• majlinsa

Hjälp en nybörjare som vill testa på att göra egen saft, sylt ect..

Jag funderar på att testa på att göra egen saft, sylt ect av bär från tex vinbär, jordgubbar, grusbär, rabarber, äpple, blåbär ect.. Jag har möjlighet att få låna en saftmaja men måste ordna en ny gumi slang bara. Eller funkar det lika bra med en vanlig kastrull?

Men hur gör man? 
    Hur länge håller det sig?
    Andra bra tips :) 

• Svar på tråden Hjälp en nybörjare som vill testa på att göra egen saft, sylt ect..
  • Lena

Det går jättebra med en vanlig kastrull och sen en saftsil med silduk, finns att köpa på coop forum och ica maxi.

Har du socker i och täta flaskor håller det sig flera år.

• majlinsa

Jag vill gärna göra saft som du sen blandar ut m vatten och typ sylt. Måste det förvaras kallt sen? El funkar rumstemperatur?

• Lena
    majlinsa skrev 2011-07-10 13:57:49 följande:
    Jag vill gärna göra saft som du sen blandar ut m vatten och typ sylt. Måste det förvaras kallt sen? El funkar rumstemperatur?
    vi har alltid förvarat i kallskafferi eller matkällare så lite svalare än rumstemperatur och det har funkat fint.
  • Jungblom

Saften och sylten bör förvaras svalare än rumpstemperatur för bästa hållbarhet, behöver dock inte vara kylskåpskallt.

Vill du att det ska hålla längre har du även i natriumbensoat som är konserveringsmedel.

• zygoma girl

Skippa saftmajan, det blir mycket godare saft om du kokar i kastrull och silar genom duk.

Saft: koka bär och tillsätt lite vatten. koka tills de är sönderkokta och mosa bären mot kanten. Häll upp i saftsil o låt självrinna ca 30 min (rör inte massan under tiden, då blir saften grumlig). Den avrunna saften blandas med 4-6 dl socker/liter saft och kokas upp under omrörning. Lite socker ger dålig hållbarhet så då bör du frysa saften. Blanda tex rabarber o jordgubb eller rabarber och björnbär (gjorde jag igår) eller vinbär och hallon. Man kan också tömma frysen på gamla bär och göra blandsaft som blir ny varje gång.

Sylt: kolla recept så du får rätt sockermängd, för lite socker kräver infrysning. Annars kan man parafinera flaskor o burkar så håller det i flera år.

Favoritmarmelad: rabarber med vanlijstång och hallon-rödavinbärsmarmelad.

Svartvinbärssylt i filen... mmmm...       

• Annie 717

Gå in på www.bergadalen.se där har du både recept och olika förslag. Annars är det bara att googla! Saften jag själv gjorde på både lingon, björnbär, blåbär och rönnbär har i alla år räckt i hållbarhet så länge som saften räckt. Det vill säga från aug/sept till januari. Men det beror mycket på hur rena flaskorna är. Tänk på att diska dom ordentligt och lägg dom i ugnen innan påfyllning av saften. Jag använder inte ens en saftmajja! En egenhändigt gjord silduk som jag knutit fast i en gammal biodlarring på 3 ben. Alla knep är bra! Lycka till, och glöm inte pektin till sylt och gelé, eller parafin för att tillsluta eventuella lufthål!

Svar på tråden Hjälp en nybörjare som vill testa på att göra egen saft, sylt ect..