jag tänker på så lär det ju bara ses som en komplimang, ingen konflikt på något sätt.

• Fröken Småland

Förresten tycker jag att man inte skall utesluta namn bara för att man känner någon som har ett barn med det namnet. Tänk så många Maja, Ella och Elin det finns! Jag skulle ta det som en komplimang o någon "tog" mina barns namn (om det inte är brorsan då )

Svar på tråden Hjälp med namn, gärna äldre nordiska namn.