• rasmusomiranda

Ang milex pessar

Jag har fått Milex pessar utprovat hos min bm.. har nu tidigare här testat som tex mens kopp..
    Men skulle i helgen använda det på riktigt sätt.... hehehe och jag kollade varje tillfälle de satt som det skulle och jag tyckte att det liksom hade flyttat sig varje gång jag kände efter.
    Är detta normalt,? det ligger kanske ej helt stilla därinne. Men livmodertappen var ialf under kupan.. vore ju tråkigt att bli gravid när man ej vill och ej kan ha hormonpreparat.
    Och vore även tråkigt om min bm kanske provat ut fel storlek.. 70 sa hon jag skulle ha.. men kanske att man ska ha större och att det sitter bättre då.. hmm många funderingar

• Svar på tråden Ang milex pessar
  • sirisdotter

Är man ovan känner man nog av pessaret.   Använt enligt instruktion,  d v s med spermiedödande salva är pessar hyfsat säkert  (96-98 %  säkerhet  enligt äldre tråd).   Man borde kunna utgå från att bm som har som jobb att prova ut pessar kan sin sak.    Men idag kanske de inte får upp rutinen -  så många andra alternativ   verkar förespråkas.

• Anonym (Kan vara fel)

Jag hade det gamla slidpessaret förut, men det lossnade hela tiden pga av nån "vinkel" som inte var bra just på mig. Fick sen ett cervixpessar i England, som funkade perfekt.
    Slidpessar ska varken sitta för hårt, då gör det ont, eller för löst.
    Cervixpessar sitter med ett sug direkt på livmodertappen.
    Sen är det ju smart att ha akut-p-piller hemma om man använder sig av barriär metoder som kondom och pessar ifall den skulle gå sönder, halka ur. 
    I stället för den äckliga spermiedödande krämen finns pessargel numer.
    Och man kan nog inte utgå från att barnmorskor är rutinerade pessarutprovare. Även om de finns såna. 

• Octomum
    rasmusomiranda skrev 2011-07-10 12:20:49 följande:
    Jag har fått Milex pessar utprovat hos min bm.. har nu tidigare här testat som tex mens kopp..
    Men skulle i helgen använda det på riktigt sätt.... hehehe och jag kollade varje tillfälle de satt som det skulle och jag tyckte att det liksom hade flyttat sig varje gång jag kände efter.
    Är detta normalt,? det ligger kanske ej helt stilla därinne. Men livmodertappen var ialf under kupan.. vore ju tråkigt att bli gravid när man ej vill och ej kan ha hormonpreparat.
    Och vore även tråkigt om min bm kanske provat ut fel storlek.. 70 sa hon jag skulle ha.. men kanske att man ska ha större och att det sitter bättre då.. hmm många funderingar

Sätt in det så som du lärt dig att det ska sitta och gå sedan till din BM och låt henne se efter så att det sitter på rätt sätt och täcker tappen helt!

Boka alltså en tid till henne för en snabb kontroll av hur pessaret sitter.
    Det brukade man alltid göra förr när det var vanligare.  

Jag fick en lite för stor storlek första gången, och det kunde ibland kännas ett lättare tryck. Men då bytte jag ner en storlek och har aldrig ens känns av det sedan dess och inte heller blivit gravid när jag inte velat.  
  • sirisdotter
    Anonym (Kan vara fel) skrev 2011-07-10 15:47:53 följande:
    Jag hade det gamla slidpessaret förut, men det lossnade hela tiden pga av nån "vinkel" som inte var bra just på mig. Fick sen ett cervixpessar i England, som funkade perfekt.
    Slidpessar ska varken sitta för hårt, då gör det ont, eller för löst.
    Cervixpessar sitter med ett sug direkt på livmodertappen.
    Sen är det ju smart att ha akut-p-piller hemma om man använder sig av barriär metoder som kondom och pessar ifall den skulle gå sönder, halka ur. 
    I stället för den äckliga spermiedödande krämen finns pessargel numer.
    Och man kan nog inte utgå från att barnmorskor är rutinerade pessarutprovare. Även om de finns såna. 
    Är pessargel inte spermiedödande?
  • Anonym (Kan vara fel)

Nä. Pessargel immobiliserar spermier. Inte dödar dem. Men det är precis lika effektivt, men BRA för slidan.

• sirisdotter
    Anonym (Kan vara fel) skrev 2011-07-11 20:26:36 följande:
    Nä. Pessargel immobiliserar spermier. Inte dödar dem. Men det är precis lika effektivt, men BRA för slidan.
    Och gel är mindre äckligt?   Parfymerat eller vad?
  • Octomum

Det är mycket "reklam" för just ett särskilt cervixpessar här på forumet har jag sett.
    Undrar om det kanske är återförsäljaren av detta som vill ha kunder eller vad......?

Hmmmm.......
  • Snook

Hmm, jag har varit och provat ut pessar hos min bm idag, men hon visste inte nå hur man får tag i varken pessar eller medel till, var får jag de ifrån, hon trodde inte de fanns längre ens  :(

• Octomum
    Snook skrev 2011-07-12 22:02:04 följande:
    Hmm, jag har varit och provat ut pessar hos min bm idag, men hon visste inte nå hur man får tag i varken pessar eller medel till, var får jag de ifrån, hon trodde inte de fanns längre ens  :(
    Jodå!

Vill du prova slidpessar så sök på Miracon.

Cervixpessar - Femcap.   
  • Snook

men var köper man bra och billigt spermiedödande medel da?

Svar på tråden Ang milex pessar