• fyran

Nu har vi tagit mod till oss!:-)

Hej!
    Har varit medlem i snart ett år på denna sajten, aldrig skickat några inlägg eller liknande men varit inne och läst på denna del av känsliga rummet många många gånger! jag har haft funderingar på att vår familj skulle passa väldigt bra som familjehem och nu känns det som om min man och våra fyra tjejer är inne på samma spår så idag har jag tagit modet till mig och namält oss på vår stads samlade hemsida för just famlijehem. Vi är redan kontaktfamilj i en annan kommun, vi är utredda av en andra men har nu sökt oss till en tredje... Låter ju lite konstigt men vi anser att det kanske är bra med lite avstånd till biologiska föräldrar om vi nu skulle bli tilltänkta som familjehem. 
    Jag har en liten fundering som någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig att svara på:
    Våra flickor är i åldrarna 11-19 och vi har efter diskussioner i familjen kommit fram till att  för att vår familj skall fungera med ytterligare en individ vill vi ha en placering på ett litet barn 0-5 år. Vi som föräldrar känner att vi har fyra tjejer som kräver en del utifrån sina åldrar vad gäller tonår och pubertet. Är det OK att man påtalar detta vid eventuellt intresse från kommunen vi anmält oss till?
    Man vill ju att hela familjen skall känna sig delaktig i placeringen och då anser vi att det är svårt att börja med en som ligger nära våra egna i ålder. 
    Vi är ju som sagt kontaktfamilj nu och har precis skrivit på nya papper om dessa flickor fram till jul så det kan ju inte hända något innan dess, tycker vi.  Är vi för snabba på det då kanske? Eller hur lång tid tror ni att det tar från första kontakt till att man är godkänd?
    Ha det gott i sommarvärmen! 

• Svar på tråden Nu har vi tagit mod till oss!:-)
  • The Foxy

Ni kan absolut välja vilken åldersgrupp som passar er bäst, även på vilken vårdtyngd ni kan tänka er att ta emot. 

Vad det gäller detta med avstånd till bioföräldrarna blir det kanske lite snetänk. Meningen är att ni, om det är möjligt, ska ha kontakt och umgänge med bio och att då ha långt mellan er kan göra det lite jobbigare. Soc kommer att hjälpa till under de första tre åren (om placeringen blir så lång) och sedan ska ni sköta det själva.

Hur lång tid det tar är olika beroende på vilka krav soc har. För oss tog det knappt 5 månader från ansökan till att få placering och vi fick mindre än en veckas notis om att de skulle komma. :) 

• jeppsson
    The Foxy skrev 2011-07-20 18:31:36 följande:
    Ni kan absolut välja vilken åldersgrupp som passar er bäst, även på vilken vårdtyngd ni kan tänka er att ta emot. 

Vad det gäller detta med avstånd till bioföräldrarna blir det kanske lite snetänk. Meningen är att ni, om det är möjligt, ska ha kontakt och umgänge med bio och att då ha långt mellan er kan göra det lite jobbigare. Soc kommer att hjälpa till under de första tre åren (om placeringen blir så lång) och sedan ska ni sköta det själva.

Hur lång tid det tar är olika beroende på vilka krav soc har. För oss tog det knappt 5 månader från ansökan till att få placering och vi fick mindre än en veckas notis om att de skulle komma. :) 
    Ja du har rätt, placeras ett barn långt ifrån sina bio föräldrar så innebär det "merjobb" för familjehemmet eftersom det måste finnas maximalt samarbete runt umgängena, kan bli många regelbundna resor som i längden blir jobbigt.
    Soc brukar inte heller placera barnen långt ifrån föräldrarna just pga detta! I dom flesta fallen så ingår umgängena med barnens föräldrar i själva uppdraget och det måste tillgodoses!
    Sen finns det självfallet barn som placeras långt ifrån sitt hem men det finns oftast en adekvat orsak till det vilket inte är så himla vanligt. 
    Dom flesta placeringar idag är SOL och det innebär att föräldern frivilligt placerat barnet av någon anledning men har ändå umgänge med sitt barn och det måste man som familjehem inse redan från Dag 1 att det INTE bara handlar om barnet utan det är så mycket mer ..... bio för'äldrar, skält,ev syskon,kanske BUP,skola/förskola,Soc.... osv
    Det är mycket runt dom här barnen!
    Bara samarbetet med Soc kan vara ansträngande många gånger.
    Vad menar du med att Soc bara finns till i 3 år?
    Tänker du på Vårdnadsöverflytt så är det något som inte sker per automatik utan det ansöker man om och inte heller är det 100% att det går igenom bara för att man haft barnet boendes hos sig i 3 år.
    Har en vårdnadsöverflytt gått igenom så har man inte längre Soc stöd eller samarbet men man får fortfarande arvodet och omkostnadsdelen ifrån dom under hela fortsatta placeringen
  • The Foxy

jeppsson, tack. :) Jag är så inställd på vårdnadsöverflytt att jag inte tänkte på att man inte behöver välja det. :)

Svar på tråden Nu har vi tagit mod till oss!:-)