Nu har vi tagit mod till oss!:-)
Hej!
Har varit medlem i snart ett år på denna sajten, aldrig skickat några inlägg eller liknande men varit inne och läst på denna del av känsliga rummet många många gånger! jag har haft funderingar på att vår familj skulle passa väldigt bra som familjehem och nu känns det som om min man och våra fyra tjejer är inne på samma spår så idag har jag tagit modet till mig och namält oss på vår stads samlade hemsida för just famlijehem. Vi är redan kontaktfamilj i en annan kommun, vi är utredda av en andra men har nu sökt oss till en tredje... Låter ju lite konstigt men vi anser att det kanske är bra med lite avstånd till biologiska föräldrar om vi nu skulle bli tilltänkta som familjehem.
Jag har en liten fundering som någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig att svara på:
Våra flickor är i åldrarna 11-19 och vi har efter diskussioner i familjen kommit fram till att för att vår familj skall fungera med ytterligare en individ vill vi ha en placering på ett litet barn 0-5 år. Vi som föräldrar känner att vi har fyra tjejer som kräver en del utifrån sina åldrar vad gäller tonår och pubertet. Är det OK att man påtalar detta vid eventuellt intresse från kommunen vi anmält oss till?
Man vill ju att hela familjen skall känna sig delaktig i placeringen och då anser vi att det är svårt att börja med en som ligger nära våra egna i ålder.
Vi är ju som sagt kontaktfamilj nu och har precis skrivit på nya papper om dessa flickor fram till jul så det kan ju inte hända något innan dess, tycker vi. Är vi för snabba på det då kanske? Eller hur lång tid tror ni att det tar från första kontakt till att man är godkänd?
Ha det gott i sommarvärmen!