• FruBB

Ta bort halsmandlar + polyper i näsan

Hej!

Vår lilla tjej (2 1/2år) ska operaras nästa tisdag, hon ska äntligen få ta bort sina halsmandlar och polyper i näsan(!). Finns det någon här vars barn som har gjort detta?

• Svar på tråden Ta bort halsmandlar + polyper i näsan
  • Den där Linn

Jag har gjort det, fast jag var myyycket liten då
    Lycka Till

• Me76

Min yngsta son gjorde det när han va 4 år

• Lilla Linnéa

Hej! Min dotter Linnéa (3 år) tog bort polyper i näsan för ngr veckor sedan. Det gick jätte bra och snabbt och hon hade inte ont efteråt. Det enda som var lite läskigt var när hon vaknade ur narkosen. Barn får ofta en snetändning så hon var helt galen. Skrek, sparkades och slogs. Gick över efter ngr minuter. Hon käkade 4 piggelin och somnade om. *S*

fråga om det är ngt mer du vill veta.

• Q 1975

Min son 2,5 år tog bara bort polyperna för en månad sen o det gick hur bra som helst. Men jag vill att han ska ta bort mandlarna också eftersom han snarkar. Varför ska din dotter ta bort dem?

• FruBB

Q1975: Hon snarkar som en hel karl(!) och har andningsuppehåll när hon sover på nätterna. Vissa nätter vaknar hon och har panik för att hon inte kan andas ordentligt... Hon har även problem när hon äter, hon får kväljningar och har svårt att svälja ner maten.

Hoppas att allt går bra på tisdag, hon har ju aldrig varit sövd tidigare. Det är narkosen som oroar mig mest tror jag...

• gumman 00

Min stora pojk har tagit bort både polyper och mandlarna. Det gjorde ont efteråt. Men han tyckte att det var det bästa han gjort. För han fick äta hur mycket isglass han ville efter för det kyler. Så han var jätte nöjd. Han var ca4år då.

• Lilla Linnéa

blixtgordon, narkosen oroade mig också. Men det går säkert bra för er! Dom är inte sövda så länge.
    Linnéa snarkade också jätte mycket innan operationen. Det är en enorm skillnad nu. Hon sover bättre och snarkar inte längre.

• FruBB

tack för alla svar!!!

kram på er och trevlig helg!

• Q 1975

Det kommer säker gå jättebra! Lycka till

• neffi

jag har en fråga om polyper ...för jag tror min 11 månaders dotter har problem med det .....det är nämligen så att hon alltid snarkar vaken som sovandes ....kan det vara polyper då ?

jag fick tydligen ta bort polyper två gånger själv när jag var liten , vilket ska vara väldig ovanligt

• Lilla Linnéa

neffi, vi märkte det genom att Linnéa snarkade, pratade nasalt och andades med öppen mun på dagarna.

• neffi

isabelle andas oxå väldigt ofta med öppen mun och tungan en bit ut ....ska jag ta med henne till en läkare och kolla då?????

• FruBB

Neffi: Det skadar ju aldrig att be er barnläkare att ta sig en titt i Isabelles hals och näsa.
    Är det något är det ju rätt skönt att komma in i vårdkön så snart som möjligt eftersom det är så långa väntetider (åtminstonde i vårt landsting) på operation.

Lycka till med lilltjejen!

• Lilla Linnéa

Neffi, vi sa till på BVC när vi träffade läkaren där på en kontroll. De skrev en remiss till öron/näsa/hals. Det är som sagt lång väntetid. Vi väntade 5-6 månader innan vi fick en tid för undersökning. Sedan fick vi vänta ytterligare några veckor innan vi fick tid för operation.

• neffi

hon på bvc säger bara att det är isabelles näsa som inte växt ikapp

• Mistress C

Kan det vara farligt det där med halsmandlarna? Min son har de problemen, vi var till en öron-näsa-hals läkare för ett halvår sedan, men läkaren där sa att han inte tyckte att det skulle göras något åt det, eftersom han inte verkar ha problem med att svälja maten.
    Men det låter helt fruktansvärt när han sover, och han har andningsuppehåll och vaknar till. Det låter verkligen som att han inte får luft, och jag blir orolig. Men så tänker jag på det läkaren sa att det växer bort och inte är någon fara.

Jag och killen har diskuterat det här, och han tycker absolut att det ska göras något åt det.. Men vart vänder man sig? Hur långa köer är det för operation?
    Och framför allt, kan det vara farligt?
    När vi var hos den andra läkaren hade vi fått remiss från BVC, men till den läkaren vill jag inte gå igen.

• FruBB

Mistress C: Det är inte farligt med stora halsmandlar mig veterligen men det är ju framförallt mkt obehagligt för barnet samt att vår dotters sömnrytm rubbades. Vi gick till väga så som såhär: Vi tog kontakt med vår husläkare, han skrev ut en remiss till öron- näsa- hals kliniken. Efter drygt en månad fick vi komma till kliniken där vi träffade en läkare som undersökte vår lilla tjej. Problemen var mkt uppenbara så han skrev i sin tur ut en remiss för operation. Informationen vi fick var att väntetiden inte skall överstiga 3 månader. Detta var i början av oktober. Under hösten har hennes problem ökat radikalt. Efter upprepade påringningar till operations-sköterskan så fick vi äntligen en tid nästa tisdag.
    Tyvärr är det så att den som skriker högst får hjälp...

Lycka till med er lilla kille!

• Mistress C

Jag vill helst inte tillbaka till den läkaren vi var förut, men det kanske finns flera öron/näsa/halskliniker?
    Vi har ingen husläkare, ska man kontakta vårdcentralen då?
    När vi var hos läkaren i våras tyckte jag mest att det var skönt att han inte behövde opereras, utan att det skulle växa bort, men nu tror jag det är lika bra, han störs ju av det när han sover.

• Mistress C

blixtgordon: tack för svaret förresten

• FruBB

Hej Mistress C!
    Ta kontakt med vårdcentralen då borde ni få hjälp!

Nu är det bara en dag kvar tills vår lilla tjej ska opereras... det ska bli så skönt! Hon har haft en superjobbig natt! Långa andningsuppehåll samt att hon kippar efter luft hela tiden... Men nu ska de bort de rackarns mandlarna och polyperna!

Ha det så gott alla!

Kram

Svar på tråden Ta bort halsmandlar + polyper i näsan